site.btaВСС: Съветът за партньорство се ангажира с установяване на системна връзка с НПО за обективна информираност по чувствителни теми в сферата на правораздаването и утвърждаване очакванията на обществото за справедливо правосъдие


Тенденциите в динамиката на престъпленията против транспорта и новият профил на дееца, актуалната съдебна практика и въпроси, възникващи при разследването на тези дела, обсъди Съветът за партньорство към Висшия съдебен съвет. В заседанието участваха г-жа Вероника Имова – член на Съдийската колегия на ВСС и съпредседател на Съвета за партньорство, г-жа Даниела Ангелова – прокурор във Върховна касационна прокуратура, съпредседател на Съвета за партньорство и заместник-председател на Асоциацията на прокурорите в България; г-н Стефан Петров и г-н Евгени Иванов – членове на Прокурорската колегия на ВСС, г-жа Деница Вълкова – съдия във Върховния касационен съд и представител на магистрати, нечленуващи в професионални организации по чл. 217, ал. 1 от ЗСВ, както и представителите на професионалните организации – г-жа Росица Велкова – съдия в Софийски районен съд и представител Българска съдийска асоциация, г-н Стоян Иванов – следовател в Окръжен следствен отдел при Окръжна прокуратура – Бургас и представител Камара на следователите в България, и г-жа Сибила Симеонова – съдия във Върховния административен съд и представител на Асоциацията на българските административни съдии. По покана на Съвета за партньорство в заседанието участваха г-жа Диана Русинова - председател и член на Управителния съвет на Европейския център за транспортни политики, както и г-н Георги Коджаниколов и г-н Николай Стойков – прокурори в Софийска районна прокуратура и представители на Асоциацията на прокурорите в България.
Заседанието се откри от съпредседателя на Съвета за партньорство прокурор Ангелова, която направи въведение в проблематиката при разглеждане и решаване на делата за престъпления против транспорта, новите положения в законодателството и практиката на Конституционния съд. Темата е поставена на дневен ред, заради засиления обществен отзвук от високия процент на престъпленията по транспорта през последните години и свързаните с тях общественоопасни последици. Вниманието на участниците се насочи към променените обществени отношения във връзка с използването на МПС, като резултат от развитието на високите технологии, създаването на мощни автомобили, от една страна, а от друга - снижаване на критериите относно уменията на водачите да управляват тези мощни автомобили безопасно. Обърна се внимание, че в някои случаи се забелязва и уродливата тенденция за симбиоза между корупционните практики на длъжностни лица по контрола за безопасността на движението и извършителите на пътно-транспортни произшествия със съставомерни последици по Наказателния кодекс. Паралелно с тази тенденция се отчете промяната в профила на дейците, изразена в снижаване на възрастта им, съчетана с липсата на необходимите умения за безопасно управление, както и с незачитане нормите на морала и обществения ред, с чувството за безнаказаност при нарушение на закона. Изложиха се аргументи, че познавайки динамиката на тези престъпления и профила на дейците би следвало правоохранителните и правопролагащи органи да концентрират усилията си за увеличаване на превенцията, гарантираща безопасността на движението. В тази връзка част от участниците споделиха мнение, че при ескалацията на подобен вид престъпления следва да се споделя освен принципа за неизбежност на наказанието и завишаване на неговата строгост.
Госпожа Русинова, като представител на НПО, даде висока оценка за инициираната среща, като подчерта че за първи път участва в общ разговор с представители на съда, прокуратурата и ВСС и сподели опита на Европейския център за транспортни политики. Тя обърна внимание на правното положение на жертвите от престъпленията по транспорта и техните наследници, представи общото им неудовлетворение от бавността на съдебните процеси по тези дела, от качеството на експертизите и отправи препоръка за повишаване квалификацията на вещите лица, вкл. чрез специализирани обучения в страната и чужбина. Госпожа Русинова посочи свързаността между пътно-транспортните произшествия и несъвършенствата на пътната настилка, което не винаги се отчита в заключенията на вещите лица. Тя изрази готовност да бъде посредник в конструктивния диалог между Сдружението, което представлява и институциите в защита на пострадалите при пътно-транспортни произшествия и техните наследници
В представените доклади от прокурорите Георги Коджаниколов и Николай Стойков се изнесе статистическа информация за динамиката и високия ръст на престъпленията против транспорта, които от 2023 г. до м. октомври 2025 г. са около 3000 на брой, като по делата с внесени обвинителни актове в съда осъдените лица са над 98 %. Отбеляза се, че високата успеваемост по тези дела не води до намаляване на този вид престъпления, дори напротив, като значим проблем се разкрива продължаващата тенденция да се увеличават транспортните произшествия с тежки съставомерни последици.
Участниците в дискусията споделиха мнения за проблемите, които възникват в процеса на правоприлагането и правораздаването по тези дела и сходни становища относно необходимостта както от прецизиране на конкретни законови разпоредби, така и от попълване на празноти в законодателната уредба.
Прокурорите от Софийска районна прокуратура представиха и статистически данни по делата, свързани с жертвите на пътно–транспортни произшествия и с увеличения пътен травматизъм.
Съдия Деница Вълкова разви подробни аргументи във връзка с подобряване работата на вещите лица по изготвянето на комплексни автотехнически и медицински експертни заключения по делата, за да бъде изчерпано точното установяване на цялостния механизъм на пътнотранспортно произшествие и причините за него още в досъдебната фаза. Тя подчерта необходимостта от прецизиране на първоначалните процесуално-следствени действия, които са от решаващо значение за доказването на деянията и извършителите, например протоколите от първоначалния оглед на местопроизшествието съдържащи ценна информация за обстоятелствата относими към механизма на причиняването му. Специално внимание се обърна и на начина, по който се отразяват пред обществеността актовете на съда по делата. Съдия Вълкова акцентира на факта, че наказателният процес е публичен, т.е. максимално достъпен за широката публика (освен в лимитираните в закона изключения от публичността) и това спомага за автентичното информиране на гражданското общество от развитието на съдебните процеси и от правната обосновка в мотивите на съдебните актове. По този начин се гарантира невъзможността от изкривяване на информация чрез посредничество на различни информационни източници между съда и обществото.
Участниците в дискусията изразиха сходни становища, че ползотворни мерки могат да бъдат набелязани въз основа на конструктивния диалог на обсъждането, посочените проблеми и взаимодействие между институциите и неправителствените организации.
Съветът за партньорство взе решение в подкрепа на необходимостта от сътрудничество и поддържане на системна връзка от представителите на органите на съдебната власт и на Висшия съдебен съвет с неправителствените организации, ангажирани с чувствителни теми в обществото, каквито се явяват престъпленията против транспорта, с непоправими обществено опасни последици, генериращи тежки вреди не само за пострадалите от тях, но и за цялото общество. Това сътрудничество ще подобри информираността на обществеността за процеса на правоприлагане и правораздаване в интерес на създаване обективни гаранции за постигане на усещане за справедливост.
/АЧМ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина