site.btaНа 27 май 1941 г. е потопен германският линеен кораб „Бисмарк”

На 27 май 1941 г. е потопен германският линеен кораб „Бисмарк”
На 27 май 1941 г. е потопен германският линеен кораб „Бисмарк”
Атлантически океан (27 май 1941) Директен удар взривява германския линеен кораб „Бисмарк" малко преди да потъне в Атлантическия океан на 400 мили западно от Брест, Франция. Снимка: АП

Линейният кораб „Бисмарк” е най-големият германски боен кораб през Втората световна война (1939-1944). Той е кръстен на първия канцлер на Германската империя Ото фон Бисмарк. Корабът е първият линкор в германския флот, чиято структура и въоръжение го прави равностоен на всеки линеен кораб от този тип.

По време на Втората световна война, през месец май 1941 г., той участва в поход за преследване и унищожаване на корабите от английската флота, най-големият противник на Германия във войната. Този поход е единствен за „Бисмарк” и завършва с неговото потапяне. Преди да бъде унищожен той потапя най-големият британски крайцер „Худ” в Датския пролив близо до Исландия.

В „Български бюлетин” на БТА четем за „Бисмарк”:

Берлин, 27 май 1941 г. /ГТА/ Върховното командване на германските въоръжени сили съобщава: 

Германският линеен кораб „Бисмарк” е влязъл от снощи  21:00 ч. отново в голямо морско сражение с превъзхождащи го неприятелски морски сили. 

***

Берлин, 27 май 1941 г. /Стефани/ Съобщава се, че двубоят между „Бисмарк” и „Худ” е траял едва 5 минути. В меродавните среди се твърди, че след загубите, причинени от действията на въздухоплавателните сили на Оста и на италианската флота, британската флота в източното Средиземноморие е напуснала морската зона около Крит. Тези загуби са отслабили бойната мощ на флотата на Александрия. Английската флота от кръстосвачи, която броеше 12 единици, може да се смята фактически за ликвидирана. 

***

Берлин, 27 май 1941 г. /ГТА/ Бързината на бойният кръстосвач „Бисмарк”, който потопи „Худ” и повреди „Кинг Джордж” бе намалена при първото сражение. В следствие на един пряк удар, който засегна предната част на кораба при едно въздушно нападение на 24 май, бързината му отново е намалена. Вчера на 400 мили от Брест, „Бисмарк” бе засегнат още веднъж от торпили, една от които строши кормилото и друга перките.

В 23:42 ч. германското адмиралтейство залови следната телеграма: „Корабът не е вече в състояние да маневрира. Ние ще се сражаваме до последния снаряд. (...)

Бойният кораб „Бисмарк” стана жертва на по-многобройните неприятелски сили, които се увеличиха, докато продължаваше битката. 

***

Берлин, 27 май 1941 г. / ГТА/ Дават се следните подробности в едно съобщение обнародвано от върховното командване на германските въоръжени сили върху обстоятелствата на последната борба на линейния кораб „Бисмарк”: В невъзможност да маневрира, сражаващ се с неприятелски морски сили, чиито брой се увеличаваше постоянно, линейният кораб „Бисмарк” трябваше да падне най-сетне сутринта на 27 май пред по-многобройни сили, съставени от три английски линейни кораби, един самолетоносач, няколко кръстосвача и разрушителя. От тая сутрин английската ескадра е нападана от германски бомбардировачи. 

Мисълта на целия германски народ, проникната от гордост и скръб, се отправя към адмирал Лютенс, началник на ескадра и победител в битката при Исландия, към коменданта на линейния кораб „Бисмарк”, капитан Линдеман и към екипажа му. 

***

Берлин, 28 май 1941 г. /ГТА/ Коментирайки загубата на „Бисмарк“, в. „Фьолкишер Беобахтер” пише: „Морската война срещу Англия се развива в големи сражения, достойни за историческата цел, която се състои в сломяването на вековната английска тирания упражнявана върху моретата. В същото време, когато нашите подводници и въздушни сили можаха да постигнат величествени успехи в Атлантическия океан и в Средиземно море, линейния кораб „Бисмарк” потъна, след като бе унищожил най-големият кораб в света „Худ”. (…)

***

Берлин, 28 май 1941 г. /ГТА/ Върховното командване на германските въоръжени сили съобщава: както бе съобщено вчера, линейният кораб „Бисмарк” бе поставен в невъзможност да маневрира вечерта на 26 май, в следствие от един удар с торпила, хвърлена от един неприятелски самолет при победоносното сражение пред крайбрежията на Исландия. Верен на последната заповед предадена по радиото от коменданта на ескадрата адмирал Лютенс, „Бисмарк”, с коменданта си, капитан Линденман и храбрия му екипаж, падна на 27 май сутринта пред по-многочисленият неприятел и потъна с развято знаме. (…)

***

Берлин, 28 май 1941 г. /ГТА/ Във връзка с последното героично сражение и загубата на „Бисмарк”, Германската телеграфна агенция узнава, в допълнение към днешното военно комюнике, следните подробности: 

След угнетителното  впечатление от унищожаването на линейния кораб „Худ“ след кратко артилерийско сражение и след едновременното повреждане на новия линеен кораб „Принс оф Уелс” от „Бисмарк”, английското адмиралтейство направи всичко възможно, за да събере повече кораби срещу тоя опасен противник и за да го принуди да влезе отново в бой. След сражението край Исландия, започна една гонитба през океана, която е единствена в историята на морската война. 

Корабът „Принс оф Уелс”, който е един от най-модерните и най-мощни кораби на английската флота, бе влязъл отново в досег с „Бисмарк” на 24 май вечерта. Но под впечатлението на сражението при Исландия, тъй нещастно за англичаните, английският кораб избегна да започне двубой с „Бисмарк“, за да дочака пристигането на подкреплението. Самолети торпилоносачи, пристигнали от самолетоносача „Викториъс” нападнали „Бисмарк“ на 25 май през нощта като го засегнали. Тоя удар с торпила, както и един удар  от граната, който „Бисмарк“ получил в носа през време на сражението с „Худ” и „Принс оф Уелс” предизвикали значително намаление на бързината на кораба. В това време английското адмиралтейство наредило да се преследва „Бисмарк“ от страна на по-голямата част от корабите на британската флота, докато в същото време линейните кораби „Родни” и „Рамилиес”, които придружавали конвоя в северната част на Атлантическия океан, както и една друга ескадра приближаващи с пълна бързина към тоя боен театър, за да обграждат напълно „Бисмарк“. Но даже това голямо превъзходство не изглеждало достатъчно на англичаните, за да победят тоя мощен противник. Английските крайбрежни кораби и канадски самолети от Нова-Земя били също извикани срещу „Бисмарк”. В тоя момент и въпреки обкръжаващите го от всички страни противници, „Бисмарк“ с умела маневра успял да изличи следите си. Едва на 26 май сутринта той е бил забелязан от английски самолети, които излетели от друг самолетоносач. Линейните кораби „Кинг Джордж V” и „Родни” приближили до мястото, където се намирал „Бисмарк“, но не започнали сражение, очаквайки подкрепления. 

На 26 май следобед е станало първото нападение от страна на английските самолети торпильори, отблъснато от „Бисмарк”. Накрая в същия ден вечерта неприятелят успял да удари с две фатални торпили кораба, които го лишили от всякаква възможност да маневрира. Последван на разстояние 1700 мили, „Бисмарк” е успявал да отблъсне нападателите, но накрая потънал. 

До 27 май в зори „Бисмарк“ се е защитавал ожесточено срещу нападенията на неприятеля, който го е обкръжавал от всички страни. В нападенията са участвали линейни кораби, разрушители, самолети торпильори, които се замествали. „Бисмарк” е успял да отблъсне нападението на един английски кръстосвач, както и едно въздушно нападение. Не се знае още как се е развило последното сражение на тоя храбър кораб, което завършило с потъването му. 

/ДС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:46 на 17.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация