site.btaШвейцарската медийна група "Рингие" уволни ръководството на вестник "Либертатя"

Швейцарската медийна група "Рингие" уволни ръководството на вестник "Либертатя"
Швейцарската медийна група "Рингие" уволни ръководството на вестник "Либертатя"
Снимка: Пиксабей

Ръководството на румънския вестник „Либертатя“ бе уволнено от собственика - швейцарската медийна група „Рингие“ (Ringier), съобщава румънската редакция на Радио Свободна Европа. Преди месец „Рингие“ спря издаването на хартия на най-стария румънски спортен вестник "Газета спортурилор", който също е собственост на медийната група.

В съобщение до медиите тази седмица швейцарската група обяви "предефиниране на приоритетите с преместване на акцента върху дигиталната зона" в условията на намаляващи продажби на хартия, в резултат на което ще бъдат съкратени работни места.

Към момента са засегнати трима журналисти от „Либертатя“ – директорът Каталин Толонтан, заместник главният редактор Юлия Рошу и редакторът на хартиеното издание на вестника Камелия Стан, но може да бъдат засегнати общо петнадесет души, което представлява 20 процента от екипа, съобщава агенция Франс прес.

По повод решението за отстраняване на ръководството вестник „Либертатя“ посочи, че „нито един независим вестник не е останал ненаказан“. 

Неправителствените организации „АктивУоч“ (ActiveWatch) и Център за независима журналистика определиха решението на „Рингие“ като „черен ден за свободата на медиите в Румъния“, съобщи Свободна Европа.

„Внезапното и агресивно решение на „Рингие“ лишава румънското медийно пространство от гласа на един от най-активните и ефективни журналистически екипи", твърдят двете организации.

Журналистите от „Либертатя“ и „Газета спортурилор“ се оплакаха през лятото от редакционен натиск. Те отказаха да обсъждат с работодателите статии за компаниите за онлайн залагания преди публикуването им.

Кристина Лупу от Центъра за независима журналистика заяви пред агенция Франс прес: "Сигналът, изпратен към другите журналисти, е много ясен: не се противопоставяйте на интересите на работодателя си или рискувате да бъдете уволнени“.

Посочвайки, че "една от най-мощните редакции в страната е била унищожена", Кристина Лупу е обезпокоена, особено след като през 2024 г. ще се произведат парламентарни, местни и президентски избори в Румъния, както и избори за Европейски парламент.

Международният институт по печата - мрежа, която защитава свободата на печата по света, също изрази тревога от "бруталните съкращения" в съобщение, публикувано в „Екс“ (бивш Туитър).

Журналистите твърдят, че са били притискани от ръководството относно статии за компаниите за онлайн залагания, които са основен източник на приходи от реклама.

Групата „Рингие“ има тесни връзки с тази индустрия, която е особено мощна на Балканите, отбелязва Франс прес.

Агенцията припомня, че в. „Газета спортурилор“ също преживя сътресения - хартиеното издание бе спряно внезапно през ноември след почти 100-годишно съществуване, а главният му редактор беше принуден да напусне.

„Рингие“ отхвърли тогава обвиненията, че се намесва в работата на журналистите.

В интервю за АФП Юлия Рошу изрази изненада от уволнението си, въпреки че е била част от дигиталния екип, и изрази съжаление за "трудностите, пред които са изправени независимите медии" в Румъния.

Реакции дойдоха и от политици, припомня АФП. Премиерът Марчел Чолаку заяви през октомври, че „не е нормално хазартни компании да имат такава власт".

Дясноцентристката опозиционна партия Съюз за спасение на Румъния отбеляза, че са засегнати два вестника, известни със задълбочената си разследваща работа "срещу големите рекламодатели в сектора".

/ВН/

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:46 на 03.03.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация