site.btaМУЗИКАУТОР: 51% от българите копират аудиовизуално авторско съдържание за лично ползване


Според проучването на „Алфа рисърч“ , поръчано от МУЗИКАУТОР и подкрепено от Международната конфедерация на авторите и композиторите (CISAC) финансовите загуби за притежателите на авторски права, свързани с тази практика, се оценяват на приблизително 27.9 млн. лева за последната година.
София, 13 май 2025 г. – 51% или около 2.8–2.9 милиона българите над 12-годишна възраст копират защитени с авторско правоаудиовизуални произведения за лично ползване. Данните са от новото национално представително проучване „Копиране на съдържание за лично ползване в България оценка на справедливото обезщетение за притежателите на права“, проведено от агенция „Алфа Рисърч“ през март 2025 г. в периода февруари-април, по поръчка на Сдружението на авторите на музика, текст и аранжимент МУЗИКАУТОР и финансирано от CISAC (Международната конфедерация на дружествата на композитори и автори).
Музиката се оказва най-често копираният формат, следвана от видеоклипове, снимки и изображения, текстови материали като книги, статии и филми. Тази тенденция се наблюдава сред различни възрастови групи. Младите до 29 години са по-активни в копирането на музика и видеоклипове. Възрастовата група 30–65 години предпочита копирането на книги, статии и снимки.
Развитието на технологиите променя потребителските навици и най-популярните средства, ползвани за частното копиране са смартфоните, следвани от компютри и лаптопи, USB памети и облачни услуги. Копирането е регулярна практика, като най-често се копират снимки, музика и филми.
Финансовите загуби за притежателите на авторски права, свързани с тази практика, се оценяват на приблизително 27.9 млн. лева за последната година. Тези данни подчертават необходимостта от въвеждане на ефективен механизъм за частно копиране в България, който да компенсира авторите и да насърчи устойчивото развитие на културния сектор. Изследването е проведено на две части. Първата част 1093 души, над 12-годишна възраст в цялата страна за навиците им в областта на копиране на съдържание за лично ползване. Втората част изследва навиците на 1170 потребители на възраст над 12 години, които са копирали съдържание през последната една година.
Данните от проучването сочат и още една тенденция, че нагласите свързани със записване на аудиовизуално съдържание за лично ползване в България не се различава значително от данните за Европа.
Разликата е, че във всички европейски страни има развит работещ механизъм за обезщетение на авторите от тези практики, които не засягат крайния потребител.
Приходите от отчисления от частно копиране във Франция например се използват за инвестиция в културни събития и като обезщетение на творците. Конкретно Copie France изплаща приблизително 75% от събраните средства за частно копиране отиват направо при автори, артисти и продуценти на музика, филми, сериали, книги и произведения на изкуството, които се тиражират масово и свободно. Останалите 25% от парите се използват за подкрепа на хиляди културни събития в цяла Франция, но също така и на нови творби, концерти, филми, фестивали, театри, панаири на книгата и т.н. Изследването ясно показва необходимостта от въвеждане на ефективен механизъм за частно копиране в България.
България остава единствената държава в Европейския съюз, която не е въвела механизма за частно копиране по пълноценен начин. Липсата на компенсаторен механизъм за копиране на съдържание ощетява както българските, така и чуждестранните творци, възпрепятствайки устойчивото развитие на културата у нас. Изследването ясно показва необходимостта от въвеждане на ефективен механизъм за частно копиране в България.
„Това е разговор за нови перспективи и за допълнителни инвестиции в българската култура и изкуство. Един успешен и резултатен механизъм за частното копиране ще даде на родните творци възможност да развиват мащабни проекти с широк обхват и въздействие“, заяви изпълнителният директор на МУЗИКАУТОР Иван Димитров.
„33 години по-късно – големият разговор за частното копиране в България“
Събитието е част от поредица инициативи по повод Общото събрание на CISAC, което за първи път в историята ще се проведе в страна от Балканите. Участие в кръглата маса вземат представители на водещи международни и европейски организации, включително CISAC, GESAC, SAA, IFRRO, COPIE FRANCE, ARTISJUS и SOKOJ.
Какво в същността си е частното копиране?
Частното копиране е правна възможност, която позволява на физическите лица да правят копия на защитени с авторско право произведения за лично ползване, без да е необходимо предварително разрешение от носителите на правата. Тази практика обхваща копирането на музика, филми, книги, снимки и други творчески произведения, при условие че копията не се използват с търговска цел и не се разпространяват публично.
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина