site.btaАсоциацията на индустриалния капитал в България настоява за отмяна на регулаторното решение на КЕВР от 1 ноември за цената на природния газ
IF 17:02:31 04-11-2021
ES1659IF.015
АИКБ - КЕВР - природен газ - решение
Асоциацията на индустриалния капитал в България настоява
за отмяна на регулаторното решение на КЕВР от 1 ноември
за цената на природния газ
София, 4 ноември /Антоан Николов, БТА/
Асоциацията на индустриалния капитал в България /АИКБ/ настоява за отмяна на регулаторното решение на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ от 1 ноември за цената на природния газ, защото "Булгаргаз" ЕАД изпълнява ролята на обществен доставчик. Това пише в открито писмо от АИКБ до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ и медиите относно 27-процентното увеличение на цените на природния газ "само за някои" през ноември, както и във връзка със съобщението на КЕВР до медиите от 3 ноември на комисията, че регулаторното решение за цената на природния газ от 1 ноември спазва законовото изискване на чл. 30, ал. 1, т. 7 от Закона за енергетиката (изм. - ДВ, бр. 79 от 2019 г., в сила от 01.01.2020 г., доп. - ДВ, бр. 38 от 2020 г., в сила от 24.04.2020 г.) "на регулиране от Комисията подлежат цените, по които общественият доставчик продава природен газ на крайните снабдители на природен газ и на лице, на което е издадена лицензия за производство и пренос на топлинна енергия. Цените се утвърждават ежемесечно и се прилагат от първо число на месеца, за който са утвърдени".
Припомняме, че КЕВР утвърди регулираната цена на природния газ за ноември от 93,19 лева за мегаватчас. Малко след това обаче представители на по-големите потребители на природен газ публикуваха съвместна декларацията, в която посочиха, че българската индустрия ще плаща през ноември 119,87 лева за мегаватчас, а не 93,19 лв, докато за октомври е била 94,54 лв. за мегаватчас.
От АИКБ уточняват, че индустрията в България има заявени количества и подписани договори с "Булгаргаз" ЕАД в качеството му на обществен доставчик. Въпреки привидното наличие на "свободен пазар" за природен газ, фактическото положение на търговията в България е съвсем различно. На практика ние бяхме принудени посредством законови промени да излезем на т. нар. "свободен пазар", чиято структура на функциониране е тежко обременена от регулация. Тази регулация засилва монополното положение на "Булгаргаз" ЕАД и отваря възможността за прилагане на принципа на кръстосано субсидиране между двете групи крайни потребители - битови и бизнес. Именно този принцип е експлицитно забранен от Третия енергиен пакет на ЕК, пише още в откритото писмо.
От АИКБ смятат, че с обявените предварителни намерения за корекция в цените на регулирания пазар и отражението в обратната посока върху цените за индустриалните потребители съответства именно на този забранен от ЕК принцип.
В тази връзка от асоциацията настояват КЕВР да вземе внимателно решението си при утвърждаване на цените за ноември, като не допусне основание за започване на наказателна процедура срещу България.
"Смятаме, че пазарът за природен газ в Европа, както и започналите няколко разследвания за манипулации от европейски институции оказва допълнителни предпоставки в тази посока. Обръщаме внимание, че след като в решението на КЕВР пише, че в 10:10 часа е получен мейл от "Газпром", че "Булгаргаз" ЕАД е изпълнил поставените условията и те се съгласяват да направят доставката на "спестените" количества, е редно "Булгаргаз" ЕАД да подаде ново заявление за утвърждаване на цени", пише още в декларацията.
От АИКБ допълват, че всички клиенти на "Булгаргаз" ЕАД имат едни и същи договори и условия, което е в подкрепа на нашите аргументи. Индустрията, топлофикациите и газоразпределителните дружества (в ролята на крайни снабдители) подписват едни и същи договори с "Булгаргаз" ЕАД, просто защото е обществен доставчик, добавят оттам.
Регулаторът трябва да определя една и съща цена на обществения доставчик към всички негови клиенти. Това няма да е в нарушение на цитирания от КЕВР чл. 30, ал. 1, т. 7 от Закона за енергетиката, изтъкват от АИКБ.
В откритото писмо се обяснява още, че поради пандемията през 2020 г. "Булгаргаз" ЕАД не е доставил всички поръчани количества по договора с "Газпром Експорт", когато цените бяха 3-4 пъти по-ниски. Тези количества са поръчани от името и за сметка на всички клиенти на "Булгаргаз" ЕАД в ролята му на обществен доставчик. Те са по-евтини и са "спестени" от всички клиенти на "Булгаргаз" ЕАД. Те не са "спестени" само от топлофикациите и крайните снабдители, по-скоро са спестени от тях в по-малка част. Няма как в регулаторно решение по отношение на монополна доставка КЕВР да "разпредели" тези количества само за топлофикациите и крайните снабдители. Точно както няма как да има регулаторно решение, че количествата от "Сокар" отиват само за топлофикациите и крайните снабдители.
Според Асоциация на индустриалния капитал в България КЕВР регулира монополни участници в пазарите на енергия. С регулаторното решение на КЕВР от 1 ноември имаме предоставена непозволена държавна помощ към топлофикациите и към крайните снабдители, се посочва още в откритото писмо.
/ЕС/
ES1659IF.015
АИКБ - КЕВР - природен газ - решение
Асоциацията на индустриалния капитал в България настоява
за отмяна на регулаторното решение на КЕВР от 1 ноември
за цената на природния газ
София, 4 ноември /Антоан Николов, БТА/
Асоциацията на индустриалния капитал в България /АИКБ/ настоява за отмяна на регулаторното решение на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ от 1 ноември за цената на природния газ, защото "Булгаргаз" ЕАД изпълнява ролята на обществен доставчик. Това пише в открито писмо от АИКБ до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ и медиите относно 27-процентното увеличение на цените на природния газ "само за някои" през ноември, както и във връзка със съобщението на КЕВР до медиите от 3 ноември на комисията, че регулаторното решение за цената на природния газ от 1 ноември спазва законовото изискване на чл. 30, ал. 1, т. 7 от Закона за енергетиката (изм. - ДВ, бр. 79 от 2019 г., в сила от 01.01.2020 г., доп. - ДВ, бр. 38 от 2020 г., в сила от 24.04.2020 г.) "на регулиране от Комисията подлежат цените, по които общественият доставчик продава природен газ на крайните снабдители на природен газ и на лице, на което е издадена лицензия за производство и пренос на топлинна енергия. Цените се утвърждават ежемесечно и се прилагат от първо число на месеца, за който са утвърдени".
Припомняме, че КЕВР утвърди регулираната цена на природния газ за ноември от 93,19 лева за мегаватчас. Малко след това обаче представители на по-големите потребители на природен газ публикуваха съвместна декларацията, в която посочиха, че българската индустрия ще плаща през ноември 119,87 лева за мегаватчас, а не 93,19 лв, докато за октомври е била 94,54 лв. за мегаватчас.
От АИКБ уточняват, че индустрията в България има заявени количества и подписани договори с "Булгаргаз" ЕАД в качеството му на обществен доставчик. Въпреки привидното наличие на "свободен пазар" за природен газ, фактическото положение на търговията в България е съвсем различно. На практика ние бяхме принудени посредством законови промени да излезем на т. нар. "свободен пазар", чиято структура на функциониране е тежко обременена от регулация. Тази регулация засилва монополното положение на "Булгаргаз" ЕАД и отваря възможността за прилагане на принципа на кръстосано субсидиране между двете групи крайни потребители - битови и бизнес. Именно този принцип е експлицитно забранен от Третия енергиен пакет на ЕК, пише още в откритото писмо.
От АИКБ смятат, че с обявените предварителни намерения за корекция в цените на регулирания пазар и отражението в обратната посока върху цените за индустриалните потребители съответства именно на този забранен от ЕК принцип.
В тази връзка от асоциацията настояват КЕВР да вземе внимателно решението си при утвърждаване на цените за ноември, като не допусне основание за започване на наказателна процедура срещу България.
"Смятаме, че пазарът за природен газ в Европа, както и започналите няколко разследвания за манипулации от европейски институции оказва допълнителни предпоставки в тази посока. Обръщаме внимание, че след като в решението на КЕВР пише, че в 10:10 часа е получен мейл от "Газпром", че "Булгаргаз" ЕАД е изпълнил поставените условията и те се съгласяват да направят доставката на "спестените" количества, е редно "Булгаргаз" ЕАД да подаде ново заявление за утвърждаване на цени", пише още в декларацията.
От АИКБ допълват, че всички клиенти на "Булгаргаз" ЕАД имат едни и същи договори и условия, което е в подкрепа на нашите аргументи. Индустрията, топлофикациите и газоразпределителните дружества (в ролята на крайни снабдители) подписват едни и същи договори с "Булгаргаз" ЕАД, просто защото е обществен доставчик, добавят оттам.
Регулаторът трябва да определя една и съща цена на обществения доставчик към всички негови клиенти. Това няма да е в нарушение на цитирания от КЕВР чл. 30, ал. 1, т. 7 от Закона за енергетиката, изтъкват от АИКБ.
В откритото писмо се обяснява още, че поради пандемията през 2020 г. "Булгаргаз" ЕАД не е доставил всички поръчани количества по договора с "Газпром Експорт", когато цените бяха 3-4 пъти по-ниски. Тези количества са поръчани от името и за сметка на всички клиенти на "Булгаргаз" ЕАД в ролята му на обществен доставчик. Те са по-евтини и са "спестени" от всички клиенти на "Булгаргаз" ЕАД. Те не са "спестени" само от топлофикациите и крайните снабдители, по-скоро са спестени от тях в по-малка част. Няма как в регулаторно решение по отношение на монополна доставка КЕВР да "разпредели" тези количества само за топлофикациите и крайните снабдители. Точно както няма как да има регулаторно решение, че количествата от "Сокар" отиват само за топлофикациите и крайните снабдители.
Според Асоциация на индустриалния капитал в България КЕВР регулира монополни участници в пазарите на енергия. С регулаторното решение на КЕВР от 1 ноември имаме предоставена непозволена държавна помощ към топлофикациите и към крайните снабдители, се посочва още в откритото писмо.
/ЕС/
news.modal.header
news.modal.text