Национален исторически музей – Прессъобщение

site.btaСамолет легенда разпери криле в Националния исторически музей

Самолет легенда разпери криле в Националния исторически музей
Самолет легенда разпери криле в Националния исторически музей
Снимка: Национален исторически музей

В деня на бойната авиация в парка на Националния исторически музей, с тържествена цеременония бе открито копие на самолета на капитан Димитър Списаревски. Събитието събра десетки гости, представители на институции, патриотични организации, наследници на български летци, авиационни ентусиасти и граждани, дошли да отдадат почит на безсмъртния подвиг на героя.

Копието на бойния изтребител „Месершмит Бф“ 109 с който поручик Списаревски защитавайки небето над София сваля с таран американски бомбардировач на 20.12.1943 г., е изработено по инициатива на Асоциацията за история и бъдеще на българската авиация (АИББА) и е дарено на Националния исторически музей. С това пространството на музея се обогатява с още един символ на българския героизъм, който ще остане като траен знак на паметта и вдъхновението.

Церемонията бе открита от директора на НИМ, доц. д-р Бони Петрунова, която подчерта, че „този самолет не е просто експонат, а паметник на честта и на смелостта, на онези, които не се предават пред страха, а избират да летят високо – за България“. В словото си тя изтъкна, че музеят е дом не само на българската памет, но и че в него се срещат историята и съвременността, героизмът и почитта. 

Сред гостите бе и г-н Димитър Иванов Списаревски – племеник на героя, който благодари на организаторите и музея за патриотичната инициатива. „Този самолет не е паметник само за моя чичо, а за всички летци защитавали небето над София“, каза в словото си той.

От името на Асоциацията за история и бъдеще на българската авиация се обърна нейният председател г-н Орлин Георгиев, инициатор на проекта. Той изрази гордост, че усилията на организацията и на десетки съмишленици са увенчани с успех. „Тук, в този музей, самолетът на Списаревски ще напомня, че героизмът не е само в миналото – той е пътеводна светлина и днес“, заяви Георгиев.

Копието на самолета на капитан Димитър Списаревски ще остане постоянно изложено в парка на Националния исторически музей, където посетителите ще могат да го видят и да се поклонят пред подвига на летеца, превърнал небето в олтар на саможертвата.

ВЪОРЪЖЕНИЕ И ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Изтребителят „Месершмит Bf“ 109 е произвеждан от фирмата „Байеришен Флугцойгверке“ (BFW) в гр. Аугсбург, Германия. 

В заводите на Германия, Чехия, Унгария, Румъния и Испания са произведени около 40 000 изтребителя. 

Me-109 е едноместен, едномоторен самолет, моноплан с двигател с вътрешно горене и с водно охлаждане.

ВЪОРЪЖЕНИЕ

1x20 мм оръдие MG-151/20, с боекомплект от 150 снаряда, 

2х7,9 мм картечници MG17, с боекомплект от 2х500 патрона.

ДВИГАТЕЛ 

Даймлер Бенц (Daimler–Benz) DB 605 A-1, 12-цилиндров V-образен двигател с водно охлаждане и мощност 1085 кВт/1475 к.с. 

ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ на Me 109 G-2

Дължина – 8,94 м;

Височина – 3,20 м;

Разпереност на крилата – 9,92 м;

Носеща площ – 16,20 кв.м.;

Маса, празен – 2520 кг; 

Стартова маса, с пълен боекомплект и гориво – 3150 кг; 

Скорост, максимална – 625 kм/ч; 

Крейсерска скорост, при полети на дълги разстояния – 525 км/ч; 

Таван, максимална височина на полета – 11 000 м; 

Далечина на полета – 725 км.

БТА публикува този текст съгласно чл. 5, ал. 1, т. 3 и ал. 3 от Закона за Българската телеграфна агенция

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 20:03 на 18.10.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация