„Когато седнеш в кабината, светът става друг“

site.btaВВС са в постоянна готовност и си вършат работата без никакви отклонения и нарушения, заяви генерал-майор Димитър Петров

ВВС са в постоянна готовност и си вършат работата без никакви отклонения и нарушения, заяви генерал-майор Димитър Петров
ВВС са в постоянна готовност и си вършат работата без никакви отклонения и нарушения, заяви генерал-майор Димитър Петров
Снимка: БТА/ Архив

Военновъздушните сили (ВВС) са в постоянна готовност и си вършат работата без никакви отклонения и нарушения. Това заяви командирът на ВВС генерал-майор Димитър Петров в интервю за БТА по повод Деня на авиацията и българските Военновъздушни сили.

Всеки път, когато е трябвало да реагираме, ние сме реагирали адекватно и навреме. Когато се наложи да направим нещо, ние го правим, независимо от ограничени ресурси, от стари самолети, от ниски заплати и т.н., коментира генерал-майор Петров. И преди много години, и сега, винаги ни е било тежко, но като седнеш в кабината, светът става друг, животът става различен, каза командирът на ВВС. 

Тази година ВВС са участвали в над 40 спасителни операции на територията на страната и извън нея. Само в периода 18-30 август ВВС са се включили в потушаването на седем пожара в страната. Екипажите са прекарали общо над 50 часа във въздуха. Над огнените стихии са стоварени над 500 тона вода. Самолетите „Спартан“ скоро ще бъдат пригодени за гасене на пожари. 

Днес се навършват 111 години от първия в историята на българската авиация и в Европа полет на самолет (1912 г.) с разузнавателна цел в реални бойни условия по време на Балканската война (1912-1913). Това сочи справка на отдел „Справочна“ на БТА. Освен разузнаване на силите на противника, е осъществено първото над Европа бомбардиране от въздуха в истинска фронтова обстановка. Пилотът поручик Радул Милков и наблюдателят поручик Продан Таракчиев летят със своя "Албатрос" над Одринската крепост, разузнават разположението на резервите и успяват да хвърлят две ръчни гранати над гара Караагач.

Охраната на българското въздушно пространство

Освен с дежурните изтребители, охраната на въздушното пространство на страната не би могла да бъде успешно реализирана без денонощните усилия на личния състав от ВВС, носещ бойно дежурство в центровете за командване и управление, в зенитно-ракетни войски, радиотехнически войски и във формированията за комуникационна, информационна и навигационна поддръжка.

„Не можеш да претеглиш коя авиация е по-важна или кой във ВВС е по-важен, защото ние сме екип, ние сме като един организъм. Не можеш да кажеш и кой върши по-опасна работа, защото летателният апарат, независимо дали лети с 200 или 2000 км/ч, може да те убие еднакво успешно. И когато сядаш в тази машина, ти трябва да си много добре подготвен, да си концентриран върху задачата си, да си адекватен на ситуацията. Ако сбъркаш, нямаш много шансове да се поправиш“, каза генерал-майор Димитър Петров.

Изпълнението на съюзническите ангажименти, произтичащи членството в НАТО, са основен елемент от отбранителната политика на страната ни. Алиансът остава основен гарант за сигурността на България и прави по-ефективно успешното реагиране на евентуални заплахи за страната. България е активен и надежден член на Алианса и се стреми да допринася максимално за успешната му дейност в различни сфери. Българският принос към дейностите на НАТО е многокомпонентен, посочи командирът на ВВС.

Изтребителите F-16

Първите самолети F-16 Block 70 ще бъдат доставени през 2025 г., каза генерал-майор Петров. Трябва да подготвим „Граф Игнатиево“ като базово летище, където самолетите ще са си у дома, и заради това трябва да има инфраструктурна промяна, да се изградят нови съоръжения, които да имат съответните способности и функции, така че самолетите да могат да се поддържат пълноценно, без да се налага да се изпращат другаде за проверки и инспекции, обясни той.

По думите му ежеседмично има работна група, която се събира на „Граф Игнатиево“ и се уточнява моментният статус на обектите, проблемите и т.н. Това е доста мащабно начинание, грандиозен проект, изискващ много сериозни усилия и концентрацията на много хора. Проектите са много и всеки един има своите особености и нужди, каза той.

Процесът на обучение на пилотите, които ще летят на новите изтребители, е много дълъг, обясни командирът на ВВС. Пилотът може да е стигнал до определен етап, но докато завърши подготовката си, която му е планирана, има много време. Имаме пилоти, които са на различни етапи в подготовката си. Хората са разпределени така, че да върви поетапно подготовката, като желаният краен резултат е, когато самолетите F-16 бъдат доставени, основната част от летците ни току-що да са пристигнали в България, за да може от подготовката си на F-16 Block 40, която водят в САЩ, да започнат на Block 70 в България с минимално прекъсване между подготовки, коментира той.

Надяваме се в бъдеще да придобием и безпилотни летателни системи. Проектът е важен, тъй като се очаква да предостави способности за въздушно-базирано наблюдение и разузнаване с голяма продължителност и обхват. Той ще допринесе за увеличаване на ситуационната осведоменост във въздушния, морския и наземния домейн, което ще улесни вземането на решения на всички нива - от тактическо до стратегическо. Друго направление, в което е необходимо да се развиваме, е разширяването на способностите на военнотранспортната авиация — самолети и вертолети. През последните години натоварването на този род авиация нарасна значително, посочи командирът на ВВС.

Самолетите „Спартан“ скоро ще бъдат пригодени за гасене на пожари

За да имаме способност, трябва да се подготвят още хора. Към момента имаме подготвен един екипаж. За да може ефективно да се ползва тази платформа, трябва да имаме поне четири екипажа, обясни генерал-майор Петров.

Ако работят два самолета едновременно, те трябва да се застъпват. При тази система за гасене на пожари самолетите следва да се зареждат от летище, няма как да бъде в полеви условия. Със „Спартаните“ следва да се зареди вода в контейнери, по един тон всеки контейнер, да се сложат в самолета и отива до зоната на пожара и ги хвърля от въздуха. През 2024 г. ще бъдат подготвени и другите три екипажа, като вече обученият екипаж е квалифициран да бъде и инструктор. Има още малко неща, които трябва да бъдат набавени, като не става въпрос за големи инвестиции, коментира той.

Тази година ВВС участваха в над 40 спасителни операции на територията на страната и извън нея. Само в периода 18-30 август ВВС участваха в потушаването на седем пожара в страната. Екипажите прекараха общо над 50 часа във въздуха, като някои от летците са достигнали десет часа във въздуха за летателния ден. Над огнените стихии са стоварени над 500 тона вода, за сравнение една стандартна пожарна побира четири тона вода, посочи генерал-майор Петров.

ВВС извършиха и задачи, свързани с търсене и спасяване в планината. През февруари в помощта за Турция, след земетресенията в страната, се включиха и два самолета „Спартан“. На борда имаше екип от 12 спасители, два автомобила на Българския червен кръст с повишена проходимост и пет кучета от Планинската спасителна служба.

Мотивацията да бъдеш част от кауза и да служиш на Родината

„Това нашето не е работа. Ако поканиш някого на работа, предложиш му добри условия и той е доволен от работата си, види, че този работодател е по-добър от всички останали на пазара, удовлетворява го, тогава той може да бъде задържан на това работно място. Явява се друг с по-добра реклама, по-добра заплата, повече свободно време – ние не работим такъв тип работа, която да може да бъде рекламирана по такъв начин. Не казвам, че е маловажно как са социално осигурени хората, които работят в авиацията, но ние идваме, защото ни водят мечтите ни, затова идваме тук“, каза генерал-майор Петров.

Според него няма пари, с които да може да бъде компенсирано това, което правят. Хора, които искат да летят, винаги е имало и винаги ще има. Тези хора, които искат да летят, би следвало да имат съответното възпитание и ценностна система, в която в началото да стои Родината, потребността да служиш на Родината и да помагаш на хората. Да си отдаден на голяма кауза, да си част от нещо голямо, сподели командирът на ВВС.

И преди много години, и сега, винаги ни е било тежко, но като седнеш в кабината, светът става друг, животът става различен. Усещаш такова усещане за пълноценност, където другаде го няма, добави той.

Ценностната система се изгражда, тя се създава в обществото, от родителите, от училището, от хората около теб. Това, което виждаш по телевизията и в медиите. Ако обществото е отговорно към своето бъдеще, то следва да подготвя младежта си така, че да има хора, които да работят за обществото и да виждат своето удовлетворение в службата си към него, каза още генерал-майор Петров.

/МК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 06:45 на 05.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация