ОБЗОР

site.btaСедмица след падането на автобус от естакадата в Местре много въпроси остават без отговори, сред които си проправя място и дезинформацията

Седмица след падането на автобус от естакадата в Местре много въпроси остават без отговори, сред които си проправя място и дезинформацията
Седмица след падането на автобус от естакадата в Местре много въпроси остават без отговори, сред които си проправя място и дезинформацията
Цветя, оставени на естакадата в Местре, от която на 3 октомври падна автобус и загинаха 21 души, снимка: АП

Измина седмица от фаталната вечер на 3 октомври, когато автобус с близо 40 пътници, изпълняващ курс от площад “Пиацале Рома” във Венеция до къмпинга “Ху” в квартала Маргера на град Местре в провинция Венеция падна от естакада от 10 метра височина и загинаха 21 души, а 15 души бяха ранени.

След като изминаха трите дни на обявения от властите траур в провинцията, обикновени жители на Местре и Венеция продължават да спират на мястото на трагедията. Някои оставят и цветя там. Хората и медиите продължават и да си задават въпроси как се стигна до тази катастрофа. Най-различни версии и  хипотези се тиражират в италианските медии и социални мрежи. А типичната за модерната епоха дезинформация "окупира" и този трагичен случай.

Жертвите на трагедията бяха идентифицирани като един италианец, деветима украинци, четирима румънци, трима германци, двама португалци, един хърватски и един южноафрикански гражданин. Сред ранените също има представители на различни националности. Стана ясно, че сред жертвите е хърватска младоженка, докато съпругът й е сред ранените. Двамата били на меден месец във Венеция. Друга чуждестранна двойка пък заради решение да похапне пица във Венеция закъсняла да вземе злощастния автобус и оцеляла. Стана ясно също, че първоначално за ползване на автобуса, осигуряващ  връзката между Венеция и къмпинга "Ху" в Маргера, се били записали 16 души. Но после в превозното средство се качили и други туристи, които искали да се възползват от него и за тях това решение се оказало фатално.

Единствената италианска жертва е шофьорът на автобуса Алберто Рицото. Четирисетгодишният мъж е работил от седем години за фирмата “Мартини бус”, която взела под наем автобуса от компанията “Ла Линеа”, на която той бил собственост. Според приятели на Алберто той бил опитен шофьор, без никакви нарушения през кариерата си, обичал професията си и здравословно бил добре. Алберто бил от Конелиано, но живеел в Треце в провинция Тревизо, която е съседна на провинция Венеция. На фаталния 3 октомври той тъкмо застъпил на смяна. Даже постнал във Фейсбук снимка, на която се виждал на шофьорското място на автобуса, пише италианският новинарски сайт "Фан пейдж”.

Засега най-достоверната хипотеза е, че  Алберто Рицото се е почувствал внезапно зле, докато е бил зад волана на автобуса и това е станало причина за катастрофата. Кадри от камера на службата за контрол на трафика по посока на Венеция, разположена в подножието на естакадата, показват динамиката на инцидента. На кадрите в далечината се вижда автобусът, насочващ се към светофар. Той се движи с нормална скорост, забавя дори заради светофара и изведнъж пада от естакадата.  Записът вече е в ръцете на разследващите на инцидента, както и черната кутия на превозното средство.

На 6 октомври е била направена аутопсия на шофьора, но резултатите от нея се очакват след около 10 дни, каза на 9 октомври на пресконференция Бруно Керки, ръководител на венецианската прокуратура, поела разследването.  Когато станат ясни резултатите, властите ще ги обявят пред медиите, увери той. Тези негови уверения не бяха случайни. От няколко дни в интернет се завъртяха слухове, че резултатите от аутопсията са известни, но са били укрити от властите. Според изданието "Джорнале д’Италия”, което обаче призна, че не е проверявало достоверността на фактите, които излага, шофьорът на фаталния автобус бил регистриран във група във Фейсбук, наречена "Съпътстващи щети” (Danni Collaterali на италиански). Групата била на антиваксъри, в частност на противници на ваксинацията срещу Ковид-19. Тя била създадена през 2021 г. в разгара на ваксинационната кампания. След като се появи публикацията относно шофьора на автобуса, в социалните мрежи започна да се тиражира версията, че той е бил ваксиниран с три дози от антиковидна ваксина, след което здравето му се влошило и вероятно това в крайна сметка е допринесло във фаталната вечер на него да му прилошее зад волана на автобуса, полетял от естакадата в Местре.

Италианският сайт "Факта нюз”, посветил се на мисията да разобличава фалшиви новини, проучи детайлно слуховете. В анализа на изданието се казва, че човек с акаунт във Фейсбук с името на шофьора на автобуса действително е част от гореспоменатата Фейсбук група против ваксините, но няма потвърждение, че става дума за автентичен Фейсбук акаунт на починалия шофьор. Често срещано явление е хакване на акаунтите в социалните мрежи на обикновени хора и публикуване на най-различни неща в тях. Освен това фактът, че човек се записва в група на противници на ваксинацията срещу Ковид-19 не означава обезателно, че той е изпитвал странични ефекти от евентуална антиковидна ваксинация. Във въпросната антиваксинационна Фейсбук група няма и никакви постове в тази насока, публикувани от акаунта, за който се предполага, че е на шофьора на автобуса. Засега нито едно италианско издание не публикува разкази на роднини или на близки на шофьора, в които да се посочва, че той е имал проблеми след евентуална ваксинация срещу Ковид-19. Не се потвърждават и твърденията за укрити резултати от аутопсията на водача на автобуса, посочва "Факта нюз”.

И докато се чакат резултатите от аутопсията, редица италиански издания обаче публикуваха друга обезпокояваща информация. Ако се потвърди, че на шофьора му е станало лошо по време на пътуването и това е причината за инцидента, то на роднините на загиналите пътници, както и на ранените пътници в превозното средство няма да бъде изплатено от застрахователите съответното обезщетение. Такива клаузи имало в застрахователните договори. Засега това са само медийни публикации, базирани на различни прочити на съответното законодателство и предстои да се види дали тези прогнози ще се потвърдят.

Динамиката на инцидента показа, че във фаталната вечер автобусът се е отклонил от пътното платно, ударил се е в мантинелата, после в продължение на няколко метра се е търкал в нея, след което е паднал от естакадата. Зад матинелата е имало и втора предпазна ограда. И двете обаче са били ниски и стари и е трябвало да бъдат ремонтирани. Естакадата и съоръженията по нея са били построени преди около 50 години. Проекът за ремонта им е бил готов през 2016 г., но едва през септември е започнал ремонтът на участъка от моста, на който се разигра трагедията. Ремонтните дейности били достигнали на около 400 метра от фаталната зона на естакадата,  разказва Ренато Боразо, заместник-кмет на Венеция, отговарящ за транспортните дейности и за ремонта на транспортните съоръжения в община Венеция, към която спадат и град Местре и кварталът Маргера. Какво е накарало автобусът да се удари в мантинелата, все още не е ясно. Засега е установено, че не е имало удар с друго превозно средство. Тук отново на преден план идва версията, че при прилошаване на шофьора може да се стигне до такава маневра. Но също и при опасно доближаване на друго превозно средство до автобуса, което шофьорът би искал да избегне и което може би е предизвикало рязко отклоняване по посока на мантинелата.  Любопитното е, че в участъка от мантинелата, в която се е ударил и се е търкал автобусът, в даден момент се появява отвор с размер 1,5 метра. Според инженер Енрико Де Вита, специалист по пътна безопасност, без този отвор насред мантинелата, автобусът е нямало да падне от естакадата, пише изданието "Фан пейдж”. Експертът допълва, че причина за отклоняване на автобуса към мантинелата може да е било и внезапно спадане на някоя от гумите на превозното средство. Според заместник-кмета Боразо версията, че дупката в мантинелата е виновник за трагедията, не е обоснована. Тази дупка не била случайна, а е представлявала отвор за безопасност и едно време е била обособена така според плановете на естакадата, за да улесни достъпа до платното в случай, че се налага бърза намеса там. Според законодателството преди около 50 години, когато е била построена естакадата, подобни отвори насред мантинелата са били напълно законни. Според сегашните закони те вече не отговарят на стандартите, казва Боразо и именно това е трябвало да бъде коригирано чрез ремонтните дейности на съоръжението. Боразо обаче припомня, че тежък автобус, удрящ се в мантинелата, би я разкъсал и паднал, дори и в нея да нямаше отвор с размери от 1,5 метра. Той допълва, че ремонтните дейности на злощастния участък от естакадата са се забавили, защото е имало тръжни процедури. Ремонтът е бил на стойност 7 милиона евро, които не могат да бъдат възложени на всеки срещнат, затова се налагало организиране на търг. "Трябва обаче да се запитаме защо в Италия една процедура за възлагане на ремонт трябва да отнема толкова дълго време”, пита Боразо, цитиран от "Стампа ” и "Кориере дела сера”. С идването си на власт преди около година италианският премиер Джорджа Мелони се зарече да се бори с излишната бюрокрация и да направи така, че бюрократичните процедури да бъдат ускорени. Трагедията с автобуса в Местре показва, че задачата в тази насока е неотложна. Но дали се работи достатъчно ускорено по намаляване на излишната бюрокрация?

Същевременно точно срещу участъка от естакадата, от който падна автобусът, никнат огромни 4-звездни хотели, в които все повече туристи предпочитат да отсядат, тъй като цените са по-ниски в сравнение с тези в хотелите в самата Венеция. От тази зона туристите лесно се добират до Венеция с влак, тъй като точно в подножието на естакадата е железопътната гара на Местре. А Венеция е на една спирка с влак от Местре. Там са и автобусните спирки на градския транспорт, също водещ до Венеция, и на совалките, също осигуряващи връзката с "Града на каналите", както и с двете близки летища – "Марко Поло” край Венеция и летището в Тревизо.

Фаталната естакада, водеща от Венеция към квартала Маргера, е част от плетеница от естакади, отвеждаща автомобилния трафик до Венеция пред единствения мост, свързващ "Града на каналите" с континентална Италия – "Моста на свободата”. Всяка година все повече туристи прииждат през него към Венеция. Градът се е превърнал в нещо като тематичен парк или италианска версия на Дисниленд. Туристи се изсипват там за по един ден, а огромният трафик по пътищата, естакадите и "Моста на свободата”, неизменно води до амортизацията на тези съоръжения.

Трагедията с падането на автобуса от естакадата в Местре напомни на италианците и за рухването на участък от "Моста Моранди” в Генуа преди пет години. Двете трагедии извадиха наяве проблемите на Италия с пътната инфраструктура.

След падането на автобуса от естакадата в Местре се повдигнаха и въпроси какво прави министърът на транспорта, защо не поема отговорност за случилото се. Министър на транспорта сега е Матео Салвини, лидер на крайнодясната партия "Лига”, която е съюзник на партията на премиерката Джорджа Мелони. Салвини в последно време е много горд с друг мост, или по-точно проект за мост – този над Месина, който ще свързва континентална Италия с остров Сицилия над Месинския проток. Плановете за това съоръжение бяха реактивирани от правителството на Мелони по-рано през годината. Според критици на Салвини той е до такава степен вторачен в този проект, за чието реализиране той се бори от години, че дори не забелязва, че Италия има проблеми с други мостове на други места, което пък води до трагедии като тази в Местре, или тази преди пет години в Генуа.

Прокурорът на Венеция Керки заяви, че разследването ще покаже доколко мантинелата и парапетът зад нея може да са в основата на трагедията в Местре. А Салвини вече реагира на призивите да вземе отношение по въпроса, но канализира реакцията си в съвсем друга посока. Злощастният автобус в Местре беше електрически. А от години Салвини е против планираното преминаване в Европа от превозни средства с двигатели с вътрешно горене към електромобили. Според Салвини този преход ще навреди на италианската автомобилна индустрия и ще лиши страната от много работни места. Салвини води истински кръстоносен поход в тази насока, припомнят  "Фан пейдж” и италианското издание на "Хъфингтън пост”. Сега той нахлу в дебатите за причините за катастрофата в Местре с позиция, че мантинелата и парапетът нямат нищо общо с трагедията и заяви: "Някои хора ми казват, че електрическите батерии се подпалват по-бързо от другите видове захранване”. Това породи  реакции на възмущение сред привържениците на екологичния преход. Италианският сенатор от левицата Алесандро Дзан обвини Салвини, че спекулира със смъртта на 21 души.

Злощастният автобус е бил в експлоатация от една година. Той е произведен от китайската фирма "Ютун” (Yutong), моделът е бил Е12, посочва Франс прес.  На сайта си компанията представя най-нови модели автобуси, които са оборудвани с електронни системи за сигурност, в това число и системи за предупреждаване при излизане от платното, автоматизирана спирачна систестема при извънредни ситуации, система за предупреждение при  сблъсък и система за контрол на смекчаване на ефекта от сблъсък. Автобусите освен това имали добра изолация между отделението с батериите и това с пътниците, така че да няма риск за пътниците, дори и ако батериите се подпалят, отбелязва Асошиейтед прес. След коментарите на Салвини редица италиански издания представиха подробно разликите между елетромобилите и превозните средства с двигатели с вътрешно горене, обяснявайки на италианците какво би могло да доведе до пожари при едните и  другите превозни средства.

Според експерти, а и според обикновени жители на Местре, в трагедията с автобуса, паднал от естакадата, не батериите са били в основата на инцидента. При полет от 10 метра от естакада пътниците в автобуса са били обречени, независимо от вида на превозното средство. Според някои експерти обаче батерии на автобуса са допринесли за огромния пожар след падането на автобуса от естакадата, който е затруднил спасителните операции, посочва Асошиейтед прес.

Венеция е в процес на подмяна на автобусите си с електрически превозни средства. На остров Лидо, срещуположно на града, те бяха подменени преди няколко години. Миналата година започна и подмяна на автобусите в Местре. Кметът на Венеция  Луиджи Бруняро казва, че трагедията с автобуса в Местре няма да го накара да промени плановете за подмяна на автобусния парк на общината с по-малко замърсяващи електрически автобуси. Той обаче допълва, че е необходимо да се установи и каква роля може да са изиграли батериите в пожара, последвал падането на автобуса от естакадата. Но Бруняро също подчертава, че падането на автобус от естакада няма нищо общо с това дали той е електрически, или не.

Трагедията с автобуса извади наяве и един коренно различен факт. Как реагират обикновените хора, когато станат свидетели на такива катастрофи. Стана ясно, че двама мигранти – 30-годишният Годстайм Ерхенеден от Нигерия и 27-годишният Бубакар Туре от Гамбия -  са били сред първите реагирали на трагедията. Двамата споделяли един апартамент в Местре, който гледал точно към естакадата. Във фаталната вечер те приготвяли вечерята си, когато чули невъобразим трясък, видели от прозореца какво става и се втурнали навън да помагат. Двамата били сред първите хора, започнали да спасяват пътници от автобуса. Годстайм изнесъл жена, която викала, че вътре е детето й. Той рискувал живота си и се върнал обратно в автобуса, откъдето измъкнал и 2-годишното й момиченце. "Синът ми е на година и десет месеца, колкото беше това момиченце. Двамата са еднакви на ръст, почувствах се така, все едно че спасявам собственото си дете. Беше ужасно. Не знам дали момиченцето е оцеляло. Мисля, че беше жива, но веднага дойдоха от "Бърза помощ" и я откараха незабавно към болница", разказа потресеният Годстайм, цитиран от Асошиейтед прес.

Той заедно с Бубакар Годстайм работи от дълги години в корабостроителната компания "Финкантиери”. Кметът на Венеция, научил за подвига им, нарече двамата мигранти "герои на нашето време, хвърлили се, без да се колебаят, в пламъците, за да спасят живота на непознати хора”. Подвигът на двамата африкански мигранти, обиколил чужди издания, като "Дейли телеграф” и "Ей Би Си Нюз”, бе извършен в момент, в който в Италия бе подновен дебатът за мигрантите, прииждащи масово в страната от Африка.

Първи в спасителните операции в Местре се включил и Буджар Букай, косоварец, който от 25 години живее в Италия и държи бар в района на естакадата, от който паднат автобусът на 3 октомври.  Пред АНСА той казва, че веднага се втурнал към мястото на катастрофата. Допълва, че не е видял двамата африканци, помагащи на пътниците, но вероятно защото те са били от другата страна на машината. Нямал време да се оглежда, успял да извади две украинчета от пламъците. А някои от естакадата му хвърлил пожарогасител, с който започнал да гаси пожара. През това време наоколо се образувало огромно задръстване, а Буджар забелязал, че много хора снимали трагичната сцена с телефоните си от колите си. Той започнал да им крещи да се разкарат поне от пътя, ако няма да помагат, защото пречели на линейките и пожарникарските екипи да стигнат до мястото. "И аз нищо не разбирам от спасяване на хора, но знам, че най-минималното всеки би могъл да направи”, казва Буджар и призовава другите: "Ако станете свидетели на някакво бедствие, опитайте се да помогнете”.

Не на последно място трагедията с автобуса в Местре заради броя на жертвите в нея – 21 загинали -  напомни на една друга трагедия във Венеция с точно толкова жертви. На 11 септември 1970 г. ужасяващо торнадо преминава през провинциите Падуа и Венеция и връхлита квартала "Санта Елена” на Венеция в 20,45 ч. Там поваля всички дървета и преобръща корабче, осъществяващо курс по една от градските корабни линии. 21 пътници загиват. Торнадото причинява още щети и взима 36 жертви в района на Венеция, а ранените са над 500. Разрушени частично и напълно са 200 жилища.

/ПТА/

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:27 на 02.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация