На 13 юни 1983 г. космическата сонда "Пайъниър 10“ напуска пределите на Слънчевата система

site.btaАмериканската междупланетна станция е първият космически апарат, прекосил астероидния пояс между Марс и Юпитер, и първият преминал отвъд Плутон

Юпитер

Преди 40 години, на 13 юни 1983 г., американската космическа сонда "Пайъниър 10“ става първият апарат, напуснал пределите на Слънчевата система, пресичайки орбитата на най-отдалечената планета  от Слънцето -  Нептун.
"Пайъниър 10" е изстрелян на 2 март 1972 г. заедно с няколко други сонди, за да изследва външните краища на Слънчевата система. Той е първият космически апарат, прекосил астероидния пояс, разположен между Марс и Юпитер, първият, изпратил на Земята близки снимки на Юпитер и Сатурн, и първият преминал отвъд Плутон и напуснал Слънчевата система. От направените в края на 1973 г.  около 500 снимки на атмосферата на Юпитер с най-висока резолюция от около 200 мили (320 километра) ясно се виждат  забележителности като Голямото червено петно.

В бюлетина на БТА  „Международна информация“ по този повод пише:

Отвъд Слънчевата система

Ню Йорк, 13 юни 1983 г. /БТА/ Американската автоматична между планетна станция "Пайъниър 10“, изстреляна през март 1972 година, пресече днес в 12:00 часа по Гринуич орбитата на Нептун, с което напусна пределите на Слънчевата система. Както бе съобщено от Космическия център в Еймс, щата Калифорния, в този момент космическият кораб се е намирал на 4,5 милиарда километра от Слънцето, отдалечавайки се със скорост 49 177 км в час по посока към звездата на Барнард.
Сега сигналът от космическата станция, по който се определя местонахождението ѝ, пристига на Земята след 4 1/2 часа.
Досега този скитник между звездите пресече астероидния пояс между орбитите на Марс и Юпитер, предаде данни за високоинтензивния радиационен пояс на Юпитер, направи снимки отблизо на Юпитер, измери гравитацията и магнитното поле на планетата и установи, че хелиосферата не се простира само до Юпитер, както се смяташе преди.
За пръв път бяха пресечени и орбитите на Уран, Нептун и Плутон.
Следващите задачи на 260-килограмовия "Пайъниър 10“ са да определи границите на хелиосферата и да търси хипотетичната десета планета в Слънчевата система - т. нар. тъмна звезда, чието съществуване би могло да обясни смущенията в движението на Нептун и Уран.
Според прогнозите на учените, ако не се разбие в някакво космическо тяло, корабът ще може да лети безкрайно дълго в космическото пространство и да изпраща сигнали на Земята поне още десет години.

В „Служебния бюлетин“ на Международна информация е публикувана информация на агенция ЮПИ за постиженията на "Пайъниър 10“ след десет години полет в Космоса:

Полетът на „Пайъниър 10“

Калифорния, 13 юни 1983 г. /ЮПИ/ През десетте години от началото на полета на "Пайъниър 10“ космическият кораб постигна внушителен брой рекорди. Ето някои от тях:
- Първи полет зад орбитата на Марс;
- За първи път бе пресечен астероидният пояс. От направените наблюдения учените установиха, че поясът е безопасен;
- Преминаване през радиационните пояси на Юпитер, които се отличават с 5 до 10 хиляди пъти по-висока интензивност от земните;
- Снимки от близко разстояние на Юпитер, на спътниците му и на Голямото червено петно. С това откритие бе доказано, че веществото на гигантската планета е в течно състояние и измерването на магнитното поле на Юпитер, което се простира в 10 милиона пъти по-голям обем от земното;
- Бе доказано, че гравитационното притегляне на Юпитер може да се използва като катапулт за космически кораби, насочени към планети извън неговата орбита;
- Бе установено, че „магнитният балон“ - или така наречената хелиосфера, - създаден от слънчевия вятър, не се простира само до Юпитер, както се смяташе преди;
- За пръв път бяха пресечени орбитите на Уран, Нептун и Плутон;
- За пръв път земен космически апарат излезе извън пределите на Слънчевата система в Открития космос.

За началото на полета на "Пайъниър 10“ през март 1972 година в бюлетина на БТА "Международна информация“ пише:

Изстреляна е американската междупланетна станция „Пайъниър 10“

Ню Йорк, 3 март 1972 г.  /БТА/ Тази нощ в 03:49 часа българско време от Кейп Канаверал в щата Флорида бе изстреляна американската междупланетна станция "Пайъниър 10“ по посока на планетата Юпитер - най-голямата от Слънчевата система. Един час след изстрелването, което досега бе отлагано три пъти поради неблагоприятните атмосферни условия, специалистите от НАСА съобщиха, че "Пайъниър 10“ се движи по предварително определената траектория. Междупланетната станция тежи 256 кг и ще се доближи до Юпитер през декември 1973 година. "Пайъниър 10“ ще измине за това време около един милиард километра. Станцията получава електрически ток от четири изотопни термоелектрически генератора и носи на борда си различна научна апаратура. Задачата на станцията е да направи снимки на загадъчната планета по време на четиридневната си обиколка край Юпитер. Тя трябва също да изследва магнитните полета, атмосферата, характера на спътниците на Юпитер и заобикалящите го радиационни полета.
Скоро след изстрелването "Пайъниър 10“ се е движила със скорост 41 889 км в час и се очаква, че ще пресече Лунната орбита за около 11 часа. При приближаването си към Юпитер към края на 1973 година "Пайъниър 10“ ще се движи със скорост 79 200 км в час.
Учените от НАСА смятат, че ако по пътя си към Юпитер "Пайъниър 10“ не се разбие в някакво космическо тяло, след полета си край Юпитер ще продължи да се движи вечно в безкрайното космическо пространство.

След 31 години вярна служба през 2003 година Националното управление за аеронавтика и космически изследвания (НАСА) казва сбогом на една от най-старите сонди, изпратени на дълга мисия в Космоса - "Пайъниър 10". Последният сигнал от апарата е получен на Земята на 22 януари 2003 г., когато сондата е на 12 милиарда километра от Земята.  Проектиран за 21-месечна мисия, "Пайъниър 10" предава сигнал в продължение на 20 години. На 26 февруари 2003 г. НАСА съобщава, че е загубила контакт със сондата.

В бюлетина „Забава и знание“ на БТА през 2003 година пише:

НАСА е загубила контакт със сондата „Пайъниър 10“

Вашингтон, 26 февруари 2003 г. /БТА/ НАСА оповести, че е загубила контакт със сондата "Пайъниър 10“, изведена в космоса през 1972 г., предадоха световните информационни агенции.
"Пайъниър 10“ за пръв път мина през астероидния пояс и изпрати най-близките снимки от Юпитер. Последният опит на НАСА да осъществи контакт със сондата е от 7 февруари и се оказа напразен, заявиха ръководители на НАСА.
Сондата "Пайъниър 10“ първоначално бе конструирана за 21-месечна мисия, но оцеля 30 години. Изпълнените от нея задачи са много повече, отколкото се смяташе предварително, поясниха от НАСА.

/МГ/