site.btaСамолет легенда разпери криле в Националния исторически музей
В деня на бойната авиация в парка на Националния исторически музей, с тържествена цеременония бе открито копие на самолета на капитан Димитър Списаревски. Събитието събра десетки гости, представители на институции, патриотични организации, наследници на български летци, авиационни ентусиасти и граждани, дошли да отдадат почит на безсмъртния подвиг на героя.
Копието на бойния изтребител „Месершмит Бф“ 109 с който поручик Списаревски защитавайки небето над София сваля с таран американски бомбардировач на 20.12.1943 г., е изработено по инициатива на Асоциацията за история и бъдеще на българската авиация (АИББА) и е дарено на Националния исторически музей. С това пространството на музея се обогатява с още един символ на българския героизъм, който ще остане като траен знак на паметта и вдъхновението.
Церемонията бе открита от директора на НИМ, доц. д-р Бони Петрунова, която подчерта, че „този самолет не е просто експонат, а паметник на честта и на смелостта, на онези, които не се предават пред страха, а избират да летят високо – за България“. В словото си тя изтъкна, че музеят е дом не само на българската памет, но и че в него се срещат историята и съвременността, героизмът и почитта.
Сред гостите бе и г-н Димитър Иванов Списаревски – племеник на героя, който благодари на организаторите и музея за патриотичната инициатива. „Този самолет не е паметник само за моя чичо, а за всички летци защитавали небето над София“, каза в словото си той.
От името на Асоциацията за история и бъдеще на българската авиация се обърна нейният председател г-н Орлин Георгиев, инициатор на проекта. Той изрази гордост, че усилията на организацията и на десетки съмишленици са увенчани с успех. „Тук, в този музей, самолетът на Списаревски ще напомня, че героизмът не е само в миналото – той е пътеводна светлина и днес“, заяви Георгиев.
Копието на самолета на капитан Димитър Списаревски ще остане постоянно изложено в парка на Националния исторически музей, където посетителите ще могат да го видят и да се поклонят пред подвига на летеца, превърнал небето в олтар на саможертвата.
ВЪОРЪЖЕНИЕ И ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Изтребителят „Месершмит Bf“ 109 е произвеждан от фирмата „Байеришен Флугцойгверке“ (BFW) в гр. Аугсбург, Германия.
В заводите на Германия, Чехия, Унгария, Румъния и Испания са произведени около 40 000 изтребителя.
Me-109 е едноместен, едномоторен самолет, моноплан с двигател с вътрешно горене и с водно охлаждане.
ВЪОРЪЖЕНИЕ
1x20 мм оръдие MG-151/20, с боекомплект от 150 снаряда,
2х7,9 мм картечници MG17, с боекомплект от 2х500 патрона.
ДВИГАТЕЛ
Даймлер Бенц (Daimler–Benz) DB 605 A-1, 12-цилиндров V-образен двигател с водно охлаждане и мощност 1085 кВт/1475 к.с.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ на Me 109 G-2
Дължина – 8,94 м;
Височина – 3,20 м;
Разпереност на крилата – 9,92 м;
Носеща площ – 16,20 кв.м.;
Маса, празен – 2520 кг;
Стартова маса, с пълен боекомплект и гориво – 3150 кг;
Скорост, максимална – 625 kм/ч;
Крейсерска скорост, при полети на дълги разстояния – 525 км/ч;
Таван, максимална височина на полета – 11 000 м;
Далечина на полета – 725 км.
БТА публикува този текст съгласно чл. 5, ал. 1, т. 3 и ал. 3 от Закона за Българската телеграфна агенция
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина