site.btaПГ „Величие“: Гласът на българския народ няма да бъде заглушен


ДЕКЛАРАЦИЯ
от името на ПГ „Величие“
Уважаема г-жо Председател,
Уважаеми народни представители,
Във връзка с безпрецедентното връщане на предложението на президента на републиката за провеждане на национален референдум с въпрос: „Съгласни ли сте България да въведе единната европейска валута „евро“ през 2026 година?“
Ние, членовете на ПГ „Величие“, заявяваме своята категорична позиция в подкрепа на правото на българските граждани да участват пряко в управлението на страната чрез инструментите на пряката демокрация и изразяваме остра непримиримост с едноличното разпореждане за връщане на предложението на държавния глава.
Напомняме, че съгласно чл. 1 от Конституцията на Република България, цялата държавна власт произтича от народа, а чрез референдум въпросите се решават по най-демократичен и най-представителен начин.
Според ал. 3 на същия чл. 1 нито отделната личност, нито държавна институция може да си присвоява осъществяването на народния суверенитет.
Убедени сме, че гласът на почти половин милион български граждани не може да бъде пренебрегван, и твърдо се противопоставяме на опитите предложението на държавния глава да не бъде допуснато до разглеждане в комисиите и пленарната зала на Народното събрание.
Призоваваме да не се обяснява на българските граждани, че сами нямат капацитет да преценят кое е добро и кое – не за тях самите, а вместо това решението да принадлежи на група олигарси в нелегитимен и престъпно избран парламент, прокарано чрез неговия председател. Затова сега повече от всеки друг път българските граждани имат остра нужда от провеждането на референдум по изключително важен въпрос, какъвто е присъединяването ни към еврозоната. Въпрос, по който дори не се направи анализ за ефектите от въвеждането на еврото и не се обясни на гражданите как това ще се отрази на техния живот.
Нека с кампания за полуграмотни, пропагандирана по националните телевизии, струваща на българите 3.7 млн. лева и предсказваща бъдещо благоденствие, ако приемем еврото, не се подценява нация с хилядолетна история и култура, въпреки постъпателната политика по нейното омалоограмотяване в последните 35 години.
И не е случайно, че според проф. Стефан Киров хората започват да се обръщат към референдума тогава, когато разберат, че „избраниците на едно болшинство не представляват всички и не решават така, както всички биха решили“.
Нека не ни се представя предходно произнасяне на КС в различен негов състав по друг въпрос, свързан с референдум за еврозоната, като преграждащо пътя за разглеждане на предложението на държавния глава по тази тема. Как да си обясним и допускането на проекта на решение за произвеждане на национален референдум по въпроса за еврото, внесено от народни представители на 19 март тази година, и разпределението му по комисии, свързано със сегашния отказ на предложението на президента по същата тема, ако не с оказан натиск върху председателя.
Всичко това от парламент, който миналата седмица за втори път разглежда искане за снемане на имунитет на едни и същи лица, след предходно отрицателно произнасяне от същата легислатура по същите искания, допуснати от същия председател на парламента.
Нека не ни се изтъкват аргументи за вмешателство на президента в сферата на друга власт от хора, които разпъваха на кръст вещите лица по текущо конституционно дело и оскверниха законодателния орган на РБ с позорна декларация, ултимативно указваща на КС как да реши делото за касиране на последните престъпни парламентарни избори.
И нещо изключително важно. Председателят на НС няма право да преценява конституционосъобразност на актовете на държавния глава, включително предложение за произвеждане на референдум. Съгласно Решение на Конституционния съд № 16 от 1992 г. функциите на председателя на Народното събрание са организационни, правноудостоверителни и такива от представителен характер. Председателят на Народното събрание няма повече права от другите народни представители по отношение на реализирането на същностните властнически функции на Народното събрание, няма право на решаващ глас или вето, няма свои обособени председателски правомощия, различни и по-големи от тези, които има всеки народен представител. Председателят на Народното събрание не е самостоятелен орган на власт, а правомощията му са насочени преди всичко към организацията и дейността на Народното събрание. Народното събрание се ръководи не от председателя, а чрез целия механизъм, присъщ на парламентаризма, включително и чрез своите вътрешни органи, поради което комисиите и пленарната зала са единствено компетентни да се произнесат по допустимостта на предложението на държавния глава. Поради всичко изброено Наталия Киселова е действала самоволно, превишила е правомощията си или се е подчинила на някой свой господар в този парламент.
В тази зала съзираме неистов страх от гласа на българите, затова се използват всякакви противозаконни механизми той да бъде заглушен. Който има мнение, различно от това на управляващите, бива наричан от т.нар. демократи и евроатлантици путинист, русофил, фашизоид.
Убедени сме, че общественозначимите въпроси, които пряко засягат бъдещето на нацията и стратегическата посока на развитие на държавата, следва да бъдат предмет на широк обществен дебат и да получат легитимация от страна на суверена, а не да бъдат налагани насилствено.
Националният интерес изисква диалог, прозрачност и активното участие на обществото в процесите по вземане на решения.
Ето защо ПП „Величие“ ще настоява гласът на българските граждани да бъде чут, а мнението им по този въпрос – взето под внимание.
България не е имагинерно понятие – това са нейните граждани с техните общи мечти и визия за бъдещето на страната.
Често говорим за нашите ангажименти като държава – членка на ЕС. Целите на Съюза включват свобода, сигурност и правосъдие без вътрешни граници. Ние нито веднъж не чухме изявление от страна на институция на ЕС за морално осъждане на престъпното управление у нас и репресиите спрямо българския народ. За изборите в Румъния имаха становище, но не и за най-манипулираните избори в историята на Европа. У нас се говори за стриктно спазване на ангажиментите ни към ЕС, включително на цената на ограничаване на народния суверенитет.
Непримирими сме с авторитарно-незаконни практики да се подменя народният суверенитет. Вместо да се осъществи сложният фактически състав, в условията на споделена компетентност, искането на българските граждани и избиратели, предложението на президента, последвано от решение на Народното събрание, евентуално насрочване от президента на референдум, става еднолично, авторитарно.
Нека си припомним един от постулатите на демокрацията: „До смърт не съм съгласен с това, което казваш, но докато съм жив, ще защитавам правото ти да го казваш“ – думи на Волтер по повод вслушването в гласа на друг човек. Какво остава, когато този глас е гласът на народа.
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина