site.btaИнститут за пътна безопасност: Становище относно мерките на правителството срещу „войната по пътищата“


Уважаеми г-н Желязков,
Налице е нарастващо неизпълнение на един от основните приоритети на правителството. От началото на годината до днес са загинали 133 души вследствие на ПТП. Това прави с 6% повече спрямо същия период на миналата година (вж. таблица 1 и 2).
Приетата от Министерски съвет работна програма за БДП не съдържа нито една конкретна мярка, насочена към системата за управление на риска от ПТП. От представените 43 мерки не е посочено какъв ще бъде очакваният резултат и кога ще бъде постигнат. Навсякъде е записано повишаване, намаляване, подобряване, ускоряване, стимулиране и др. подобни. Надяваме се, че сте наясно, че крайният резултат при управлението на БДП се измерва в конкретни числа ,за да може да се проследяват ефективността на мерките. Приоритет е даден на обучението и изграждането на автоматизирани системи, 16 от мерките са свързани с провеждане на родителски срещи, подготовка на педагогическия състав и др. подобни. Това са дейности, заложени в Националната стратегията за развитие на БДП 2021-2030 г., ефекта от реализирането на тези мерки ще се измери през 2040 година.
Пет от мерките са насочени за повишаване на контрола, каквото и да означава това. Засилен контрол, съвместен контрол, повишен контрол са пожелателни изрази и не означават нищо конкретно. Също така тези пожелания не са съобразени с техническата и физическа възможност на контролните органи.
Три от мерките са насочени към наказанията на шофьорите, като отнемане на контролни точки и др. Периодично през последните 20 години след всяка катастрофа с голям обществен отзвук се предприемат подобни действия, но видимо е за всички, че резултатите са кратковременни и след това проблемите се задълбочават.
Една от мерките е създаване на звено за разследване на най-тежките ПТП с цел анализ на причините. Разследването в момента се извършва от Националната следствена служба, разследващи полицаи и прокуратурата. Това, че до този момент никой не анализира тези разследвания не означава, че трябва да създаваме нова структура. Напомняме ви, че през 2019 година беше създадена Държавна агенция „БДП“ и все още никой не й е забранил да събира информация за най-тежките ПТП и да я анализира.
Създаване на хранилище за материали и добри практики за преподаване на безопасност на движението по пътищата в системата на образованието. Това е 36-тата мярка от работната програма, приета от правителството. Тази и други подобни показват неадекватността на отговорните институции да се противопоставят успешно на пътнотранспортния травматизъм. Ако едно правителство поставя като един от приоритетите в БДП създаване на „хранилище за материали…“, то тогава „войната по пътищата“ със сигурност сме я загубили.
Екип на ИПБ
Период |
Тежки ПТП |
Загинали |
Ранени |
До 18.05.2024 г. |
2276 |
126 |
2829 |
До 18.05.2025 г. |
2014 |
133 |
2522 |
% разлика |
-12% |
+6% |
-11% |
Таблица 1 Загинали от началото на май 2025 в сравнение със същия период на 2024
Период |
Тежки ПТП |
Загинали |
Ранени |
До 30.04.2024 г. |
2009 |
113 |
2829 |
До 30.04.2025 г. |
1706 |
110 |
2522 |
% разлика |
-15% |
-3% |
-14% |
Таблица 2 Загинали от началото на 2025 в сравнение с периода от началото на 2024 г.
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина