site.btaГлобалният авиационен сектор с по-малко оптимизъм за 2025 г. поради напрежението в световната търговия, отчита ИАТА


Изправен пред нарастващите търговски бариери и забавяне на икономиката в световен мащаб, глобалният авиационен сектор преразгледа днес надолу прогнозата си за трафика и печалбата си за 2025 г. Поради тази причина през настоящата година ще се осъществят по-малко от пет милиарда въздушни пътувания спрямо прогнозираните през декември 5,22 милиарда, обяви днес Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA - ИАТА), цитирана от Франс прес.
Организацията също така прогнозира, че кумулативната нетна печалба на авиационния сектор ще достигне 36 милиарда долара - с 600 милиона долара по-малко от очакваното, посочи тя на годишното си общо събрание в Делхи.
Глобалният оборот на превозвачите се очаква да достигне 979 милиарда долара, спад спрямо декемврийската прогноза от над 1 трилион долара.
Организацията също така очаква 69 милиона тона товари да бъдат превозени по въздух тази година спрямо 72,5 милиона в предишната прогноза.
"Първата половина на 2025 г. доведе до значителна несигурност на световните авиационни пазари", посочи днес Уили Уолш, генерален директор на Международната асоциация за въздушен транспорт.
Тъй като секторът все още е засегнат от нарушените вериги за доставки, а производителите и доставчиците на самолети се затрудняват да изпълнят целите си, Уолш призова "да се избегне по-нататъшно влошаване на ситуацията (...) и аерокосмическата индустрия да не бъде част от търговски войни (поради търканията в световната търговия след наложените мита от САЩ)".
Въпреки тези проблеми пред сектора, 2025 г. би трябвало да бъде "по-добра за авиокомпаниите спрямо 2024 г.", отбеляза генералният директор на организацията, обединяваща 350 световни превозвачи, осъществяващи 80 на сто от световния въздушен трафик.
Състоянието на сектора и икономическият растеж са тясно свързани, подчерта ИАТА и допълни, че се очаква световната икономика да се свие до 2,5 на сто през настоящата година спрямо 3,3 през 2024 г.
Въпреки това "се очаква рентабилността на авиокомпаниите да се подобри", като нетният марж на печалба сега се оценява на 3,7 на сто при 3,6 на сто, прогнозирани по-рано тази година - ситуация, "до голяма степен дължаща се на спада в цените на петрола".
"Очаква се керосинът да бъде на цена средно 86 долара за барел през 2025 г., доста под нивото от 99 долара през 2024 г., което ще доведе до общ разход за гориво в размер на 236 милиарда долара или 25,8 на сто от оперативните разходи", обяви организацията. През 2024 г. горивото е струвало на превозвачите допълнителни 25 милиарда долара.
Сред рисковете, които натежават на авиационния сектор, са както войната в Украйна, така и "търговско напрежение", отчита ИАТА.
"Тарифите и продължителните търговски войни намаляват търсенето на въздушни товари и на потенциални пътувания", отбеляза организацията, като допълва, че "несигурността относно това как ще се развият търговските политики на администрацията на (президента на САЩ) Тръмп може да забави (вземането на) важни решения, които (да) подкрепят икономическата активност".
/ВЙ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина