site.btaНационална мрежа за децата изпрати до МОН отрицателно становище по Закона за предучилищното и училищното образование


Национална мрежа за децата (НМД) до Министерство на образованието и науката (МОН) официално отрицателно становище по проекта за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗИД на ЗПУО).
Предложените текстове продължават да заобикалят теми като определяне на ключови компетентности за всеки образователен етап, които включват общ пакет от умения и способности за решаване на практически проблеми и задачи. В предложените текстове липсват и инструменти за измерване на въздействието на педагогическите практики и общо на ефекта от образователните политики.
Особено голямо притеснение сред организациите-членове предизвикаха текстовете по посока на:
- Липса на дефиниция за качество на образованието и механизми за оценка на резултатите от образователните политики;
- Изключване на родителите от решенията за формата на обучение при деца със СОП;
- Въвеждане на поведенчески компоненти в академичното оценяване, без защитен механизъм за учениците;
- По-лесно налагане на санкции на ученици без достатъчна предварителна подкрепа;
- Задължително изучаване от 1 клас на предмета „Добродетели и религии“, без обществен консенсус и експертна обосновка.
„Смятаме, че промени от такъв мащаб изискват по-широк обществен дебат и участие на всички заинтересовани страни“, заявяват от организацията.
Национална мрежа за децата напомня, че срокът за обществени консултации изтича на 29 юни 2025 г. Напомняме, че всеки гражданин и организация може да подаде свои становища по текстове от Проектозакона, които ги касаят или са в компетентностите им на посочените в сайта на Министерството електронни адреси или на Портала за обществени консултации.
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина