site.btaТикТок твърди, че е направил вътрешни промени, за да защити по-добре румънските избиратели от намеса на президентските избори през май


ТикТок твърди, че е направил промени във вътрешните си операции, за да защити по-добре румънските избиратели от намеса на президентските избори през май. Това съобщават местните медии, като се позовават на еврокомисаря за цифрови и нови технологии Хена Виркунен.
“Промените включват по-добро откриване и етикетиране на акаунти с политическо съдържание и присъствието на няколко румънски експерти, работещи специално за разкриване на тайни кампании за влияние“, уточни тя.
Пред евродепутатите от комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите Хена Виркунен обяви, че социалната мрежа е положила усилия да гарантира, че случилото се в Румъния на изборите през ноември 2024 г. няма да се повтори.
Съобщението идва, след като Европейската комисия започна разследване на платформата в края на миналата година и след като евродепутатите изразиха недоволство от отговорите на представителите на ТикТок по време на изслушване в Европейския парламент. Окончателните резултати от разследването ще бъдат представени преди изборите през май.
“Предварителните резултати, които Комисията вече представи, включват хиляди фалшиви акаунти от Турция и не само. Индикации, че ще има последствия за компанията ТикТок”, заяви междувременно румънският евродепутат Николае Щефънуца, който е и заместник-председател на Европейския парламент.
Той обясни, че в случай на решение за налагане на глоба, представляваща процент от оборота на ТикТок в ЕС, Европейската комисия е тази, която има правомощието да взема решения. Санкцията може да достигне шест процента от оборота на фирмата, уточни Щефънуца.
Румънските медии припомнят, че през март ТикТок, Мета, Гугъл и Туитър са били поканени да участват в "стрес тест", проведен от Националния орган за администрация и регулации в съобщенията (румънския комуникационен регулатор ANCOM). Той има за цел да провери способността на участващите в изборния процес бързо да се справят с потенциални онлайн предизвикателства, които могат да възникнат по време на изборния период.
Преди броени дни ТикТок публикува доклад до Европейската комисия, в който призна, че президентският вот в Румъния е бил манипулиран в полза на независимия кандидат Калин Джорджеску. Представителите на китайската платформа посочиха, че над 27 000 фалшиви акаунта са били използвани за подкрепа на предизборната кампания на крайнодесния “Алианс за обединение на румънците” и на Калин Джорджеску.
Въпреки тези разкрития разследването, проведено от Главната прокуратура, досега се фокусира изключително върху дейността на Калин Джорджеску в ТикТок, коментира агенция Медиафакс. На 27 януари прокуратурата поиска сътрудничеството на турските власти при разследването на ферма за тролове, за която се твърди, че е допринесла за онлайн рекламата на Джорджеску. Според разпространената информация тя е създала над 20 000 фалшиви акаунта в социалната мрежа, генерирайки над 2,1 милиона коментара, популяризиращи Джорджеску, започвайки от 23 ноември 2024 г., точно преди първия тур на президентските избори.
Алгоритъмът на ТикТок благоприятства увеличаването на видимостта на даден акаунт, когато той е споменат в голям брой коментари, което би довело до увеличаване на присъствието на Джорджеску в платформата, обяснява Медиафакс.
Предистория на разследването
Първият тур на изборите в Румъния миналия ноември беше отменен въз основа на разузнавателни доклади (включително от съюзнически държави), които показват, че Русия е повлияла на избирателите чрез социалните медии да подкрепят екстремисткия кандидат Калин Джорджеску. Джорджеску стана много популярен в ТикТок малко преди изборите. По-късно, през декември, Европейската комисия започна разследване на ролята на китайската платформа, за да провери дали тя нарушава Закона за цифровите услуги (DSA) – регламентът на ЕС, който се отнася за незаконното съдържание, прозрачността на финансирането на рекламата и дезинформацията, по отношение на оценката на риска и честността на изборите. Според DSA платформите с над 45 милиона активни потребители в ЕС имат задължението да смекчат рисковете, свързани с изборните процеси, като същевременно защитават основните права и правото на свобода на изразяване.
/СГ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина