site.btaЗа да се развива винен туризъм, браншовете трябва да работят заедно, смята собственикът на винарска изба "Присое" Стефан Балтаджиев

За да се развива винен туризъм, браншовете трябва да работят заедно, смята собственикът на винарска изба "Присое" Стефан Балтаджиев
За да се развива винен туризъм, браншовете трябва да работят заедно, смята собственикът на винарска изба "Присое" Стефан Балтаджиев
Винарската изба „Присое”, която се намира в района на Побитите камъни край Варна, разчита на грозде, собствено производство, и посреща туристи от цял свят. Собственикът на избата Стефан Балтаджиев (на снимката), който освен технолог, се грижи за лозята, за маркетинга и за доброто посрещане на гостите.Снимка: кореспондент на БТА във Варна Данаил Войков

За да има силен винен туризъм, различните сектори – лозари, винари, хотелиери, туроператори, ресторантьори, трябва да гледат в една посока и да работят заедно, каза за БТА собственикът на винарска изба "Присое" Стефан Балтаджиев. 

Семейната винарна се намира близо до Варна и се стопанисва от Балтаджиев с помощта на майка му. Той е ангажиран с отглеждането на лозята, технологичните процеси, посрещането на гости и продажбите.

По данни на избата реколтата тази година е по-слаба заради неблагоприятни климатични условия – застудяване през април и суша, особено в Северна България. Като друг сериозен проблем се очертава липсата на работна ръка. Търсени са служители, които да работят както в лозята, така и във винарната, но такива кадри трудно се намират, отбелязва производителят. И допълни, че вече е практика колегите му да изчакват българи, които отиват да прибират гроздето във Франция, да се приберат у дома, за да работят и в техните масиви.

Климатичните промени също влияят върху работата. В масивите на "Присое" се отглеждат сортове Мерло, Шардоне, Каберне совиньон и Врачански мискет. Според Балтаджиев за справяне с предизвикателствата е нужен цялостен подход – промени в лозарството, адаптация на технологиите и частична подмяна на сортовете. В тази връзка от полза е европейската програма за преструктуриране и конверсия на лозята, посочи Балтаджиев и уточни, че обмисля и той да кандидатства.

Младият винар акцентира върху нуждата от обединяване на бранша. У нас всеки се спасява сам, намерил е някакъв вариант и работи, докато на Запад хората са го измислили – обединяват се в кооперативи, помагат си и така решават много от проблемите си, посочи Балтаджиев.

В "Присое" виненият туризъм е водеща част от дейността. Избата посреща гости от различни държави, като повечето посетители са любители на виното, а не професионалисти. Дегустациите се провеждат на английски и френски език, а за рускоговорящи туристи се включва и майката на собственика. Гостите от традиционни винопроизводителни страни като Франция, Италия и Испания остават приятно изненадани от качеството на българските вина, особено на червените.  Повечето от гостите са млади хора, допълни Балтаджиев и уточни, че едва около 5 на сто от хората, които посещават "Присое", са врели и кипели в дегустациите.

Според него, за да се повиши броя на гостите в избите, лозаро-винарският бранш трябва да си партнира по-активно с туристическия сектор. С ресторантьорите, хотелиерите, туроператорите трябва да мислим в една посока, изтъкна Балтаджиев.

Друг проблем, свързан със сектора, е недостигът на млади технолози. Причините са трудните условия на работа, голямата отговорност и отдалечеността на избите от големите населени места. Според Балтаджиев е необходимо повече инвестиции в обучението на ново поколение винари.

За себе си отчита, че има късмет, защото баща му дълги години е бил технолог в избата в Евксиноград и му е помогнал да научи тънкостите на занаята. Проблемът е, че вече се къса връзката между поколенията, а винарството се учи, посочи Балтаджиев. Според него бизнесът трябва да мисли и да инвестира и в това отношение – за обучението на млади хора. При това те да учат не просто за винари, а от А до Я – от това как се гледа грозде, до как се прави качествено вино. Допълва, че той самият например ползва само български бъчви – стари, дъбови. Те също са инструмент за постигане на качество, каза Балтаджиев и уточни, че е пробвал и с чуждестранни бъчви, но се е върнал към нашенските.

БТА ще представи в поредицата "Следвай пътя на новото БГ ВИНО" десетки винарски изби в България преди деветото издание на Глобалната конференция за винен туризъм, чийто домакин ще бъде Пловдив. Организатор на форума е Министерството на туризма в партньорство със Световната организация по туризъм към ООН (UN Tourism).

/БП/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 02:49 на 30.09.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация