site.btaКТПП събра държава, местна власт, международни партньори и експерти за обсъждане на ключови инфраструктурни проекти


Кюстендилската търговско-промишлена палата (КТПП), съвместно с Клъстер „Зелен транспорт“, организира Втори регионален форум на тема „Транспортна свързаност: Ключови проекти за устойчиво развитие на Югозападна България“.
Фокусът на форума беше поставен върху:
- изграждането на автомагистрала „Рила“;
- модернизацията на жп линията София – Перник – Радомир – Гюешево – граница с РС Македония;
- интеграцията на региона в Паневропейски транспортен коридор №8.
Събитието получи силна институционална и международна подкрепа. Участие във форума взеха:
- заместник министър-председателят и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов,
- заместник-министърът на външните работи Николай Павлов,
- генералният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ инж. Александър Вецков ,
- инж. Стоян Николов – член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“;
- народните представители - Снежанка Траянска, Димчо Димчев, Христо Терзийски, Иван Ибришимов
- представители на международни партньори – Фондация „Конрад Аденауер“ България, Германо-българската индустриално-търговска камара, Конфиндустрия България и Стопанската камара на Северна Македония.
Сред официалните гости бяха областният управител и домакин на форума инж. Методи Чимев, кметове на общини от региона, както и експерти и представители на бизнеса.
Събитието беше открито от главния секретар на палатата Йордан Беловодски, а приветствие към участниците отправи председателят на КТПП Ваньо Костадинов.
По време на форума министър Гроздан Караджов благодари за поканата на КТПП и акцентира върху свършеното през първите осем месеца от управлението на правителството. Той подчерта, че два големи участъка по коридор №8 – от Радомир до Перник и от Перник до София – са върнати в инвестиционната програма на НКЖИ. Единият търг вече е обявен, а другият предстои до края на годината. По отношение на трасето от Радомир до Гюешево, проектът ще бъде приет до края на годината, а търгът за изграждане се очаква през средата на следващата година.
Министър Караджов уточни още, че на 1 октомври на заседание на Координационния съвет по концесиите ще се разгледа новият списък от големи инфраструктурни обекти. В него е включена и част от автомагистрала „Рила“ – от Дупница през Кюстендил до Гюешево. Проектът ще се реализира чрез концесия, като до пролетта на следващата година ще бъде избран консултант от ранга на Световната банка, IBRD или Европейската инвестиционна банка. Очаква се той да анализира как най-ефективно да бъде финансирано изграждането, при което вложените частни средства ще превърнат инфраструктурата в публична държавна собственост. „Тези два проекта ще дадат тласък не само на туризма, но и на икономиката като цяло. По протежение на подобни артерии се развиват логистични бази, фабрики и предприятия“, подчерта Караджов.
Той изрази надежда Кюстендил да престане да бъде възприеман като изоставащ регион и да се превърне в ключова точка по важни европейски транспортни коридори.
Заместник-министърът на външните работи Николай Павлов също акцентира върху значението на темата: „Свързаността е от ключово значение за целия Балкански регион. Именно това ще доведе до конкурентоспособност и развитие. България заедно със своите партньори в ЕС работи активно за завършване и разширяване на пътната инфраструктура, както и за увеличаване на икономическите, транспортните и енергийни възможности“, заяви той.
Областният управител на Кюстендил инж. Методи Чимев благодари на организаторите от КТПП и подчерта значимостта на форума: „Само преди два месеца, на първия форум, преобладаваше скептицизъм. Темите звучаха като отдавна забравени обещания. Днес, благодарение на министър Гроздан Караджов, разбрахме, че по темата за коридор №8 се работи активно. За всички жители на региона бързата транспортна връзка е жизнено важна“, заяви Чимев.
Форумът продължи в експертен формат с представяне на проекта за модернизация на жп линията София – Гюешево – граница с РС Македония.
Той бе презентиран от инж. Александър Вецков – генерален директор на (НКЖИ) и предвижда:
- Електрифицирано трасе с проектирана скорост до 160 км/ч;
-Разделяне на участъци с различен статус:
- София – Перник (27,85 км) – готов технически проект, предстояща поръчка;
- Перник – Радомир (17,07 км) – обявена обществена поръчка;
- Радомир – Гюешево (83 км) – в процес на техническо проектиране;
- Гюешево – граница с РС Македония (2,4 км) – готов проект, обявена поръчка;
- Трансгранично тунелно съоръжение с дължина 2 383 м, от които 1 193,7 м на българска територия.
Втората презентация бе представена от компанията „ВИА ПЛАН“ ЕООД, изпълнител по разработване на идеен проект на Автомагистрала „Гюешево – Дупница“ – нова връзка по Коридор 8 с Възложител Агенция „Пътна инфраструктура“. Инж. Даниела Пенева представи шест варианта за новото трасе, свързващо ГКПП „Гюешево“ с АМ „Струма“, като всеки от тях се отличава по дължина, конфигурация, инвестиционни разходи и функционалност.
Всички варианти включват калкулирани разходи за проектиране, археологически проучвания, строителни дейности, пътна безопасност, екологични дейности, техническа помощ, публичност, консултантски услуги, строителен надзор и отчуждаване.
Проектът предвижда четири ленти за движение, разделителна ивица и аварийна лента.
Представена бе и взаимовръзката с Коридор 8.
Приоритетно се разглеждат варианти 3 и 5.
Отношение по темата взе и инж. Стоян Николов, член на УС на АПИ, който посочи, че предстои одобрение на финалния вариант на трасето.
В края на форума се проведе оживена дискусия, в рамките на която представители на институциите, местните власти и и международните партньори обсъдиха следващите стъпки за реализацията на стратегическите проекти.
Вторият дискусионен форум утвърди ролята на КТПП като активен посредник в диалога между държавата, бизнеса и обществото за устойчивото развитие на Югозападна България. Представените проекти са от ключово значение за транспортната, икономическата и социалната интеграция на Югозападна България в европейските и балканските мрежи.
В духа на приемствеността и устойчивото развитие, преди началото на форума доц. д-р Ангел Джонев представи своята фотодокументална изложба „Железопътната линия София – Кюстендил – Скопие. Вековният стремеж за една идея“, посветена на 115-годишнината от откриването на жп линията до Кюстендил.
Изложбата припомни историческата роля на железопътната свързаност между България и Северна Македония, подчертавайки значението на съвременните проекти в контекста на дългогодишните усилия за регионална интеграция.
Председателят на КТПП Ваньо Костадинов подари книгата „Македония в железопътната политика на България“ на министър Гроздан Караджов, в присъствието на автора доц. Джонев, който лично я подписа.
Книгата бе връчена от г-н Костадинов с послание от Кюстендил „С вяра в свързаното бъдеще и силата на пътя, който води напред.“ като символичен акт на подкрепа за съвременните усилия по развитие на транспортната инфраструктура в региона.
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина