site.btaОбщина Русе: Проектонаредба


Приемане на НАРЕДБА за изменение и допълнение на НАРЕДБА № 14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществения транспорт на територията на Община Русе
ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ
НА ОБЩИНСКИ СЪВЕТ – РУСЕ
ПРЕДЛОЖЕНИЕ
от ГРУПАТА ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ
на ПАРТИЯ „ВЪЗРАЖДАНЕ“
ОТНОСНО: Приемане на НАРЕДБА за изменение и допълнение на НАРЕДБА № 14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществения транспорт на територията на Община Русе
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
Предлагаме на вашето внимание проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществения транспорт на територията на община Русе, приета с Решение № 591 по Протокол № 19 от 24.04.2025 г., изменена с Решение № 676 по Протокол № 23 от 24.07.2025 г. ( Наредба № 14 ), относно раздел ІV. „Категории пътници с право на преференциални карти и условия за издаването им“. В посочения раздел се съдържат и разпоредбите на чл. 18.
ПРЕДЛАГАМЕ ОБЩИНСКИ СЪВЕТ – РУСЕ ДА ВЗЕМЕ РЕШЕНИЕ ЗА следните изменения и допълнения в Наредба № 14, както следва:
В чл. 18, т. 1 придобива следната редакция: „Студентите и докторантите редовно обучение, учащи в учебни заведения, намиращи се на територията на град Русе и включени в Регистъра на акредитираните висши училища на Министерството на образованието и науката (МОН);“
В чл. 18, т. 3 се преномерира на т. 2 и се запазва същия текст.
Създава се нов член 18а със следния текст: „Право на пътуване по всички вътрешноградски линии, изцяло заплащано от общинския бюджет, след приспадане на отстъпката, регламентирана с нормативен акт от по-висока степен, имат:
Учащите се, редовно обучение, учащи в учебни заведения, намиращи се на територията на град Русе и включени в Регистъра на средните училища и детските градини;
Лицата, получаващи пенсия по условията на глава шеста от Кодекса за социално осигуряване, навършили възраст по чл. 68, ал. 1 до ал. 3 от същия кодекс.
На основание чл. 28 ал. 2 от Закона за нормативните актове излагаме следните мотиви, които обосновават предлаганото изменение и допълнение на Наредба № 14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществения транспорт на територията на Община Русе:
Причините, които налагат приемането на измененията и допълненията в Наредба № 14 са следните:
Съгласно чл. 35, ал. 1 от Конституцията на Република България всеки има право свободно да избира своето местожителство и да се придвижва по територията на страната.
Могат ли нашите деца да се придвижват свободно на територията на Община Русе? По-голямата част от тях не могат, поради получаване на доходи от родителите им под прага на бедност и невъзможност с тези доходи да заплащат транспортните разходи дори за обществен транспорт!
Необходимо е справедливо разпределение на общинската помощ, с цел постигане на низходящ тренд на бедността в Община Русе. Това може да се реализира чрез политиката за социално включване, както и предприемане на допълнителни мерки, насочени към различни целеви групи, като учащите се. Към тези целеви групи е насочена социалната политика на всяка европейска община. Това са права, които разпределят в полза на индивида ползите от общността. Тези права предполагат наличието на определен резултат от осъществилото се взаимодействие в общността.
Посочените права осигуряват помощ, предоставят грижа и закрила в случаи, при които техните титуляри се нуждаят от такава. Това са ситуации, в които общността функционира като гарант за получаването на определен минимум от грижа за всеки един от нейните членове.
Нашата отговорност – на общинските съветници, означава отговорност към учениците, пенсионерите и гражданите на Община Русе, относно подобряване на средата на обитаване, чрез по-добра вътрешна свързаност между населените места в общината, подобрена инфраструктура и достъпни транспортни услуги, последните пряко свързани с правото на всеки гражданин за свободно придвижване. Може ли обаче да има свободно придвижване, ако няма достатъчно средства да си купиш билет или карта за обществения транспорт. Отговорът е НЕ! По този начин нуждаещите се от подпомагане не само не могат да осъществят това свое право, но те не могат и да поддържат така необходимия за всеки човек социален контакт. Над една четвърт от българите живеят под прага на бедност.
Достигнатата образователна степен е важен фактор за бъдещото развитие на децата. По-високото образователно равнище дава възможност за по-широк достъп до пазара на труда, съответно до по-високо заплащане и ползи за обществото. Това определя и значимостта на образованието на бъдещото поколение. Ние можем да направим необходимото – нашето бъдеще да има достъп до образователната система. Без осигурен обществен транспорт достъпът до образователната система е ограничен поради бедност. Това е една от причините и за демографската криза.
Целите, които се поставят с измененията и допълненията в Наредба № 14 са следните:
Гарантиране на правото на свободно придвижване на учащите се на територията на Община Русе;
Засилване на социалната ролята на местната власт и повишаване на доверието на учащите се към нея.
Финансовите средства необходими за измененията и допълненията в Наредба № 14 са следните:
Пенсионерите в гр. Русе към 1 август 2025 г. са 36 000 души. Всички те имат право да пътуват безплатно по вътрешноградските линии, съгласно подписан анекс между Община Русе и „Общински Транспорт Русе“ ЕАД, във връзка с осигурените средства в Бюджет 2025 г. Ежемесечно се издават по около 9 000 карти за безплатно пътуване на пенсионери. Очевидно е, че от това право реално се ползват само 25 % от пенсионерите.
Към 1 септември 2025 г. в Община Русе ще има 6 000 ученика на възраст от 14 г. до 19 г. Учениците до 14 години пътуват безплатно по вътрешноградските линии съгласно нормативен акт от по-висока степен.
Очаква се и от това правото за безплатно пътуване на тази възрастова група реално да се ползват само около 25 % от учениците. Или това са 1 500 карти за безплатно пътуване на ученици.
Една ученическа карта е на стойност 66 лв., от които 33 лв. плаща държавния бюджет. От общинския бюджет трябва да бъдат заплатени още 33 лв. 1 500 ученика Х 33 лв. = 49 500 лв./месец.
Или само за месеците до края на 2025 г. – октомври, ноември и декември това прави: 49 500 лв. Х 3 м. = 148 500 лв.
През 2025 г. Община Русе заплаща за всяка карта за ученик намаление от 16 лв. Тя има готовност да заплати това намаление за всичките 6 000 ученика за тези 3 месеца на 2025 г. Или за всеки 1 месец общината вече има готовност да заплати чрез предвидените средства в Бюджет 2025 г.: 6 000 ученика Х 16 лв. = 96 000 лв./месец.
За 3-те месеца – октомври, ноември и декември 2025 г. Община Русе има готовност да заплати: 96 000 лв. Х 3 месеца = 288 000 лв.
Следователно за последните 3 месеца на 2025 г. НЕ Е необходимо Община Русе да осигурява допълнителни средства. С предвидените в Бюджет 2025 г. средства общината реално може да заплати 2 909 карти за безплатно пътуване на ученици, което прави 48,5 % от учащите се в тази възрастова група.
За същия период и за същия брой карти „Общински транспорт Русе“ ЕАД може да получи от държавата допълнителна субсидия в зависимост от броя на картите -средства са в размер между:
1 500 карти (25 % от общия брой) Х 33 лв. Х 3 м. = 148 500 лв.
2 909 карти (48,5 % от общия брой) Х 33 лв. Х 3 м. = 287 991 лв.
Очаквани резултати от прилагането на измененията и допълненията в Наредба № 14 са следните:
Осигуряване и повишаване на достъпа до училищата и институциите на учащите се. Повишаване на тяхната степен на образование и успеваемост.
Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз на измененията и допълненията в Наредба № 14 са следните:
Не беше установено настоящият проект на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 14 да противоречи на правото на Европейския съюз.
Предлаганият проект е подзаконов нормативен акт, приемането на който е от изключителната компетентност на Общински съвет – Русе. Съответствието на предлагания подзаконов нормативен акт с правото на Европейския съюз е обусловено от синхронизирането на действащото българско законодателство с обективната рамка на правото на Европейския съюз, относимо към регулирането на конкретния вид обществени отношения.
Съгласно правото на Европейския съюз и практиката на Съда на Европейската общност, който в различни подобни казуси подробно е коментирал режима за държавните (общинските, публичните) помощи проектът на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 14 не го нарушава и е законосъобразен.
Спазени са следните основни принципи:
Извършваната услуга от градския транспорт е от общ икономически интерес за местната общност;
Параметрите на които се основава компенсацията са установени предварително и по обективен начин;
Компенсацията не надвишава необходимите разходи за предоставяне на услугата от общ икономически интерес. Това заключение и анализа за него се обосновават на разходите, които едно нормално предприятие трябва да извърши.
Във връзка с чл. 26, ал. 4, изр. 1 от ЗНА срокът за предложения и становища по проекта е 30 дни, считано от публикуването на настоящия проект и мотивите към него на интернет страницата на Общински съвет – Русе.
С оглед гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Русе, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, предлагаме на Общински съвет – Русе да вземе следното
РЕШЕНИЕ:
На основание чл. 21, ал. 2 и чл. 21, ал.1, т. 23 от ЗМСМА, чл. 7, ал. 2 и чл. 15, ал. 1 от ЗНА във връзка с чл. 76, ал. 1 и 3 от АПК Общински съвет – Русе
РЕШИ:
Приема Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществения транспорт на територията на Община Русе, както следва:
§ 1. В чл. 18, т. 1 придобива следната редакция:
„Студентите и докторантите редовно обучение, учащи в учебни заведения, намиращи се на територията на град Русе и включени в Регистъра на акредитираните висши училища на Министерството на образованието и науката (МОН);“
§ 2. В чл. 18, т. 3 се преномерира на т. 2 и се запазва същия текст.
§ 3. Създава се нов член 18а със следния текст:
„Право на пътуване по всички вътрешноградски линии, изцяло заплащано от общинския бюджет, след приспадане на отстъпката, регламентирана с нормативен акт от по-висока степен, имат:
Учащите се, редовно обучение, учащи в учебни заведения, намиращи се на територията на град Русе и включени в Регистъра на средните училища и детските градини;
Лицата, получаващи пенсия по условията на глава шеста от Кодекса за социално осигуряване, навършили възраст по чл. 68, от ал. 1 до ал. 3 от същия кодекс.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 4. Настоящата Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществения транспорт на територията на Община Русе е приет с Решени № ……. по Протокол № …………. и влиза в сила от 1 октомври 2025 г.
ВНОСИТЕЛИ:
МАРИЯН ДИМИТРОВ
КОСТАДИН ГЕОРГИЕВ
ХРИСТО ПОПОВ
БОГОМИЛ ТОДОРОВ
МИЛЕН БОЕВ
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина