site.btaОБНОВЕНА Съветът на ЕС отказа да затегне допълнително целите за вредни емисии за автомобили и микробуси

Съветът на ЕС отказа да затегне допълнително целите за вредни емисии за автомобили и микробуси
Съветът на ЕС отказа да затегне допълнително целите за вредни емисии за автомобили и микробуси
Снимка: АП

Съветът на Европейския съюз отказа да затегне целите за намаляване на вредните емисии, отделяни от автомобили и микробуси, предпочитайки да запази съществуващите разпоредби. Това се посочва в прессъобщение на Съвета на ЕС, разпространено днес и цитирано от ДПА и Ройтерс.

Първоначалните по-строги предложения на Европейската комисия за нови екологични цели за превозни средства бяха отхвърлени, след като осем страни, сред които Франция и Италия, обявиха, че промените могат да отклонят инвестиции от европейска автомобилна индустрия.

Комисията предложи по-строги мерки с аргумента, че замърсяването на въздуха води до повече от 300 000 преждевременни смъртни случаи годишно само в рамките на ЕС.

От българска страна участие в Съвета на ЕС взе заместник-министърът на икономиката и индустрията Ивайло Шотев, съобщиха от пресцентъра на министерството.

Според Шотев ключов аспект за България е постигането на правилен баланс между целите за повишаване на качеството на въздуха и запазването на конкурентоспособността на европейската автомобилна индустрия.

Необходимо е да бъдат отчетени спецификите на страните членки по отношение на достъпността на мобилността, е посочил заместник-министърът. В рамките на заседанието България е подкрепила законодателното предложение на Испанското председателство за позиция на Съвета на ЕС по регламента за "Евро 7".

Испания, която е ротационен председател на Европейския съюз, представи компромисния текст.

Документът задава по-стриктни стойности на вредни емисии от всички категории превозни средства и добавя нови стойности за емисии от спирачки, гуми и изисквания за дълготрайност на автомобилните батерии, на които следва да отговарят превозните средства в ЕС.

"Законодателните промени не трябва да водят до оскъпяване на новите автомобили, забавяне на обновяването на автомобилния парк и увеличаване на броя превозни средства втора употреба", е подчертал заместник-министър Шотев.

Пристигайки на срещата на министрите от Съюза, чешкият министър на транспорта Мартин Купка също предупреди за възможното отрицателно въздействие, което предложението на Комисията може да има върху конкурентоспособността на европейската автомобилна индустрия и "върху достъпната мобилност за обикновените хора".

Германия обаче се надяваше на въвеждане на по-строги цели. Свен Гиголд, държавният секретар на Федералното министерство за икономика и дейности по климата, критикува предложението на ЕК, като го определи като недостатъчно амбициозно.

Берлин също така не получи достатъчна подкрепа от другите членки на ЕС за въвеждането на изключение за синтетични, или т. нар. е-горива.

Сега Съветът на ЕС, Европейският парламент и Европейската комисия трябва да договорят окончателно споразумение относно новите регламенти.

Страните от ЕС биха могли да се споразумеят за първи път за регулиране на емисиите, които не представляват отработени газове, като частици от спирачки и гуми, както и за по-ниски граници на емисиите за автобуси и камиони, се посочва в прессъобщението.

Електрическите превозни средства, които са предразположени към емисиите на неотработени газове заради по-голямото си тегло, също трябва да бъдат обхванати от новите правила.

Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA) оприличи най-новия ход на ЕС като "стъпка в правилната посока".

Предстои страните членки да започнат преговори с Европейския парламент относно детайлите по новото законодателство.

/ЕС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:12 на 01.12.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация