ПП “Продължаваме Промяната” – Прессъобщение

site.btaПромени в няколко ключови области предлага ПП в Закона за предучилищното и училищното образование

Промени в няколко ключови области предлага ПП в Закона за предучилищното и училищното образование
Промени в няколко ключови области предлага ПП в Закона за предучилищното и училищното образование
Снимка: ПП “Продължаваме Промяната”

Важни предложения за изменения в Закона за предучилищното и училищното образование бяха обсъдени на дискусия “Как преподаваме ценности в училище” по инициатива на съпредседателя на парламентарната група на ПП-ДБ Николай Денков. В дискусията се включиха депутати, представители на институциите, на неправителствения сектор, на научните среди и на други заинтересовани страни в сектора.

Първата област, в която „Продължаваме Промяната“ предлага промени, е свързана с добродетелите и религията. 

“Почти единодушно в нашата тематична група и в многобройни срещи в страната се наложи мнението, че направеното от МОН предложение не е удачно. Първо, етническото деление в смесените райони ще се задълбочи при разделянето на децата за религиозно и конфесионално обучение. Второ — очевидната дискриминация за семействата, които не изповядват православие или ислям. Това предложение би могло да бъде атакувано както пред Комисията за защита от дискриминация, така и в Конституционния съд. Остават без отговор и въпросите как ще подпомогне критичното мислене, как ще се съчетае с насърчаването на природоматематическите дисциплини и как ще се избегнат възможни форми на натиск върху децата и родителите да изберат един или друг от предложените предмети”, каза Денков.

Предложението на ПП е конфесионалните религиозни дисциплини да останат избираеми, както досега и да бъдат достъпни и за други официално признати вероизповедания в България, стига да има достатъчно желаещи ученици. Държавата би могла да подпомогне подготовката на преподаватели. Ако се въведе задължителен предмет, единственото място за това би могло да бъде между първи и четвърти клас, тъй като останалите класове са ангажирани по сегашния учебен план. Този предмет трябва да носи наименование „Добродетели и ценности“ и да поставя акцент върху светското образование, съобразено с Конституцията и закона.

Втората тема е свързана с изкуствения интелект. ПП предлага да се добави нова точка, която да регламентира използването на платформи и методи, базирани на ИИ, както вече го правят други държави като Гърция, Румъния и Естония. 

Третата важна тема е свързана с мандатността на директорите. Продължаваме Промяната смята, че е редно директорите да имат не повече от два последователни мандата от по 4 години - с възможни изключения за най-добре представящите се училища, с крайна цел да се избегне феодализацията и политизацията на системата, каквато наблюдаваме от години на много места. Предложенията на ПП включват също промени в състава на комисиите, които избират директорите - освен представител на МОН/РУО, да има и представител на педагогическия съвет, на обществения съвет и на общината.

“Оценката на добавената стойност трябва да се превърне в основен критерий при оценката на качеството на преподаването в училищата”, каза Денков и уточни, че методиката е тествана и работи, но резултатите не са публикувани. 

Друг недостатък на предложения от МОН законопроект е липсата на баланс между отрицателни и положителни стимули за учениците в закона, затова ПП предлага да се добави и система за положителни стимули, особено за работа с по-малките деца.

По отношение на децата със специални образователни потребности ПП категорично отхвърля предложението на МОН и настоява родителите да имат решаваща дума при избора къде да се обучава детето. 

Денков обърна внимание на нуждата от въвеждане на легална дефиниция за термина „пропаганда“, която липсва в законопроекта, а именно “По смисъла на този закон, пропаганда е разпространяване на информация по предубеден или подвеждащ начин, за да се популяризира определена кауза или гледна точка, без да се основава на научното познание в дадената област.” 

ПП предлага да се добави и възможност гимназии с математически паралелки да отварят класове след 4-ти клас, така че деца от населени места без математически гимназии също да имат достъп до това образование.

„Продължаваме Промяната“ подкрепя предложенията за удължаване на срока на общественото обсъждане на законопроекта, предизвикал изключително голям интерес и активност, така че да бъдат отчетени различните предложения, събрали най-широка подкрепа. Идеята е да се подготви актуализиран вариант на предложенията и той отново да бъде качен за обществено обсъждане, за да се постигне много по-голяма дълбочина и съгласуваност на предложенията.

Цялата дискусия можете да проследите на адрес: https://www.youtube.com/watch?v=7nljAinWfL4 

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 20:33 на 22.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация