Владислав Дамаскинов, съпредседател на УС на Българската асоциация за лизинг, пред БТА:

site.btaЛизинговите компании ще бъдат основен участник в електрическата мобилност

Лизинговите компании ще бъдат основен участник в електрическата мобилност
Лизинговите компании ще бъдат основен участник в електрическата мобилност
Снимка: Личен архив

Лизинговите компании със сигурност ще бъдат основен участник в електрическата мобилност. Това каза в интервю за БТА Владислав Дамаскинов, съпредседател на Управителния съвет на Българската асоциация за лизинг (БАЛ).

По думите му предстои приемане на Закон за електрическата мобилност, за който представители на асоциацията са включени в работните групи. 

"По линия на Европейския съюз има много сериозен натиск портфолиото на лизинговите компании, въобще този бизнес да се ориентира към електрическата мобилност и автомобили", посочи той.

Според него във връзка с подготвяния закон именно компаниите от бранша могат да бъдат инструмента, чрез който държавата да подпомогне гражданите чрез грантове или финансови схеми да придобият електромобили.

По отношение на услугата лизинг, той поясни, че тенденцията е за бавното й поскъпване, докато Европейската централна банка продължава да вдига лихвите. "Смятам, че в България сме доста по-гъвкави и доста по-обрани в това повишаване, отколкото в Европа и въобще глобално", коментира Владислав Дамаскинов.

Следва пълният текст на интервюто:

- Преди дни Българската асоциация за лизинг (БАЛ) сключи меморандум за сътрудничество с Асоциацията на българските застрахователи. Какво предвижда той и с какво ще допринесе за съвместната работа на двете асоциации?

- БАЛ обединява над 20 лизингови компании, като е представителна за този пазар в България. Естествено, всяка асоциация се стреми да помогне за развитието на бизнеса и разглежда неговите проблеми. Крайната цел е клиентите да бъдат обслужвани по-качествено и съответно проблемите да бъдат решавани по-бързо.

Лизинговият бизнес е много тясно свързан със застрахователния по линия на "Каско" и "Гражданска отговорност", защото знаете, че всеки автомобил, който бъде отдаден на лизинг, трябва да бъде застрахован.

Целта на подписването на този документ е да покажем, че ние като организации осъзнаваме, че нашата задача да бъдем в полза на клиента може да бъде постигната по-добре, като общуваме по-тясно помежду си. Много по-добре е да се действа заедно по въпросите, по които има единомислие.

Другата основна цел е във времето да мислим по различните по-глобални проблеми като ESG (Environmental, Social and Governance - екологично, социално и корпоративно управление), което става все по-важно.

Предстои приемане на Закон за електрическата мобилност, за който ние сме включени в работните групи. Това е изключително важно и в тази мобилност лизинговият бранш има основна роля, но и застрахователният също.

- Какво е специфичното по отношение на електрическата мобилност, което е свързано по-тясно с лизинга?

- Голяма част от лизинговите компании в България са част от банки и от големи корпорации, които отдавна вече мислят в тази насока заради всичко, свързано със спестяване на енергия и с екология.

Лизинговите компании със сигурност ще бъдат основен участник в електрическата мобилност, защото идеята на този бизнес е да помогне на клиента, който няма достатъчно средства, да придобие един автомобил. 

Знаете, че електрическите автомобили все още за доста години напред ще бъдат по-скъпи от останалите и по тази причина ние ще бъдем на предната линия по предоставянето на възможност за покупка.

БАЛ членува в Асоциацията на лизинговите компании в Европа, откъдето ни уведомяват за правила, които ще дойдат в България след време.

По линия на Европейския съюз има много сериозен натиск портфолиото на лизинговите компании, въобще този бизнес да се ориентира към електрическата мобилност и автомобили. Освен това отново браншът ще може да лизингова не само електрическите автомобили, но и всичко свързано с тях - батерии, зарядни станции. По този начин ние можем да бъдем инструмента във връзка с този Закон за електрическата мобилност, чрез който държавата да подпомогне гражданите чрез грантове или финансови схеми да придобият тези автомобили.

Това е нашата роля, която виждаме в услуга както на отделните граждани, така и на обществото като цяло.

-  Как се развива лизинговата услуга във времето? Питам Ви по-специално в контекста на някои кризи, които имаше, например нови коли беше доста трудно и продължава да е трудно да се купуват?

-  В тези кризи още веднъж се показва важността на лизинга като услуга, защото покрай пандемията и поради липса на части и други пречки в производството, имаше проблеми с доставките на нови автомобили.

Но точно по тази причина се повишиха и цените както на новите, така и на употребяваните автомобили, на които нашият бранш предлага лизинг. В този контекст предоставяме все повече по-изгодни и по-гъвкави схеми за клиентите. Смятам, че бяхме един инструмент, с който хората успяха някак да смекчат този ефект от растящите цени и въобще от инфлацията като цяло.

Бизнесът е стабилен и клиентите ни продължават все повече да търсят нашите услуги. 

- Какъв интерес отчитате към тях?

- Извън първата година на пандемията, бизнесът се възстанови и оттук нататък само ще расте, защото на пазар, на който отделният потребител няма финансовата възможност непрекъснато да купува в брой, естествено ще търси други варианти.

Говорим предимно за коли, но така е и за големи машини, земеделска техника. Сега се говори с Фонда на фондовете лизинговите компании да финансират и да ползват ресурс, с който да гарантират финансирането на енергийни паркове и други, свързани с екологията и устойчивостта.

- Тоест можем да кажем, че се разширява портфолиото на услугата лизинг в посока, свързана с модернизиране, с дигитализация и с устойчиви решения?

- Със сигурност дигитализацията и ESG като теми са залегнали в стратегията на всяка една лизингова компания и на асоциацията въобще като цяло. Имаме комитет, който се занимава точно с това.

Дигиталните решения могат да помогнат бизнесът да се развива, така че да бъде по-устойчив от социална и екологична гледна точка.

- Стана дума за инфлацията, виждаме, че лихвите растат, макар и все още не с европейски  темпове, как това се отразява на лизинга като услуга и има ли нужда от някаква гъвкавост?  

- В лизинговия бизнес гъвкавостта е доста по-голяма според мен, отколкото в чисто банковия бизнес. Ние имаме може би по-близък контакт с клиентите, повече са ориентирани към придобиването на някакъв продукт от нас, отколкото от чисто финансовите средства.

И поради тази причина комуникацията винаги е много близка и се намират решения, които да са в полза на клиента, тоест по-рядко се действа стандартно - решаваме, че с толкова ще повишим и край. Опитваме се да намираме по-гъвкави решения и така ще бъде и занапред.

На лизинговия пазар в България конкуренцията е сериозна, така че всеки се опитва по най-добрия начин да реши и този проблем, който е несъмнен, защото повишаването на цените е обективно.

- Поскъпнала ли е услугата лизинг и каква е тенденцията?

- Тенденцията ще е за бавно поскъпване, докато Европейската централна банка продължава да вдига лихвите. Смятам, че в България сме доста по-гъвкави и доста по-обрани в това повишаване, отколкото в Европа и въобще глобално. Българският пазар сякаш успява да смекчи ситуацията в момента.

Ще очакваме все по-голямо производство и навлизане на електрическата мобилност, предвид изискванията на ЕС. Затова е изключително важно държавата да направи така, че да е възможно зареждането на тези електрически автомобили, защото те не могат без зарядни станции, както и по някакъв начин да подпомогне гражданите да ги закупуват.

- Виждате ли в българските компании интерес да подменят своите паркове с такива автомобили?

- Локалните компании се въздържат заради липса на тази инфраструктура. Има обаче компании, които присъстват в България, и на глобално ниво много бързо вече вземат решение, че изцяло преминават на такъв парк.

Пазарът на електрическата мобилност у нас е 5,75 процента от продажбите на нови автомобили, но спрямо предходната година се е увеличил 2 пъти. Като част от наличните автомобили, които са около 4,5 милиона, делът на електрическите е много малък - 0,25 на сто.

Ще има такива големи сделки , които ще увеличават пазара и ако няма необходимия брой станции за тях, проблемът ще стане изведнъж изключително сериозен. Български компании по-скоро може би не, освен най-големите и най-напредничавите в тяхното мислене, но международни вече да, определено.

- Във връзка с участието ви в работни групи по Закона за електрическата мобилност, какви ще бъдат вашите предложения като асоциация, за какво ще съдействате?

- Проектът на закона включва в себе си разпоредби, които поставят изисквания за изграждане на зарядни станции както в локалната общинска мрежа, така и по магистрали.

Това е изключително важно да се случи, но върви и с реформа, свързана с електроразпределителните дружества и въобще с доставката на ток. Защото, ако ние дадем правилата на колко автомобила колко станции трябва да се изградят, е добре, но ако тези станции няма кой да ги захрани с ток и нямаме задължения за електроразпределителните дружества незабавно да ги присъединяват, остава норма, която няма как да бъде реализирана.

Мисля, че всички го осъзнават и по това се работи. Ние като асоциация ще се опитаме по всякакъв начин да помогнем с идеи и съдействие от наша страна.

Друга тема е финансирането или гарантирането на сделките, които да предоставят тази мобилност. Това са естествено основно сделките с автомобили, но може със зарядни станции, батерии, дори може би с електропаркове, защото те пак ще доставят енергията.

Когато говорим специално за електроавтомобилите, в по-голямата част от страните в Европейския съюз се дава малка сума, която е помощ за закупуване на електрически автомобил и естествено финансова гаранция от някои от фондовете, които могат да дадат такава гаранция, за да може да намалее ресурсът на самата финансираща небанкова финансова институция и така да падне цената за крайния клиент.

Изключително важно е някакъв механизъм да си мисли, с който крайният клиент да бъде стимулиран и да бъде облекчен в придобиването на електрически, защо не и хибриден автомобил.

Докато нямаме зарядните станции, хибридната мобилност е изключително важна.  

Третият момент, който считаме за основен, също е заложен в закона, но трябва да се развие, е как да стимулираме чрез данъчни и други промени придобиването и въобще ползването на електрически автомобил спрямо ползването на много замърсяващ автомобил.

Ясно е, че това е изключително тежко, защото автомобилите над 10 години в България са може би 90 процента от автопарка.

Всички тези положения трябва не само да са заложени в закона, но да бъдат направени по начин, по който да работят, а не просто пожелателно.

/СС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:16 на 29.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация