site.btaХора с увреждания настояват за нормативни промени, улесняващи шофирането

Хора с увреждания настояват за нормативни промени, улесняващи шофирането
Хора с увреждания настояват за нормативни промени, улесняващи шофирането
БТА, София (13 юни 2025) В Националния пресклуб БТА София се провежда пресконференция на тема: „Личната мобилност на хората с увреждания - проблеми и предизвикателства“ Снимка: Милена Стойкова/БТА

Да има нормативни промени, чрез които да бъде улеснено шофирането, както и получаването на свидетелство за управление на моторни превозни средства (МПС), настояха в националния пресклуб на БТА представители на организации на хора с увреждания. България е единствената държава в ЕС където, за да получат свидетелство за управление на МПС, хората с увреждания трябва да си закупят автомобил, сами да намерят къде да го преустроят, а след това да намерят и автошкола, в която да се съгласят да ги обучат, каза Павел Савов.

Друг проблем, който стои нерешен пред шофьорите с увреждания, е отказът, който получават за безплатна винетка, ако автомобилът им е по-мощен от 160 конски сили, допълни Савов. За нас е важно да шофираме, за да можем да стигнем до социални услуги, до работа, до здравната система, каза още той. По думите му данни, предоставени от Министерството на труда и социалната политика (МТСП), показват, че по проект за лична мобилност са подпомогнати 18 човека с увреждания, а подкрепата е била на стойност 132 880 лв. В същото време от МТСП казват, че са дали над 20 млн. лв. за 237 292 безплатни винетки, но ние не знаем на кого са ги дали, каза още Савов и добави, че повече от две трети от хората на инвалидни колички си купуват сами винетките.

Хората с увреждания, които шофираха триколесни мотори, предназначени за хора с двигателни увреждания, също вече са ограничени, тъй като преди години държавата реши, че триколесни мотори ще се управляват от имащите категория А, посочи още Савов. Няма никакъв шанс тези хора да добият категория А, защото те не могат да издържат изпита за двуколесните мотори, обясни той.

Друго препятствие пред хората с увреждания, които искат да шофират, е явяването на прегледи пред Транспортна областна лекарска експертна комисия (ТОЛЕК), каза д-р Даниела Данчева, която също е с двигателни увреждания и е шофьор. ТОЛЕК има само в София, Пловдив, Варна и Горна Оряховица, посочи тя. Д-р Данчева настоя, че привилегиите за шофиране и паркиране би трябвало да се предоставят само на хора с двигателни увреждания.

Тези хора са доста по-отговорни и доста по-жизнени от повечето водачи, имат голям дух за състезание, те имат нужда от подкрепа, а не от милостиня, каза Калоян Станчев, председател на Автомобилна федерация на България.

Безусловната си подкрепа към хората с увреждания заяви и автомобилният състезател Илия Царски.

Утре в 10:30 ч. в Челопеч ще има демонстрация за майсторско управление на автомобили, шофирани от хора с увреждания.

/РИ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 10:37 на 14.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация