site.btaОколо 20 акцента за промени в Закона за образованието са обсъдени с МОН, каза синдикалистът д-р Юлиян Петров във Велико Търново

Около 20 акцента за промени в Закона за образованието са обсъдени с МОН, каза синдикалистът д-р Юлиян Петров във Велико Търново
Около 20 акцента за промени в Закона за образованието са обсъдени с МОН, каза синдикалистът д-р Юлиян Петров във Велико Търново
Председателят на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ д-р Юлиян Петров. Снимка: кореспондент на БТА във Велико Търново Николай Венков

Около 20 акцента за промени в Закона за предучилищното и училищното образование са обсъдени с Министерството на образованието и науката, каза пред журналисти във Велико Търново председателят на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ д-р Юлиян Петров. Сред тях са езиковите и социално-поведенчески дефицити на първокласниците, зрелостниците с висок успех през последните три години на обучение да бъдат освобождавани от матури, връщане на осмия клас в основния етап на образованието, въвеждането на предмета „Добродетели и религии“ и на оценка по дисциплина.

Д-р Петров коментира, че синдикат "Образование" към КТ „Подкрепа“ по-скоро е доволен, че в момента се говори активно за промени в образователната система и сякаш това я доближава до една по-ефективна и реална реформа, както и до политики в интерес на по-доброто българско образование. За съжаление на този етап повече се говори и сме в очакване на промените, но вече има и проектопромени, които са близо до осъществяване, добави той.

Една от промените ще е свързана с езикова интеграция, като така ще се обръща внимание на учениците, имащи повече дефицити в усвояването на езика. Отначало това ще бъде акцент при първокласниците, а след това и при всички други ученици, които идват от чужбина или не са били в системата. Така те първо ще компенсират тези езикови дефицити, за да могат след това да имат равен шанс с останалите ученици, обясни д-р Петров. Във връзка с това от Синдикат "Образование" са направили проучване и резултатът показва, че около 85 процента от запитаните са за това първи клас да може да се повтаря ако има дефицити по отношение на езиковите и социално-поведенческите умения. Това ще приравни останалите ученици от първи клас спрямо деца, които са били в подготвителните групи. Те по закон са задължителни, но това е кух текст, който не действа, защото ако едно дете, без да е посещавало тези групи, се запише в първи клас никой няма право да го върне, смята синдикалистът.

Сред поставените акценти е и преосмислянето на нивата в образованието, каза още д-р Петров. Добре е да има дебат дали основното образование да продължи да бъде след 7 клас, както е досега след промяната от 2016 г. , или това да бъде преосмислено и променено до 8 клас. По думите на синдикалиста тази идея също намира съмишленици.

Друга промяна може да настъпи в оптимизацията на учителската професия, като атестирането на учителите се обедини с диференцираното заплащане. Впоследствие пак ще има атестиране, но то ще бъде по модела на диференцираното заплащане към учители и директори, обясни д-р Петров.

Според проучване на Синдикат „Образование“ 75 процента от запитаните одобряват предложението за възможност за освобождаване от матури на учениците с висок успех. Примерната средна оценка - много добър 5,00, може да бъде обект на обсъждане, но това е една хубава възможност за учениците, които са активни последните три години, кометира д-р Петров.

Като цяло искаме да подобрим качеството на образованието и това е желанието на цялото българско общество, но понякога гледните точки са различни, каза синдикалистът. Министерството на образованието изведе на първо място създаването на една нова учебна дисциплина - "Добродетели и религии", в която учениците да учат конкретно за ценностите и за възпитанието. Вероятно ще има поне два модела на този учебен предмет с конкретни знания по вероучение или без такива.

Учителите мислят, че проблемът с възпитанието и дисциплината в училище на този етап остава нерешен за много от учениците. Той няма как да се реши само с това, а трябват различни мерки. Друго предложение е оценка по дисциплина, която също е вършила работа в нашата образователна история. Така неспазването на училищния правилник ще бъде по-скоро изключение, а не препоръка, както е сега, смята д-р Петров. Нашето предложение беше в закона да има задължение за договор между училището и родителите, и всъщност това вече да представлява и административна мярка, която да може да използва, ако се наложи и да мотивира родителите да осигурят присъствието на децата в училище, защото това е голям проблем. Санкциите сами по себе си не вършат работа, ако няма и други съпътстващи мерки, както и усилена комуникация между родителя и училището, коментира председателят на синдиката.

Д-р Петров гостува във Велико Търново във връзка с провеждаща се Академия за образователни лидери, на което присъстваха учители от Великотърновска област. В първия панел те се запознаха с политиките в образователната система и промените, свързани с тях, а втория бе свързан с обучение по повод навлизането на изкуствения интелект в образованието.

 

/ТС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 09:00 на 27.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация