site.btaКитарата е атрактивен инструмент и интересът към изучаването ѝ е голям, казва преподавателят Людмила Божинова

Китарата е атрактивен инструмент и интересът към изучаването ѝ е голям, казва преподавателят Людмила Божинова
Китарата е атрактивен инструмент и интересът към изучаването ѝ е голям, казва преподавателят Людмила Божинова
Снимка: Людмила Божинова, личен архив

Китарата е атрактивен музикален инструмент и интересът към уроците по китара е голям. Много деца, много младежи искат да се научат да свирят. Това каза в интервю за БТА Людмила Божинова – дългогодишен преподавател по китара. По думите ѝ интересът и желанието са важни, но не са достатъчни. Необходими са дисциплина, упражнения, труд и упоритост. Независимо дали се свири класика по ноти, дали се свирят песни с акорди, или се свирят инструментални пиеси с табулатури, процесът по изграждане на произведението е интересен. Препоръчително е уроците по китара да започнат след трети клас, когато детето вече е осъзнато и се е научило да спазва дисциплина, защото както спортът, така и ученето, така и музиката, всяко едно нещо е дисциплина. Тя трябва да се изгради, за да има някакви резултати, посочи още Людмила Божинова. Според нея укулелето е изключително подходящ инструмент за подготовка към свиренето на китара. По-малък е, по-лесен за учене и в същото време изключително звучен и топъл музикален инструмент. Когато се купува китара, на която детето ще се учи да свири, е добре тя да бъде избрана от специалист, за да бъде съобразена с физиката на детето, да е с удобен гриф и струни и да е вярна, да е точна като тонове. Може ли да се свири на китара, без да се знаят нотите; преодолимо ли е притеснението преди изпълнение пред публика, как се запазва интересът към инструмента – отговорите на тези и други въпроси потърсихме в разговора с Людмила Божинова. Следва пълният текст на интервюто.

Преподавате акустична китара. Какви са вашите наблюдения, какъв е интересът на децата, на младежите към този музикален инструмент?

- Това е един изключително атрактивен музикален инструмент. И на човек му се иска, като го види, направо да стане звезда. С много голям интерес и деца, и младежи искат да се занимават. Важното е да приемеш инструмента и да му се отдадеш, ако искаш нещо да постигнеш.

Децата имат ли по-конкретни предпочитания към изучаването на китара? Каква част от тях проявяват интерес към класическата китара, каква част предпочитат да свирят песни и да учат акорди?

- Децата са различни. Някои дечица ги е страх от това, че трябва да научат нотите. Други пък искат, ако може, от вчера да са просвирили. Има деца, които искат да учат песни, в смисъл да могат да акомпанират с акорди, но не биха желали да пеят. Тук е проблемът, че много деца, изобщо много хора, искат да могат да свирят, но се притесняват от това да пеят. И обикновено това свирене става с помощни средства, например, в началото при разучаването пускаме песента. Тези, които имат желание да учат класическа китара, с тях учим различни техники с палец, с движение на пръстите, изобщо – лабиринтите са доста и интересни.

Има ли възраст, на която е подходящо да започнеш да свириш на китара?

- Преди години китара се започваше да се свири след шести клас. В моята практика съм се сблъсквала с какви ли не възрастови различия. Според мен е добре човек да се е научил да чете, преди да започне да свири на китара. Не може едно дете в детската градина да му връчиш този инструмент. Китарата е голям инструмент и то ще се уплаши. Струните ще започнат да му убиват на пръстите, дори да са пластмасови. Така или иначе, те имат един опън, който убива докато не се направят мазолчета на пръстите, така че да се понася лесно това съпротивление. Трябва човек да е поотраснал малко. Много пъти са ме молили да преподавам на деца в детска градина с аргумента, че детето има голямо желание. Но тук не опираме само до желанието. Тук опираме до физическите дадености и възможности. Според мен, приблизително след трети клас човек вече е осъзнат, вече се е научил да спазва някаква дисциплина, защото както спортът, така ученето, така музиката, всяко едно нещо е дисциплина. Тя трябва да се изгради, за да има някакви резултати.

Децата споделят ли Ви, какво ги е привлякло към този инструмент, защо искат да учат китара? Защото искат да се отличават от другите и да направят впечатление, или защото музиката, която този инструмент произвежда им харесва?

- Аз мисля, че провокацията идва от медиите, както и от това какво се слуша вкъщи. При нас в музикална къща „Престо“, ние свирим класика, свирим много рокендрол, там се пее. Има страхотни преподаватели. И ми прави впечатление, че идвайки, едно дете, което иска да се научи да свири, то идва с една определена нагласа, че и то трябва да се докаже, но е провокирано и от своите близки, своите роднини, които го подтикват нещо да изпее, нещо да изсвири.

Как се запазва интересът към инструмента? Има ли случаи, в които децата се отказват, има ли случаи, в които, започвайки да учат, те се амбицират още повече?

- Трябва да откриеш какво детето най-много би харесало, какво би го предизвикало да остави телефона за половин –един час днес, за да може да направи това, което му е зададено като задача – да изсвири определени неща. Акордите се учат, това не е проблем. Проблемът идва, когато трябва се върже ритмиката на дясната ръка, която прави ритъма на китарата, с акордите и самата песен. А ако детето може и да пее, тогава вече, при съчетаването на всички тези неща, се получава нещо прекрасно, което се харесва на детето. Да, отказват се деца. Някой път, когато му е трудно, детето пита– не може ли това да се направи по-лесно. Търсим варианти. Има така наречените отворени акорди, в които има свободни струни. Но след това вече идва един момент, в който трябва да се учат барета и по-сложни акорди. Тогава става по-трудно, но бавно и славно, с много упражнения и труд, с примери, с шеги нещата стават. Има и случаи, в които, детето, както си върви добре и ти си викаш – ей супер, как прехвръкна това дете, и изведнъж то идва и казва - реших да си дам почивка и се отказва. Но това е негово право. Аз давам максимума, който мога да дам, но оттам нататък зависи от самото дете, то какво ще приеме. Нали знаете поговорката – „Можеш да заведеш коня до реката, но не можеш да го накараш за пие вода“.

Какъв съвет бихте дали на родителите, чието дете тепърва ще учи китара, как да изберат инструмента, как да изберат китарата, която да купят?

- Със специалист. Инструментът не се избира по цвят, по мирис. Това е инструмент и все пак не е евтин. Китарата трябва да е съобразена с възрастта и физиката на детето. Има различни размери китари – цели, които са за големите, има три-четвърти, има половинки, просто зависи от това, каква е физическата възможност на детето. Грифът на китарата трябва да е удобен, тоновете на китарата да са верни. Затова, наистина е добре, когато се купува китарата за детето, тя да бъде избрана от човек, който разбира.

Може ли да се свири на китара, без да знаем нотите?

- Сред учениците ми има такива, които не желаят да учат ноти, обаче много им се иска да свирят различни известни песни. За да можеш да изсвириш нещо подобно, без да пееш и то да звучи добре, начинът е чрез табулатури. Това е един специфичен начин на свирене, без ноти. Аз познавам китаристи, които печелиха конкурси даже и не знаят една нота. Но всичко са направили табулатурно. В САЩ този начин на свирене се използва много. Обикновено песента е написана с ноти, а под тях са написани табовете. Обаче, има една тънкост. За да изсвириш една песен и тя да добие вида, в който си я чул, трябва да знаеш тази песен. Защото невинаги под табовете е изписана ритмиката, но ако ти познаваш песента, знаеш как звучи, гледаш табулатурата, свириш и можеш да го направиш супер прилично.

В мрежата вече може да се намери всичко – и ноти, и табулатури, и видеоуроци, песни, инструментални изпълнения. Как интернет променя уроците по китара?

- Интернет много помага. Имайки възможността да чуеш произведението, по което ще работиш, ти имаш представа какво трябва да направиш, докъде трябва да стигнеш. Интернет е просто благодат. Но трябва и да работиш упорито. Иначе не става. Процесът по изграждането на песента е интересен. Стимул е и възможността за изява. Правим класни срещи, вечер на китаристите и други подобни прояви, където учениците могат да покажат какво са научили, какво могат.

Как става подготовката за изява пред публика? Вероятно има и притеснение. То как се преодолява?

- Всеки сам преодолява притеснението си. Това е валидно и за възрастните. Има деца, които не могат да се наситят да свирят пред публика. Имам и ученици, които са много добри, но са категорични, че никога няма да излязат да свирят пред други хора. Аз си музицирам за мен самата, за вкъщи, като се събираме у дома, да мога да изсвиря нещо. Баща ми свири на пиано, брат ми пее, аз на китарата и си правим групата, ама само за домашно ползване, казват те.

Освен китара, преподавате и укулеле. Какъв е интересът към този музикален инструмент, какво го отличава от китарата?

- Укулелето е един изключително звучен и много топъл инструмент. Това е инструмент, който човек може да даде в ръцете на едно по-малко дете и него няма да го болят толкова пръстчетата, когато натиска струните. Това е една много добра подготовка за китарата. Самото укулеле обаче прави страхотен акомпанимент, инструментът е относително лесен за свирене. Обикновено е предпочитан за акомпаниране на различни песни в стил реге. Но всъщност с него може да се акомпанира всичко. Слушала съм страхотно изпълнение на джаз на укулеле. Като инструмент за подготовка за свирене на китара, укулелето е перфектно. Децата се учат много бързо да свирят на укулеле.

/ХК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:42 на 15.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация