site.btaОттеглени са жалбите и са прекратени делата, свързани с изграждането на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, съобщиха от АПИ

Оттеглени са жалбите и са прекратени делата, свързани с изграждането на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, съобщиха от АПИ
Оттеглени са жалбите и са прекратени делата, свързани с изграждането на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, съобщиха от АПИ
снимка: Десислава Велкова, БТА, архив

В изпълнение на приетата с решение на Министерския съвет от февруари 2025 г. пътна карта за завършване на автомагистрала "Струма" се подготвя документация за обявяване на обществена поръчка по Закона за обществените поръчки (ЗОП) за избор на изпълнител на проучване, което да определи трасе извън Кресненското дефиле, осигуряващо направлението София - Кулата в участъка между Симитли и Кресна. В процедурата ще бъде заложено условие, че предложената отсечка трябва да бъде в съответствие с екологичните норми за въздействие върху околната среда и да не се увреждат в значителна степен видовете и местообитанията, предмет на опазване в защитените зони "Кресна" и "Кресна Илинденци". Това съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), които информираха, че са оттеглени жалбите и са прекратени съответните производства от съда, с които се оспорваше законосъобразността на изграждането на последния незавършен участък на АМ "Струма" през Кресненското дефиле, след като природозащитните организации и българското правителство са постигнали съгласие във връзка с реализацията на магистралата извън Кресненското дефиле.

Към момента, по сключените договори за инженеринг, с приоритет се изпълнява Обхода на гр. Кресна, като строителството му следва да започне до септември 2025 г., посочват от АПИ. В участъка на обхода има одобрен и влязъл в сила Подробен устройствен план-парцеларен план (ПУП-ПП) и се извършват отчуждителни процедури. Има изготвен и приет от възложителя технически проект. Проектират се и останалите участъци, като към момента изцяло е завършена актуализацията на ПУП-ПП за лявото платно на АМ "Струма" по направлението Кулата – София. Техническият проект е в процес на изготвяне.

Във връзка с оттеглените жалби и прекратените дела, свързани с изграждането на магистралата през Кресненското дефиле и постигнатото съгласие между природозащитните организации и правителство по осъществяването й извън дефилето, от пътната агенция посочват, че до този резултат се е стигнало след активен и ползотворен диалог и подписването на споразумения между АПИ, Министерството на околната среда и водите и РИОСВ - Благоевград и жалбоподателите по образуваните дела – членове на Коалиция "Да спасим Кресненското дефиле". В споразуменията са разписани и конкретните ангажименти на всяка от страните, като по този начин се постигна реален напредък в реализирането на проекта за изграждането на участъка от АМ "Струма" в района на дефилето. Целта е трайно и пълно извеждане на транзитния трафик извън Кресненското дефиле и оставане на път I-1 (Е79) през дефилето, като локален път, посочват от пътната агенция.

В района на Кресненския пролом се намират две зони от европейската мрежа от защитени зони НАТУРА 2000. Видовете и местообитанията, опазвани в района са уязвими от въздействието на инфраструктурни обекти и бързото завършване на автомагистрала "Струма" с извеждане на транзитния трафик от пролома има важна роля за тяхното съхранение, изтъкват от АПИ.

Изграждането на АМ "Струма" в участъка през Кресненското дефиле е във вниманието на Конвенцията на Съвета на Европа за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания (Бернската конвенция), като Постоянният комитет на Конвенцията разглежда ежегодно казуса с автомагистралата. На 44-тото заседание на Постоянния комитет със сътрудничеството на Секретариата на Бернската конвенция, се постигна сближаване на позициите на българските власти и жалбоподателите по дела, свързани с екологичните аспекти по реализацията на лот 3.2 от АМ "Струма". В рамките на своите правомощия Комитетът отправи препоръка към българските власти да се съсредоточат върху намирането на технически осъществими решения за изграждане на западната лента на АМ "Струма" – в участъка от София до ГКПП "Кулата" – по трасе, което преминава извън територията на Кресненския пролом. В изпълнение на решението на Постоянния комитет Бернската конвенция с Решение от 12 февруари 2025 г. на Министерски съвет е приета пътна карта за завършване на автомагистралата.

В края на март пред в. "Строител" министърът на регионалното развитие и благоустройството напомня, за приетата пътна карта за магистрала "Струма" и посочва, че "тя трябва да бъде завършена - поне лявото платно до 2031 г., за което имаме договорка с Бернската конвенция", сочи справка в интернет страницата на ведомството. "Тази година трябва да започне изграждането на обхода на Кресна, за да се облекчи движението. Всички знаем трудностите, които съпътстваха строителството на АМ "Струма". Екипът работи в пълна натовареност и в синхрон, за да може да навакса всичко пропуснато", коментира тогава министър Иванов.

/ИЦ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 21:50 на 12.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация