site.bta„Хубавата Елена“ е политическа сатира и огледало на нашето съвремие, казват режисьорът Виолета Горчева и диригентът Деян Павлов

„Хубавата Елена“ е политическа сатира и огледало на нашето съвремие, казват режисьорът Виолета Горчева и диригентът Деян Павлов
„Хубавата Елена“ е политическа сатира и огледало на нашето съвремие, казват режисьорът Виолета Горчева и диригентът Деян Павлов
Премиера на „Хубавата Елена“ в рамките на „Европейски музикален фестивал“, визия – организатори

„Хубавата Елена“ е политическа сатира и огледало на нашето съвремие, казват режисьорът Виолета Горчева и диригентът Деян Павлов по повод предстоящата премиера в рамките на „Европейски музикален фестивал“, цитирани от организаторите.

„Всъщност, това си е истинска опера – комична опера, но с огромни ансамбли, огромен мащаб и огромни финали. И с много активно участие на хора, който е точно като в гръцката трагедия, непрекъснато коментира действието. Всичко е леко иронично и леко комично, и това е хубавото. Обединили сме 72 студенти, които ще участват в този спектакъл. Заглавието отдавна не е в репертоара на Музикалния театър и това е една от причините да бъде показано сега“, казва проф. Деян Павлов.

За проф. Виолета Горчева „това е едно огледало на нашето съвремие. Иронична и тъжна препратка към настоящето, която всъщност показва, че тази времева арка от няколко хилядолетия абсолютно нищо не е променила в ценностната ни система и модела ни на поведение. Но, разбира се, остават вярата, надеждата и чувството за хумор“.

По думите на проф. Павлов, „царете са огледало на днешните политици – егоистични, ограничени интелектуално и гледащи само собствения си интерес – абсолютна проекция на днешното общество, и то не само в България“.  

Постановката е класическа, но в нея има някои промени – добавен е образът на Орфей, както и на Зевс. Главните роли (Парис и Елена) имат доста сериозни вокални партии, участие взимат и двама контратенори, а всички ангажирани студенти работят в два равностойни състава. Сценографията напомня на разкопки на античен театър, което препраща към мястото на действието. Фокусът пада не толкова върху бита, колкото върху духа с „неговите трансформации, полети и крушения“, по думите на режисьора проф. Горчева.

„Освен, че съблюдаваме жанровите канони на операта и оперетата, нашият стремеж е да направим постановката като танцов театър, така че пластиката и танците заемат много важно място“, казва тя. „Когато играят само млади хора, те зареждат всичко с невероятна енергия и ентусиазъм, заразяват и нас“, казва проф. Павлов.     

Както писа БТА, премиерата на прочутата сценична творба – опера-буфа в две действия от Жак Офенбах, е на 27 и 28 май, на сцената на Музикалния театър.

ЕКИПЪТ

Постановката на Учебния оперен театър към музикалната академия обединява изявени артисти, преподаватели и студенти. В екипа са също Пеньо Пирозов (сценография и сценичен дизайн), проф. д-р Мария Илиева и гл. ас. д-р Радослав Радев (хореография), Иван Липчев (мултимедия).

В изпълнителския състав на двете представления има солисти, хор и балет от студенти бакалаври, магистри и докторанти от специалностите „Класическо пеене“, „Оперета и мюзикъл“, „Вокална педагогика“, „Балетна педагогика“, „Балетна режисура“ и „Българска фолклорна хореография“. Участва академичният симфоничен оркестър на НМА под диригентството на проф. д-р Деян Павлов, а концертмайстор е Жорж Паликарски.

В подготовката на спектаклите се включват още Антонио Дачовски, Моника Макавеева, Габриела Маринова, Станислава Ризова и Михаела Генова (режисьорски екип), Антонио Дачовски – сценична редакция, Мария Николова и Моника Макавеева (асистент-хореографи), корепетиторите – преподаватели в НМА Евелина Станчовска, Снежана Абрашева, Ангелина Дечева, д-р Даниела Янева, Богдана Попова и Мирела Бойчева, Ирина Пенева –  графичен дизайнер. 

МАЛКО ИСТОРИЯ

Комичната опера „Хубавата Елена“ на Жак Офенбах (1819-1880) е създадена през 1864 г. и още с първите представления има голям успех сред публиката и критиците. Либретото е на Анри Мейяк и Людовик Халеви, а сценичната преработка – на Макс Райнхард. Сюжетът претворява по забавен начин събитията от древногръцката митология, свързани с прелестната съпруга на цар Менелай – Елена, която според легендата, става причина за Троянската война.

Спектаклите се посвещават на 145 години от смъртта на композитора и 160 години от премиерата на творбата в Париж. Ще бъдат отбелязани и 60 години от създаването на Учебния музикален театър към НМА. 

/ДД

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 02:35 на 26.05.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация