site.btaПубликата на „Аполония“ първа вижда колекция от Международното триенале на сценичния плакат, каза пред БТА кураторът Албена Спасова
Публиката на Празниците на изкуствата „Аполония“, провеждани в Созопол, първа вижда една колекция, която ще открием на 15 декември. Тя включва над 350 плаката. За "Аполония" са избрани само 22 само, за да повдигнем завесата и да подскажем колко любопитно и разнообразно ще бъде това голямо световно изложение. Това каза пред БТА д-р Албена Спасова, куратор на изложбата на Международното триенале на сценичния плакат.
Тя отбелязва, че подборът е направен на принципа да има автори от различни държави, да има различен подход към изкуството плакат. „Тук зрителят може да види неща, които са решени в шрифт, в типография, включващи фотография. Други са рисувани - все неща, типични за плаката, който говори на всички възможни визуални езици“, посочи Спасова.
Тя уточни, че в селекцията присъстват всякакви автори - от Кундера до Шекспир през Достоевски, Чехов. Има автор от Мексико, Полша, Европа, Япония, Сърбия. „Така че онова огромно многообразие, което е типично за Международното триенале на сцениничния плакат, тук е загатнато и нарочно сме подбрали да са максимално цветни, пъстри, да са представители на различни плакатни школи“, казва още кураторът.
Д-р Албена Спасова допълни, че в изложбата на „Аполония“ са включени плакати на трима носители на голямата награда на триеналето в различни години, както и на доайени в плакатното изкуство. „Пищна, красива изложба. Искахме да е в съзвучие с настроението, с духа на „Аполония“ и да отговаря на естетическата категория красота - безбрежно и красиво преживяване“, отбелязва още тя.
По думите й тенденциите в тази изложба са буквално само загатнати. „Със сигурност това, че плакатът трябва да действа знаково, да е приковава вниманието от един поглед. Същевременно обаче да има втори-трети план, да има контекст, да се разбират повече нещо. Всичкото това тук присъства“, казва Спасова.
Тя даде пример с плакат на Люба Томова, който е посветен на „Майстора и Маргарита“ и всъщност е колаж с ножове и едно ангелско крило се превръща в композиция от остриета.
„Искаме да подскажем, че плакатът е живо изкуство, реагира на съвременната културна сцена, както и да приканим българските културни оператори и организаторите на културни събития да си поръчват колкото се може по-често плакат. Включително и успешните издателства. Неслучайно темата е „Литературата е сцена“, неслучайно книгата и литературата са във фокуса“, казва тя.
Празниците на изкуствата „Аполония“ се провеждат от 1984 г. Организатор е Фондация „Аполония“, създадена през 1991 г. Ежегодно сцените на „Аполония“ в Созопол привличат стотици артисти и хиляди любители на изкуството от България и света. Фестивалът има за цел да съхрани културните традиции, както и да подкрепи нови таланти в областта на различните видове изкуства. Тази година в програмата са включени над 70 събития от областта на музиката, театъра, литературата, киното и изобразителното изкуство.
/ТС/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина