ОБЗОР

site.btaЛетни ваканционни полемики в Италия

Летни ваканционни полемики в Италия
Летни ваканционни полемики в Италия
Снимка: Пиксабей

Италия впрегна виртуална версия на Венера от прочутата картина на Ботичели в рекламна кампания на италианските забележителности, за да привлече повече туристи в страната това лято. Инициативата, породила доста полемика в страната, глътна 9 милиона евро.

Но със или без виртуалната Венера това лято все повече чужди туристи се завърнаха в Италия след периода на ковидната пандемия. Те не се уплашиха нито от мощните суперклетки, като тази преминала през Милано и околностите му в края на юли и причинила огромни материални щети, нито пък от  горещите вълни, по време на които температурите на много места в страната прехвърлиха 40 градуса по Целзий.

И заедно с чужденците, които искат да се възхитят на чудесата на Италия, в страната това лято дойдоха и обичайните "смущаващи туристи" с техните шокиращи за обществеността прояви.  В Рим трима чужденци, решиха да увековечат за историята престоя си във Вечния град, като надраскаха имената или инициалите си върху камъните на Колизеума. Сред тях бяха швейцарска тийнейджърка, германски тийнейджър и български емигрант във Великобритания. Кадрите от техните вандалски прояви обиколиха социалните мрежи и медиите. След като придобиха социална и световна известност, някои от тях се извиниха за действията си (българинът Иван), но други (швейцарката и германецът) показаха, че така и не осъзнават какво са причинили на италианското културно наследство. В Пиза френска туристка също увековечи чрез драсканици посещението си в прочутата Наклонена кула. В Милано двама френски фенове на паркура се покатериха на централната кула на Миланската катедрала.  А тези дни в социалните мрежи се завъртя видео, в което се вижда как неидентифицирана туристка се катери по скулптурната композиция във фонтана "Треви" в Рим, за да си напълни шише с вода. 

Подобни прояви, при които се нанасят вреди на исторически паметници, се наказват в Италия с до пет години затвор и с глоба до 15 000 евро. Властите на страната са обаче в процес на затягане на мерките в тази насока и тогава глобите за вандализиране на културни обекти, исторически паметници и произведения на изкуството ще скочат до 60 000 евро.

За италианците остава утешението, че не само в Италия чужденците се държат невъзпитано.  В понеделник двама американски туристи, прекалили с пийването, бяха открити заспали в Айфеловата кула в Париж, където очевидно са прекарали цяла нощ, след като успели да се укрият в неделя вечерта от персонала и охраната, съобщи френската телевизия Бе Еф Ем.

И докато чужденците прииждат отвсякъде в Италия, италианците пропищяха това лято от някои ценови отклонения. Заради високите сметки в заведенията на плажните ивици редица италианци предпочетоха да си носят на плажа предварително приготвена храна от вкъщи. Но на някои места в Пулия, в района на Неапол и в Лацио бяха въведени забрани за пикник на плажа, което пък доведе до протести, съобщава "Месаджеро".

Странни добавки към сметките за консумация бяха регистрирани това лято на популярни италиански места.  Така например в заведение в Джера Ларио на брега езерото Комо в областта Ломбардия, за разделяне на сандвич наполовина към сметката на двойка бяха добавени две евро. В заведение във Финалборго в областта Лигурия двойка, поискала да сподели общо блюдо и помолила за целта за една празна чиния, в резултат на което трябвало да плати две евро в допълнение към сметката. В заведение в Палермо на остров Сицилия пък в сметката на клиенти, празнуващи както подобава рожден ден с торта, са били добавени 20 евро за разрязване на тортата на 20 парчета, колкото са били празнуващите. В заведение в Порто Черво на остров Сардиния двойка е заплатила в хотелско кафене 60 евро за две кафета и две бутилки минерална вода и когато е поискала обяснение защо е толкова скъпо, й било разяснено, че да пиеш кафе в Италия е неповторимо преживяване, за което се заплаща.

Подобна бе и тезата на италианския министър на земеделието Франческо Лолобриджида, който също каза, че за качество, каквото предлага Италия, се плаща. Така той отговори на журналистически въпрос относно високите цени през летния сезон в популярната сред туристите южна италианска област Пулия, където се намират Бари, Лече, Алберобело, Остуни, Полиняно ал Маре, Локоротондо  и Монополи, и която се посещава от знаменитости като "Монескин", Мадона и Хелън Мирън.

В отговор на покачването на цените, смятано от някои от италианците за абсурдно,  заведението "Ботега дел кафе" в Милезимо в областта Лигурия обяви цена от 0,70 евро за еспресото, но ако клиентът си носи от вкъщи чашка, лъжичка и захар, пише италианското издание "Тудей.ит".

Заради високите цени все повече италианци пък насочиха вниманието си към съседна Албания, на един хвърлей разстояние с ферибот от Пулия. Проучване на потребителската организация "Консумеризмо нон профит" показа, че в Италия туристическите услуги са по-високи с до 248 процента това лято спрямо тези, предлагани в Албания. Един обяд с рибно меню средно в Албания излиза между 20 и 25 евро, докато в Италия е между 45 и 65 евро. В Пулия чадър и два шезлонга излизат до 50 евро на ден, докато в Албания могат да се намерят и оферти от 10 евро на ден. Албанското правителство обяви, че тази година през летния туристически сезон има увеличение с 33 процента на чуждестранните посетители спрямо 2022 г.  Голяма част от това увеличение се дължи именно на италианските туристи.
 
Някои от тези туристи, дошли в Албания, обаче си позволяват да се държат също толкова невъзпитано, колкото се държат онези западни туристи, шокирали италианците с асоциалните си прояви в Италия. Пресен случай е този от албанския курорт Берат, където четирима италиански туристи  избягаха от ресторант, без да платят сметката си от 80 евро. Те бяха заснети от охранителна камера, а видеото от подвига им обиколи социалните мрежи. Това постави в доста неудобно положение италианския премиер Джорджа Мелони, която бе на посещение вчера в Албания. Във Вльора тя се срещна с албанския премиер Еди Рама, който я нарече "сестра на Албания" и напълно по братски се пошегува с епизода с четиримата избягали от ресторанта италиански туристи. Според очевидци другите политици, присъствали на срещата между двамата премиери, са се разсмели, но на Мелони не й е станало никак приятно, направила е гримаса и е изкомандвала италианския посланик в Тирана, "да уреди веднага неплатената сметка на тези глупаци", пише АНСА. После в акаунта си във Фейсбук Мелони написа, че е платила от джоба си сметката на четиримата италианци. Тя каза, че се срамува заради тяхната постъпка и че не иска за Италия да се говори като за една страна, която не уважава труда на другите, която си мисли, че е забавно да показва пренебрежение към другите. Мелони допълни, че Италия не може да губи уважението, което хората имат за нея зад граница. Решението на Мелони обаче породи критики и шеги в самата Италия и в социалните мрежи се появиха коментари, че ако туристи пропуснат да си платят чадърите и шезлонга на италиански плаж, Мелони ще се погрижи да уреди сметката. Мелони упрекна опозицията заради тези подигравки.

Завишеният интерес на италианците към Албания доведе и до пародии на рекламната кампания на италианските власти, в която се появяваше виртуалната Венера на Ботичели. В някои пародийни рисунки виртуалната Венера се появява с тениска с надпис на нея: "Отворени за Албания", който заменя оригиналното мото на кампанията, гласящо "Отворени за чудесата на Италия". А лицето на оригиналната Венера е заменено с това на италианската министърка на туризма Даниела Сантанке и потребителите на социалните мрежи, коментират, че чрез тази кампания очевидно министърката е "постигнала голям успех", щом като има бум на италиански туристи към Албания.

Около 15 август, когато беше Успение Богородично и имаше няколко почивни дни за италианците, в. "Соле 24 оре" констатира, че на места в Италия хотелите са били заети на 70 процента за разлика отпреди пандемията, когато те са били заети на 100 процента в този период.  Много италианци са били принудени да си останат вкъщи заради високите цени.  Има рекордна посещаемост от чужди туристи в Италия, но те се ограничават по традиционното направление Рим-Флоренция-Венеция или Капри и Амалфийското крайбрежие, пише още изданието.

Така стоят нещата в Италия това лято, а догодина се очертава силна конкуренция в опитите за привличане на чужди туристи от страна на съседна Франция. Тогава в Париж са Летните олимпийски игри, които ще доведат там и повече туристи.  А тези дни туристическата служба на Нормандия публикува видео, в което се припомня, че догодина Франция отбелязва 150 години от зараждането на импресионизма. В клипа двама младежи, наречени условно Лорен и Ким, посещават Нормандия, Париж и Ил дьо Франс, които са били любимите места на импресионистите. В клипа се появяват и шедьоври на Ван Гог, Моне и техните съратници, редуващи се с реални места, на които те са творили, и чужденците са приканени да посетят Франция и да се насладят на френското изкуство, пише италианското издание "Артрибуне". Това видео дава истински урок от страна на Франция на Италия как се прави рекламна кампания, констатира и италианският в. "Стампа". Много потребители на социалните мрежи стигнаха до същия извод, съпоставяйки крещящия блогърски стил на виртуалната Венера на Ботичели от рекламната кампания на Италия с импресионистичната лиричност от кампанията на Франция.

Подобен урок дойде и от сирийско-германския режисьор Уареф Абу Куба, който е създател на късометражното видео "Такрар" ("репетиция" на арабски). Това е колаж-калейдроскоп от близо 2900 снимки, направени през последните две години от режисьора в Истанбул. Снимките показват отблизо детайли от историята и изкуството на града, елементи от декора на сградите, религиозните обекти, фронтоните, скулптурите, фреските, барелефите, керамиката.  Видеото насърчава  хората да посетят Истанбул и да се насладят на всеки детайл от архитектурата, изкуството и историята на мегаполиса въпреки зловещите наскорошни сценарии и предупреждения, че там може да стане катастрофално земетресение.

/ГГ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:00 на 29.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация