site.btaАвтомобилният бранш в Централна и Източна Европа се намира в усложняваща се и финансово нестабилна среда, според анализ

Автомобилният бранш в Централна и Източна Европа се намира в усложняваща се и финансово нестабилна среда, според анализ
Автомобилният бранш в Централна и Източна Европа се намира в усложняваща се и финансово нестабилна среда, според анализ
Снимка: AP

Автомобилният сектор в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) се сблъсква с натиска на разходите, несигурността в търговията и променящите се модели на търсене. Въпреки оптимистичните първоначални сигнали, внимателният прочит на данните за автомобилния сектор в региона показва усложняваща се и финансово нестабилна среда. Това са някои от водещите изводи в получения в БТА секторен анализ на компанията "Кофас", която специализира в управлението на риска от търговски вземания. 

Предизвикателствата пред бранша произтичат от нарастващите икономически, геополитически и специфични за самия сектор рискове. Покачващите се разходи, забавящото се търсене на крайния пазар, концентрацията на веригата за доставки и надвисналата заплаха от търговски мита изправят производителите, доставчиците и финансистите пред предизвикателства, свързани с кредитирането и ликвидността, според разпространения текст. 

Финансовият анализ на "Кофас" за автомобилния сектор в ЦИЕ показва "все по-нестабилен финансов пейзаж". Зад ръста на приходите се крият нарастващи разходи, намаляващи маржове и тревожно, според авторите на документа, нарастване на корпоративния дълг.

"Ако не се вземат мерки, тези промени могат да изложат на каскадни финансови затруднения дори стабилни производители и доставчици", предупреждават авторите на анализа.  

Съгласно информацията в документа, производителите на автомобилни компоненти работят с рентабилност под 10 процента и дори мининални забавяния на поръчките могат да доведат до ликвидни затруднения за по-слабите групи. Данните на "Кофас" сочат, че броят на подадените молби за несъстоятелност сред доставчиците на автомобили в ЦИЕ е нараснал с 15 процента през първото полугодие на 2024 година.

Секторният анализ на "Кофас" показва, че към момента в България са регистрирани 558 компании с основна дейност в категорията "Производство на автомобили, двигатели и части за влагане в автомобилната индустрия", наред с други хиляди компании, които оперират в тясно свързани и допълващи сектори, зависими от състоянието на автомобилния пазар. 

В България, съгласно справката на "Кофас", оперират близо 10 000 компании, заети в областта на търговията на едро на автомобилни резервни части, както и още над 9000, които се занимават с продажба на нови и употребявани автомобили. Стотици са и българските фирми, които оперират в секторите "Производство, ремонт и търговия с автомобилни гуми", "Производство на електрически мотори, генератори и трансформатори" и "Производство на алуминий и други леки метали". Дейност в България развиват и компании в сектор "Производство на батерии и автомобилни акумулатори".

"За България това би означавало намаляване на поръчките, съответно и спад в производството и износа на българската продукция в европейската автомобилна индустрия. Последните данни на НСИ отчитат рязък спад в промишленото производство до минус 8,3 процента на годишна база след три последователни спада от декември 2024 г. (съответно минус 3,9 процента, минус 3,3 процента и минус 3,5 процента). Преработващата промишленост продължава да дърпа индекса надолу, но едва с 3,3 процента, докато основната причина е енергийният сектор (-30 процента на годишна база), откъдето идва и цялостния спад", коментира Пламен Димитров, управител на "Кофас" за България. "На месечна база производственият индекс през март 2025 г. е минус 3,6 процента спрямо минус 0,5 процента месец по-рано. За съжаление, няма изгледи ситуацията в европейския автомобилен сектор да се стабилизира, вземайки предвид и други утежняващи фактори като зеления преход, натиска за преминаване към електрически превозни средства, евтиният внос от Китай, неконкурентоспособността на Европа, както и търговската война и налагането на митата от страна на САЩ", допълва той. 

От "Кофас" припомнят в своя анализ, че автомобилната индустрия в ЦИЕ е дълбоко интегрирана в ЕС и в световен мащаб. Полша е изнесла превозни средства (или компоненти) на стойност 35 млрд. щатски долара през 2024 г. (11 процента от общия износ), а износът на автомобили от Румъния представлява 35 процента от националния износ.

/ВЙ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 20:10 на 19.05.2025 Новините от днес

Министерство на отбраната: Личен състав и военна техника от състава на Сухопътните войски ще се придвижат от различни гарнизони в страната до учебен полигон „Корен“ за участие в серия от учения, обединени под наименованието  „Bulgarian Defender - 25“

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация