site.btaНаличие на дискриминация по етнически принцип има при записването в българските училища, установи проучване на “АМАЛИПЕ”

Наличие на дискриминация по етнически принцип има при записването в българските училища, установи проучване на “АМАЛИПЕ”
Наличие на дискриминация по етнически принцип има при записването в българските училища, установи проучване на “АМАЛИПЕ”

Наличие на дискриминация по етнически принцип има в смесените българските училища. Това каза Деян Колев от Център за междуетнически диалог и толерантност “АМАЛИПЕ”, който е участник в дискусията  „Подкрепа за уязвимите и ромите“, организирана от БТА в Сливен. Той представи резултатите от европейско проучване за включването на ромите и уточни, че това е експеримент, представително проучване в училища, в които процентът на деца от уязвими групи е между два и двайсет, доколко е лесно да бъде записано дете от ромската общност, завършило четвърти клас.

До училищата са изпратени имейли от родители, които искат да запишат детето си в пети клас, като са го направили от четири профила – на образована ромка, на образована българка, нискообразован българин и нискообразован ром. От 500 изпратени имейла до 500 училища, са получили 380 отговора или 76 процента. Данните са анонимни. Според резултатите необразованият ром е получил 56 процента отговори, необразованият българин – 91 процента отговори. По-категорични са резултатите, когато видим тонът на отговорите, посочи Колев. При нелюбезния, груб отговор, ромските профили получават двойно по-високи отговори, а при любезния отговор, ромските профили получават двойно по-нисък процент. Шансът ром да получи любезен отговор е почти два пъти по-нисък в сравнение с родител- не ром. Шансът необразован ромски родител да получи любезен отговор е два пъти по-нисък в сравнение с образования ромски родител, но и почти три пъти по-нисък в сравнение с необразования български родител, сочат резултатите.

Според Колев, особено уязвими са нискообразованите ромски родители, но има дискриминация и при високообразованите роми.

Образованието е ключът към успешната реализация на всеки модерен човек и трябва да започнем оттам, коментира Диян Колев. По думите му, за съжаление, около 60 процента от българските ромски деца посещават сегрегирани училища и паралелки, по данни на Агенцията за основни човешки права. Насърчаването на процеса по десегрегация ще доведе до все повече интегрирани ромски младежи и това ще даде шанс за развитието на цялото общество, посочи Диян Колев. 

 

/РЗ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:34 на 20.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация