site.btaИ след 60 години детското влакче в Кърджали продължава да е атракция за малки и големи

И след 60 години детското влакче в Кърджали продължава да е атракция за малки и големи
И след 60 години детското влакче в Кърджали продължава да е атракция за малки и големи
Снимка: Валентина Стоева

След двегодишно отсъствие, заради ковид пандемията и ограничителните мерки, до дни отново ще заработи детската железница в Кърджали, каза за БТА инж. Раид Идриз - управител на общинското предприятие „Озеленяване, благоустройство и чистота“, което поддържа съоръжението.

Той обясни, че по локомотива до последно е извършван сериозен ремонт, като се е наложила смяна на единия двигател. Ремонтирана е и железопътната линия, като са подменяни траверси. Влакчето вече е тествано и е в готовност да посрещне първите си пътници още преди 1 юни, но с две вместо обичайните четири пътнически вагончета. Така както го е правило повече от половин век.

Детската железница в Кърджали е една от емблемите на града, а интересът към нея и след 60 години не стихва. Щом времето се затопли, деца и майки знаят и питат: „А къде е влакчето?“, за да преживеят отново емоцията. 

„Открита на 30 септември 1962г., детската железница на Кърджали започва с пълен екип, точно както е в реална ЖП гара, като част от персонала са ученици“, спомня си първият началник гара и дългогодишен кореспондент на БТА Петър Бакалов. Тогава той е бил в 7 клас и заедно с още няколко негови съученици преминават обучение от професионален служител на кърджалийската гара. „Като извънкласна дейност, целият втори срок на 7 клас посещавахме лекции, в които ни обясняваха за движението, за мерките за сигурността, обслужването на една ЖП гара“, спомня си Бакалов. А след края на учебния срок е направено разпределение на екипа, в който той е избран за началник-гара, негов съученик - за ръководител на движение, определени са кондуктори, а за билетопродавач и локомотивен машинист биват назначени професионалисти. 

„Никога няма да забравя - през лятото на 1962г. дойде един шивач и започна да ни взема мерки. Ушиха ни униформи, като на служителите в ЖП гара – на всяко дете, и то според поста му“, разказва още Петър Бакалов. За билетите, досущ като истинските тогава (розови картонени), е имало метална машина, която ги е перфорирала и е изписвала датата и часа на пътуването.

Самата влакова композиция на детската железница, по спомена на Бакалов, е била с 6 пътнически вагончета, в които заедно с пътниците са се возели и кондуктори, за да следят за безопасността по време на движение. Локомотивът – от мините, а вагоните за пасажери – сглобени с помощта на ходовата част на вагонетките, с които на времето са изнасяни от галериите полезни изкопаеми. Релсите са от закритите рудници за скъпоценни метали край кърджалийското село Стремци.

„При откриването си, детската железница се казваше „Пионер“, а парк „Простор“ носеше името „Отдих и култура“. Кмет по онова време беше Петко Калчев, определен като най-успешният кмет в 110 годишната история на Кърджали“, разказва още първият началник-гара. И си спомня, че тържеството за откриването е било наистина голямо. „Имаше гости от цялата страна, както и делегация от побратимената тогава община в Северна Осетия - Орджоникидзе“, спомня си той и допълва, че към онзи момент обликът на парка е бил различен – с незавършен още стадион „Дружба“ (б.р. – сегашна Арена Арда), една площадка за кацане на хеликоптери за медицински цели и един ресторант (несъществуващият от години, но емблематичен за града ресторант „Простор“).

В пълен екип детската железница на Кърджали работи година-две, след което младежите порастват и се разпръскват и тя остава да се обслужва единствено от локомотивния машинист и билетопродавача. На пролет и есен е работела през почивните и празнични дни, а през лятото – ежедневно. 

До наши дни, детската железница не е работела постоянно. След близо 8-годишно прекъсване, от 2006 г. тя отново посреща децата на Кърджали, посочват от общинската администрация. И припомнят, че пускът й е изпълнено обещание на кмета инж. Хасан Азис. Тогава за ремонта на тунела биват вложени близо 70 хиляди лева, а за ремонта на локомотива е помогнала фирма „Горубсо“.

През 2022 г. детската железница ще работи през почивните и празнични дни, а при интерес от гражданите – и в делнични дни, но след работно време. „Не се очаква повишение на цената на билета, който последно бе 1 лв. За Деня на детето – 1 юни, ще вози безплатно“, уверява инж. Раид Идриз.  

 В България има още една действаща детска железница – в Пловдив, в подножието на Младежкия хълм.

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 04:13 на 21.02.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация