site.btaИзтребителите F-16 ще поемат бойни дежурства, когато пилотите са готови и получим всичко по договора от 2019 г., каза генерал-майор Русев


Изтребителите F-16 ще се включат в охраната на въздушното ни пространство, когато пилотите са готови и получим всичко по договора от 2019 г., каза в интервю за БТА командирът на Военновъздушните сили (ВВС) генерал-майор Николай Русев по повод 16 октомври – Празник на авиацията и ВВС.
Включването на изтребителите F-16 в охраната на въздушното пространство не зависи изцяло от нас. Това ще се случи, когато получим всичко необходимо по договора, подписан през 2019 г., и когато пилотите ни са готови да поемат дежурството. Докато не получим всичко необходимо, няма как да гарантирам кога ще започне носенето на дежурство със самолетите F-16, заяви командирът на ВВС.
Изтребителите F-16 Block 70
Досега България получи четири самолета F-16 Block 70 – два двуместни и два едноместни, припомни генерал-майор Русев. Очаквам в най-скоро време да бъдат доставени още два, а до края на годината да станат общо осем, така че това, което трябва да се достави като самолети по първия договор, да бъде изпълнено до края на годината, каза командирът на ВВС.
България има шест пилоти, които са обучени да летят на F-16. На нашия вариант на F-16 могат само двама. Необходими са учебно-бойни самолети, за да могат и останалите четирима, които са в България, да се приучат на този модел. В САЩ са летели на по-стар вариант на F-16 и затова в България трябва да се направят по няколко полета на нашия F-16 Block 70, след което вече могат да летят и на бойния самолет самостоятелно, обясни генерал-майор Русев.
От четирите самолета, които вече са в България, един е приет, каза командирът на ВВС. Последните два, които дойдоха, са в процес на приемане, който е сравнително дълъг. По време на този процес, освен техническото приемане, трябва да се изпълни и летателно приемане, тоест поне по един полет на самолет да бъде изпълнен. Това е в процес на изпълнение, каза генерал-майор Русев.
Военнослужещите във ВВС
Във ВВС най-голям е некомплектът при офицерите – около 20%, каза генерал-майор Русев. Със сигурност желанието в младите хора се повишава, като виждат какво се случва в армията и социална политика, която се води, отбеляза той.
От 1 януари 2025 г. базата за определяне размера на основното месечно възнаграждение за най-ниската длъжност ще се образува всяка година въз основа на средната работна заплата за страната за второто тримесечие на предходната година, реши парламентът през април 2024 г.
С такова заплащане войнишката професия изглежда доста атрактивна, но в същото време много хора, които не преценяват реално собствените си възможности, кандидатстват за кадрови войници и биват късани на приемните изпити. Имаме стандарти, които смятаме да поддържаме, и по никакъв начин няма да допуснем снижаване на критериите за прием на войници във Военновъздушните сили, заяви генерал-майор Русев.
Въздушното пространство на България и борбата с дронове
Командирът на ВВС заяви категорично, че не е имало нарушения на въздушното пространство на България през последната година. Имало е загуба на радиовръзка на цивилни самолети, които са летели във въздушното пространство на България. Загубата на радиовръзка или е била възстановявана, или самолетът е бил прехващан от наши изтребители и е напускал територията на страната без да създава никакви проблеми. Той е следвал своя полетен план, съобразно заявката, обясни генерал-майор Русев.
Той участва в ежегодната среща на командирите на ВВС на страните членки на НАТО в началото на октомври, съобщиха от ВВС по-рано този месец. На нея беше обсъдена цялостната система за командване и управление, правилата за действия при нарушаване на въздушното пространство от безпилотни летателни апарати и мерките, улесняващи съпровождането на такива цели при провеждането на презгранични операции.
„Това е сериозен проблем и в момента се правят анализи. Няма изградена система, която да защитава на 100% от бойни дронове. Ако говорим за комерсиални дронове, които могат да се купят от магазина, има фирми, които разработват такива системи, но това не ни върши работа“, обясни генерал-майор Русев.
По думите на командира на ВВС страната ни има възможности да се бори с дронове. Разполагаме със зенитно-ракетни комплекси, изтребителна авиация и вертолетна авиация, която оборудваме така, че да може да се бори с дронове, каза генерал-майор Русев. Въпросът е дали ще отговорим по адекватен начин, тъй като едно е да изстреляш ракета за милион и половина долара срещу дрон, който струва две-три хиляди долара. Балансът със сигурност ще бъде намерен. В системата на НАТО се работи по този въпрос и проблемът ще бъде решен скоро, каза още командирът на ВВС.
Борбата с пожарите
ВВС разполагат с вертолети Ми-17 и Cougar, които са оборудвани с техника за гасене на пожари, каза генерал-майор Русев.
Вече има и подготвени екипажи, които могат да използват система за гасене на пожари на борда на самолета Spartan. Тя може да се използва с малко по-големи ограничения, тъй като трябва да се спазват определени скорости на самолета и да се спускат контейнерите с вода от определени височини. За догодина ще увеличим броя на вертолетите, които могат да участват в гасенето на пожари, и при заявка можем да участваме и със самолет Spartan, посочи командирът на ВВС. Надявам се догодина поне осем вертолета да могат да участват в гасенето на пожари, добави генерал-майор Русев.
Предизвикателствата пред ВВС
Най-важното предизвикателство е да съхраним способностите, които имаме, и да работим усилено за усвояването на F-16. Да осигурим приемственост и да можем спокойно, плавно и адекватно да направим прехода от съществуващите изтребители, които използваме за бойно дежурство, към F-16. Това няма да стане за месец, два или година – ще отнеме повече време, обясни командирът на ВВС. Основният приоритет е съхраняването на здравето и живота на хората, каза още генерал-майор Николай Русев.
16 октомври
На 16 октомври е годишнината от първия в историята на българската авиация и в Европа полет на самолет (1912 г.) с разузнавателна цел в реални бойни условия по време на Балканската война (1912-1913 г.). Освен разузнаване на силите на противника е осъществено първото над Стария континент бомбардиране от въздуха в истинска фронтова обстановка. Пилотът поручик Радул Милков и наблюдателят поручик Продан Таракчиев летят със своя „Албатрос“ над Одринската крепост, разузнават разположението на резервите и успяват да хвърлят две ръчни гранати над гара Караагач, посочва отдел „Справочна“ на БТА.
/НН/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина