Институт за пътна безопасност – Прессъобщение

site.bta Институт за пътна безопасност: Законови проблеми с реконструкцията на бул. Стамболийски

 Институт за пътна безопасност: Законови проблеми с реконструкцията на бул. Стамболийски
 Институт за пътна безопасност: Законови проблеми с реконструкцията на бул. Стамболийски

ДО
Г-н Васил Терзиев
Кмет на Столична община

Относно: Умишлено заобикаляне на закона и решенията на Върховния административен съд от страна на Столична община при реконструкцията на бул. „Александър Стамболийски“

Становище на Института за пътна безопасност
София, 12.09.2025 г.

Уважаеми г-н Терзиев,

Институтът за пътна безопасност изразява дълбока загриженост във връзка с начина, по който Столична община провежда реконструкцията на бул. „Александър Стамболийски“. Разполагаме с документи, получени по реда на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), които разкриват недопустими практики, погазващи върховенството на закона и подкопаващи доверието в институциите.

Настояваме за незабавно преосмисляне на действията на общинската администрация и привеждането им в съответствие с окончателните решения на Върховния административен съд (ВАС), както и с действащата нормативна уредба.

1. Официално признание за заобикаляне на закона

В Решение № СОА25-РИ09-345/11.09.2025 г. Столична община формулира две правно несъстоятелни тези:
• Че не е необходимо наличие на актуален Генерален план за организация на движението (ГПОД) за въвеждането на нова постоянна организация на движението.
• Че не е нужно решение на Столичния общински съвет (СОС) за одобрение на такава организация.

Тези твърдения са в пълно противоречие с решението на ВАС по административно дело № 4553/2024 г., свързано с реорганизацията на движението в района на пл. „Патриарх Евтимий“. Съдът изрично постанови, че липсата на актуален ГПОД и на решение на СОС правят въвеждането на постоянна организация на движението незаконосъобразно.

С това си становище Столична община по същество заявява, че няма намерение да се съобразява с влязло в сила съдебно решение — прецедент, който създава сериозен риск за правовия ред и засяга устоите на местното самоуправление.

2. Манипулативно представяне на реконструкцията като „ремонт по съществуващо положение“

Проектът на бул. „Александър Стамболийски“ не представлява обикновен ремонт, а същинска реконструкция със значителна и трайна промяна в транспортната схема — включително обособяване на трамвайното трасе с разделители. Това води до преразпределение на пътното пространство и нова организация на движението, което съгласно съдебната практика и законовите разпоредби изисква:
• наличие на актуален ГПОД,
• одобрение от СОС като компетентен орган.

Настоящите действия на общината заобикалят тези изисквания, което ги прави незаконосъобразни.

3. Системна непрозрачност и дезинформация

Налице е тревожна тенденция за възпрепятстване на обществения контрол чрез:
• Отказ за предоставяне на ключови документи — техническият проект, становището на „Пътна полиция“, протоколите от експертни комисии се предоставят само за преглед на място, което затруднява независимия анализ и прави процеса непрозрачен.
• Предоставяне на противоречива информация — в същото официално решение общината заявява, че не планира ремонт на кръстовището при „Орион“ в ж.к. „Люлин“, въпреки публично заявени намерения за това. Това поставя под съмнение достоверността на официалната комуникация.

Заключение: Опасен управленски прецедент

Случаят с бул. „Александър Стамболийски“ е показателен за опасна управленска практика:
• Съзнателно незачитане на съдебната власт, което подкопава доверието в държавността.
• Липса на стратегическо планиране, с което се застрашава ефективността и безопасността на транспортната система.
• Целенасочено ограничаване на обществения контрол, чрез непрозрачност и дезинформация.

Уважаеми г-н Терзиев,

Призоваваме Ви да предприемете спешни действия за:
• Прекратяване на всякакви дейности по бул. „Александър Стамболийски“, извършвани в противоречие с решението на ВАС;
• Привеждане на проекта в съответствие със закона и съдебната практика;
• Осигуряване на прозрачност и пълен достъп до цялата проектна и техническа документация;
• Поемане на политическа и административна отговорност от страна на лицата, допуснали нарушението.

Институтът за пътна безопасност остава на разположение за експертна подкрепа и настоява за открит диалог с участието на гражданското общество, професионалните организации и отговорните институции.

 

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 22:06 на 12.09.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация