Винаги съм смятала, че Залата на славата на рокендрола е за тези, които пеят рок музика, каза Доли Партън

site.btaMузиката e и средство за общуване и самоопределяне

Mузиката e и средство за общуване и самоопределяне
Mузиката e и средство за общуване и самоопределяне
Снимка: АП

Рокът превръща музиката в средство за общуване и самоопределяне, но днес китарата и бунтът не са задължителни. 

През изминалата седмица стана ясно, че кънтри певецът Уили Нелсън най-сетне ще бъде въведен в Залата на славата на рокендрола. И ако кънтри изпълнителите и техните китари заемат достойно място и въпросите около правото им да са там са твърде малко, то присъствието на фигури като Еминем, Джанет Джексън, Уитни Хюстън и др. периодично повдига въпроси.

Легендарната Зала на славата на рокендрола всъщност е един типичен американски музей – културен център за изследователска дейност и образование под "шапка" на фондация, който отваря врати през не толкова далечната 1995 г. Сред основателите са адвокат, музикален редактор – но все пак редактор, както и хора от звукозаписния бизнес. Липсва музикално жури от експерти и изпълнители, което да оценява качеството на парчетата и изпълнителите.

Музеят се намира в Кливланд. Той печели в конкурентна борба с Мемфис  - свещен град за рокендрола предвид факта, че там се намира гробът на Елвис Пресли. В крайна сметка Кливланд печели по чисто „музейни“ причини – местната администрация е готова да отдели голяма сума публични средства, над 65 млн. щатски долара.

От 1997 г. досега Залата поддържа огромен брой изложби. Първите, разбира се, са посветени на основополагащите за рокендрола музикални форуми в Монтерей и Удсток, но има и изложби, посветени на изпълнители като „Ю Ту“, „Дорс“, „Темптейшънс“, Дейвид Бауи ... Експонират се фотографии, музикални инструменти, видеозаписи, дрехи, архив – всичко, което един съвременен артист оставя като отпечатък в културата и в манталитета на съвременниците.

Мисията на Залата на славата е точно това – да запази и изследва спомена за присъствието на изпълнителите, а не да подбере най-качествените рокбанди и музиканти. Тази мисия неминуемо поражда противоречия – ежегодно биват критикувани номинациите, подборът, прекалената комерсиалност, липсата на същинска музикантска концепция. Кейт Буш заяви, че е искрено изненадана, че ще бъде въведена в Залата на славата през тази година, след като е била номинирана цели три пъти досега. И все пак, макар голямата й слава да е в миналото, Буш се върна в класациите с песента „Running Up That Hill" през 2022 г., коментира „Гардиън“. Парчето не е ново, но е част от саундтрака на сериала „Странни неща“ на Нетфликс. Новото поколение преоткри Кейт Буш и една от песните й от средата на 80-те години благодарение на доставчик на видеосъдържание. Този факт сам по себе си заслужава анализ и е достоен за присъствие в музея като значим артефакт от съвремието. 

„Гардиън“ обвини Марк Нопфлър от „Дайър стрейтс“ в снобизъм през 2018 г. заради решението му да пропусне церемонията по въвеждането на групата. Какви са били възраженията му? Марк не се интересуваше от това и не дойде, казаха останалите членове на групата. Подобно на много други рок изпълнители легендарният вокалист и китарист не може да приеме нито присъствието на артисти от света на рапа и ар енд би музиката, нито задължението да плати билетите за церемонията на близките си. "Секс пистълс" пък изписват куп нецензурни изрази по адрес на Залата на славата на рокендрола на сайта си през 2006 г., когато научават, че ще бъдат въведени. В крайна сметка въвеждането се случва без тяхно съгласие. Бунтът е автентичен и поради това - достоен за музея.

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:54 на 29.03.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация