site.btaБТПП: Отворено писмо относно стратегическото значение на автомагистрала Рила, Коридор №8 и нуждата от модернизация на железопътната свързаност в Югозападна България


На вниманието на:
Министерски съвет на Република България
Министерство на транспорта и съобщенията
Министерство на регионалното развитие и благоустройството
Парламентарна комисия по транспорт и съобщения
Парламентарна комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
Областните управители на София, Кюстендил и Благоевград
Медиите, неправителствени организации и широката общественост
Уважаеми дами и господа,
Настоящото отворено писмо има за цел да привлече общественото внимание и политическата воля към необходимостта от стратегическо планиране и реализация на ключови инфраструктурни проекти в Югозападна България – по-конкретно изграждането на автомагистрала „Рила“, ускоряването на проекта „Коридор №8“, както и модернизацията или реконструкцията на железопътната връзка Кюстендил – София.
На 09.06.2025 се проведе дискусионен форум в гр.Кюстендил, организиран от Кюстендилска търговско-промишлена палата съвместно със Сдружение „Клъстер зелен транспорт“ участието на Парламентарна комисия по транспорт и съобщения, Парламентарна комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, народни представители от Кюстендил, кметове и общински съветници от Кюстендил, Бобов дол, Сапарева баня, Дупница, Радомир, Перник, Областните управители на Кюстендил, Перник и София област, представители на бизнеса, неправителствени организации, признати експерти. Форумът ангажира широка обществена и бизнес подкрепа, като водещи експерти в областта на транспорта и транспортната свързаност изразиха положителни становища за необходимостта от реализацията на проектите Коридор 8 и АМ Рила в тяхната единна цялост. Изразени бяха също притеснения от наблюдаваните през последните години забавени решения на пречките пред осъществяването им. С оглед широкият обществен и бизнес интерес - последващ форум за анализ на постигнатите резултати ще се състои на 29.09.2025 в гр.Кюстендил.
Защо това е важно?
Югозападна България страда от хронично изоставане в транспортната свързаност, въпреки стратегическото си географско положение – между Сърбия, Северна Македония, Гърция и основните търговски и административни центрове на страната. Липсата на бързи и надеждни пътни и железопътни връзки поставя регионите Кюстендил, Бобов дол, Сапарева баня, Дупница и Самоков в транспортна изолация, като същевременно затруднява развитието на индустрия, логистика, туризъм и мобилност на работната ръка.
Автомагистрала „Рила“ – липсващото звено между Струма и Тракия
Проектът за автомагистрала „Рила“ предлага логично, навременно и икономически оправдано решение на дългогодишния проблем със свързаността между АМ „Струма“ и АМ „Тракия“. Маршрутът Дупница – Самоков – Ихтиман не само ще осигури алтернатива на натоварения софийски възел, но и ще свърже с висока скорост районите на Рила, Боровец и планинските общини със столицата и основните транспортни артерии.
Този коридор би намалил времето за транзитен превоз между Югозападна и Централна България, би спестил гориво и въглеродни емисии, и би привлякъл нови инвестиции в логистика, туризъм и производство. Не по-маловажно, той ще осигури реален достъп до услуги и пазари за десетки хиляди граждани от вътрешните планински и полупланински общини.
Гюешево – Дупница – София: нуждата от нова логика и нова свързаност
Понастоящем връзката между Кюстендил и София по шосе минава през тесни, амортизирани и често претоварени пътища. Свързаността със съседната Дупница е слабо развита – на фона на потенциала за индустриално и логистично партньорство между двата града. Това създава обективна пречка за местното икономическо развитие.
Изграждането на качествена пътна връзка Кюстендил – Дупница, част от южното „раменно“ трасе на Коридор №8, би осигурило по-добра достъпност до автомагистрала „Струма“, но и би превърнало Кюстендил в активен логистичен възел – между Сърбия, Северна Македония и вътрешността на България.
Железопътна линия Кюстендил – София: въпрос на бъдеще, не на носталгия
Железопътната връзка между Кюстендил и София чрез Перник и Радомир съществува, но е силно морално и физически остаряла. Ниската скорост, недостатъчната поддръжка и липсата на удобни графици обезсмислят ползването ѝ от пътници и товароизпращачи. В същото време железопътният транспорт е гръбнакът на всяка устойчива транспортна система.
Настояваме да бъде изготвен анализ за:
· Рехабилитация и електрификация на съществуващата линия Перник – Кюстендил;
· Възможностите за изграждане на ново, по-късо и бързо железопътно трасе Гюешево - Кюстендил - София;
· Интеграция на тази линия с международния Коридор №8, включително при трансграничните точки с Република Северна Македония при Гюешево
Свързаността не е само инфраструктура – тя е визия, равен достъп и национална сигурност
В контекста на възстановяването на Украйна, засиления интерес към Балканите и нарастващите геополитически рискове, България не може да си позволи повече отлагане на стратегическите транспортни проекти. Коридор №8 и автомагистрала „Рила“, заедно с железопътната свързаност Гюешево - София, са част от същата визия: силна, отворена и свързана държава.
Заключение
Призоваваме отговорните институции да включат автомагистрала „Рила“ и железопътната връзка Гюешево – София в списъка с приоритетни национални проекти и да търсят активно европейско, международно и частно финансиране за тяхната реализация. Свързаността на Кюстендил, Дупница и Самоков със столицата и международните коридори е не само регионален, но и национален приоритет.
С уважение,
ВАНЬО КОСТАДИНОВ
Председател на КТПП
ИНЖ. МАРТИН ЯНЕВ
Заместник-председател на Клъстер „Зелен транспорт“
/АЧМ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина