Община Русе – Прессъобщение

site.btaКметът на Русе настоява за по-строги ограничения при движение с електрически тротинетки

Кметът на Русе настоява за по-строги ограничения при движение с електрически тротинетки
Кметът на Русе настоява за по-строги ограничения при движение с електрически тротинетки
Снимка: Община Русе

Възможностите за предприемане на законови мерки за ограничаване на пътните инциденти, възникнали вследствие на използването на индивидуални електрически превозни средства или т.нар. тротинетки, бяха във фокуса на провелото се днес в Община Русе извънредно заседание на Областната комисия по безопасност на движението по пътищата. То бе инициирано от зам.-областния управител Георги Георгиев и в него взеха участие кметът на община Русе Пенчо Милков, зам.-кметът с ресор транспорт Димитър Недев, народните представители от 19 МИР Биляна Иванова и Иван Белчев, директорът на ОДМВР-Русе ст. комисар Николай Кожухаров, Георги Игнатов - директор на общинската дирекция „Обществен ред и сигурност“, и др.

“Налице е обезпокоителна тенденция за системно нарушаване на правилата за движение по пътищата, особено сред подрастващите. Управлението на тротинетки често е в разрез с установените норми, включително в пешеходни зони, където е въведена забрана за придвижване. Тези действия създават напрежение в градската среда и сериозни рискове за здравето и живота на пешеходците. За съжаление, зачестяват случаите на инциденти, които биха могли да бъдат предотвратени при стриктно спазване на правилата и наличие на ефективен контрол. Това поражда усещане за несигурност у гражданите и поставя на дневен ред необходимостта институциите да реагират своевременно, с координирани усилия и конкретни законодателни решения. Проблемът изисква сериозно отношение и отговорна намеса от всички ангажирани структури“, отбеляза Пенчо Милков.

По време на заседанието бяха обсъдени конкретни предложения за нормативни промени в Закона за движението по пътищата (ЗДвП), сред които въвеждане на задължителна регистрация и идентификационен номер за индивидуалните електрически превозни средства (ИЕПС), наличие на документ за правоуправление, преминаване на задължителен курс по обучение на водачите им, въвеждане на строги санкции при управление от повече от един човек, увеличаване на правомощията на общините по отношение на контрола и др. 

Специално внимание бе отделено и на необходимостта от нормативна уредба, обхващаща деца на възраст между 14 и 16 години, които в момента не попадат в нито една регламентирана категория.

Предложено бе също да се разработят законови механизми за налагане на санкции при манипулиране на софтуера на ИЕПС с цел увеличаване на допустимата скорост. В тази връзка бе обсъдена и възможността за закупуване на специализирани технически средства за контрол – уреди и камери, чрез които да се установява максимално заложената скорост в софтуера на съответното превозно средство.

Като част от превантивните мерки бе разгледана и идеята за провеждане на целенасочени информационни кампании в учебните заведения с акцент върху рисковете от неправомерна или неумела употреба на електрически тротинетки.

Необходимостта от въвеждане на по-строги санкции за родителите, които позволяват на децата си да използват тротинетки под допустимата по закон възраст, беше акцентирана от народния представител Биляна Иванова. Тя подчерта, че макар електрическите тротинетки да предлагат екологична алтернатива за градска мобилност и да допринасят за намаляване на автомобилния трафик и вредните емисии, тяхното използване изисква ясно осъзната отговорност. По думите ѝ спазването на правилата за движение започва с изграждането на култура на безопасност още от ранна възраст. „Затова е важно темата за отговорното поведение на пътя да присъства както в училищната среда – чрез занятия по пътна безопасност, така и в семейството, където децата черпят основните си поведенчески модели“, заяви Иванова. Тя подчерта, че ангажирането на родителите в този процес е от ключово значение за ефективното възпитание и за намаляване на инцидентите, свързани с неправомерна употреба на индивидуални електрически превозни средства.

Народният представител Иван Белчев отбеляза, че Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата в момента се намира между първо и второ четене в парламента, което предоставя реална възможност за внасяне на допълнителни предложения. В тази връзка бе решено да се изготви официален протокол от заседанието с формулираните предложения, който да бъде изпратен в Народното събрание.

Директорът на дирекция „Обществен ред и сигурност“ в Община Русе Георги Игнатов акцентира върху необходимостта от възпитателни мерки, които да съпътстват законовите промени и административните санкции. По думите му Общинска полиция регулярно провежда разяснителни беседи с родители на деца, управляващи тротинетки  в нарушение на правилата. В редица случаи самите родители изразяват подкрепа към възпитателния подход, като доброволно оставят превозните средства в общинските помещения за временно задържане, с цел да окажат превантивно въздействие върху децата. Игнатов допълни, че съвместните проверки с представители на ОДМВР-Русе ще продължат с повишена интензивност.

Ст. комисар Николай Кожухаров информира, че през 2024 г. на територията на областта са регистрирани 43 пътнотранспортни произшествия с електрически тротинетки, а от началото на 2025 г. – 9. Той посочи, че през изминалата година са наложени над 550 санкции под формата на актове и фишове. Ст. комисар Кожухаров изрази удовлетворение от доброто взаимодействие между ОДМВР, Общинска полиция и специализираното звено ИООРС, като подчерта, че проверките се извършват регулярно на седмична и месечна база. В заключение той обърна внимание на съществуващия нормативен дефицит по отношение на използването на технически средства за измерване на скоростта на движение на индивидуалните електрически превозни средства и заяви необходимостта от неговото преодоляване чрез законодателни промени.

Участниците в срещата бяха запознати и с вече предприетите действия от страна на Община Русе – изпратени са официални писма до Министерството на транспорта, МВР, Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ), както и до народните представители от 19 МИР. В тях се предлага изменение на чл. 167, ал. 2, т. 1 от ЗДвП, чрез което да отпадне ограничението контролът да се упражнява само върху водачи на ИЕПС, движещи се по велосипедна инфраструктура. Вместо това се настоява разпоредбата да се разшири, така че да обхване всички водачи на ИЕПС и велосипеди, независимо от конкретната пътна инфраструктура, която ползват.

Допълнително бе обърнато внимание на възможността, предвидена в ЗДвП, съгласно която общинските съвети могат с наредба да въвеждат по-ниски скорости от общоприетите 25 км/ч., както и да определят зони за паркиране на ИЕПС, техния максимален брой и условията за ползване.

Припомнено бе, че още през май 2024 г. Общинският съвет в Русе прие забрана за движение на електрически тротинетки в пешеходните зони на града, като мярка за повишаване на сигурността на пешеходците.

В края на заседанието бе взето решение Областна администрация и Община Русе да изготвят съвместно становище с конкретни предложения за промени в ЗДвП, което ще бъде официално изпратено до народните представители.

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 00:47 на 14.05.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация