Сред пасажерите има и българин

site.btaЕкипажът на американски самолет успява да спаси над 150 души от смърт преди 15 години, като приводнява летателната машина в река Хъдсън

Екипажът на американски самолет успява да спаси над 150 души от смърт преди 15 години, като приводнява летателната машина в река Хъдсън
Екипажът на американски самолет успява да спаси над 150 души от смърт преди 15 години, като приводнява летателната машина в река Хъдсън
Ню Йорк (15 януари 2009) Пътници в надуваем сал се отдалечават от самолет “Еърбъс А 320” на американската авиокомпания “Ю Ес еъруейз”, който се е приводнил в река Хъдсън в Ню Йорк. (AP Photo/Bebeto Matthews, File)

Екипажът на американския самолет “Еърбъс А 320” успява да спаси над 150 души от смърт, като приводнява летателната машина с повредени двигатели във водата на река Хъдсън. Това се случва на 15 януари 2009 г. Сред пасажерите има и българин.

Ето как БТА разказва за събитието в своя бюлетин "Международна информация". В първите информации се съобщава, че самолетът се е разбил, а по-късно идва информацията, че той е приводнен в реката от пилота: 

Самолет “Еърбъс А 320” с около 150 души на борда се разби в река Хъдсън близо до Ню Йорк

Вашингтон, 15 януари 2009 г. /БТА/ Самолет “Еърбъс А 320” на американската авиокомпания “Ю Ес еъруейз” с около 150 души на борда се разби в ледените води на река Хъдсън близо до летището на Ню Йорк “Ла Гуардия”, предадоха световните агенции.
Според местни медии на борда на самолета има 146 пътници и петима души екипаж. Той малко преди това е излетял от “Ла Гуардия” и опитвал да се върне след като се сблъскал с ято птици. По първоначални данни, птиците са повредили два от двигателите на самолета.
Над десет души с жълти спасителни жилетки са се хванали за крилете на падналия самолет. Те биват изваждани от водата от фериботи, които наобиколиха самолета.

***

Самолет “Еърбъс А 320” с над 150 души на борда се разби в река Хъдсън близо до Ню Йорк

Вашингтон, 16 януари 2009 г. /БТА/ Самолет “Еърбъс А 320” на американската авиокомпания “Ю Ес еъруейз” с над 150 души на борда се разби в ледените води на река Хъдсън близо до летището на Ню Йорк “Ла Гуардия”, предадоха световните агенции.
Малко преди това самолетът е излетял от “Ла Гуардия” за Шарлът, Северна Каролина. Той опитвал да се върне на летището след като се сблъскал с ято птици. По първоначални данни птиците са повредили два от двигателите на самолета.
Говорителка на Федералната администрация на авиацията (ФАА) съобщи, че всички намиращи се в самолета хора са оцелели и са били изведени в безопасност. Това бе потвърдено пред Си Ен Ен от генералния директор на “Ю Ес еъруейз” Дъг Паркър.
По данни на ФАА на борда на самолета е имало 148 пътници и четирима или петима души екипаж.

***

Темата за самолетната катастрофа в Ню Йорк, в която по чудо няма нито един загинал, е водеща за британските и американските вестници

София, 16 януари 2009 г. /БТА/ Пилотът на самолет "Еърбъс 320" на американската авиокомпания "Ю Ес еъруейз" успя да спаси живота на всички 155 души на борда, като приземи аварийно самолета си в ледените води на река Хъдсън, минути след излитането от летището "Ла Гуардия" в Ню Йорк, пише в. "Гардиън". Изключителната маневра незабавно бе наречена "чудото на Хъдсън" и приветствана като признание за способността на Ню Йорк да се справи с бедствие от рода на 11 септември. Полет 1549 имаше 148 пътници, включително бебе, пет души екипаж и двама пилоти - всички те спасени, пише британското издание. 
Капитан Чесли Салънбъргър има 29 години опит с пътнически авиолинии и е бивш пилот на изтребител от американските ВВС. След като двата двигателя били повредени, като единият дори бил обхванат от пламъци, а най-близкото летище не можело да бъде стигнато навреме, той хладнокръвно приводнил самолета в река Хъдсън на западния бряг на Манхатън. След това помогнал на пътниците да се качат в спасителни лодки и на два пъти проверил потъващия самолет дали всички са евакуирани, преди самият той да излезе, пише "Гардиън".

"Дейли телеграф" съобщава, че самолетът е бил във въздуха само четири минути. Според предварителните данни от Федералните авиационни власти, той се сблъскал с ято патици, малко след излитането си от "Ла Гуардия”, на път за Шарлот, Северна Каролина.
Съли, както приятелите му наричат Чесли Салънбъргър, бе приветстван като герой от пътниците и очевидците, не на последно място затова, че успял да приводни гладко самолета в ледените води на реката, а не да се разбие в града. Кметът на Ню Йорк Майкъл Блумбърг похвали пилота за изключителната му смелост и умения. "Той е свършил чудесна работа," каза Блумбърг, цитиран от "Дейли телеграф". Макар че отказа да говори за конкретната причина за случая, кметът не изключи вероятността да става въпрос за тероризъм - нещо, което Федералното бюро за разследване също проверява.
Цитиран от в. "Таймс" пилот окачествява действията на водача на самолета и на целия екипаж като перфектни. "Имали са много малко време. Свършена е отлична работа," твърди той, като отбелязва бързината, с която всички пътници са евакуирани от потъващия самолет. 

В отделна статия изданието съобщава, че най-малко 78 пътници са получили лекарска помощ, включително член на екипажа, чийто крак бил счупен. Всички пътници и екипажа са напуснали самолета през аварийните изходи, като някои са стоели на крилата на самолета, преди да бъдат спасени от притеклите се на помощ фериботи и катери на бреговата охрана. Пилотът отказал да облече спасителна жилетка и напуснал самолета последен, отбелязва "Таймс". Летище "Ла Гуардия" е известно със случаите на самолети, приводняващи се в река Хъдсън. Пистите на летището са строени над водата и често са критикувани, че са твърде къси. Властите на Ню Йорк са на мнение, че разширяването им ще излезе твърде скъпо, отбелязва "Таймс".

Това, което можеше да бъде катастрофа в Ню Йорк, напомняща за настроенията, ако не и за мащаба на атаките от 11 септември, бе предотвратено от бързата мисъл и ловки маневри на пилота и от близостта на спасителните лодки - комбинация, която очевидци и служители нарекоха "чудо", пише "Интернешънъл хералд трибюн". Дори самолетът е спасен, запазен за нуждите на разследването. Той бе влачен в реката и "акостира" в Бетъри парк.

Вестник "Вашингтон пост" цитира стюардеса от екипажа, която останала удивена от липсата на блъсканица и бутане между пътниците при излизането им от самолета. "Видях само помощ и подкрепа", казва тя. "Човек би си помислил, че ще има огромен хаос, но имаше огромно спокойствие", твърди друг очевидец пред американското издание.

***

В самолета, който падна в река Хъдсън, е имало българин

Ню Йорк, 18 януари 2009 г. /Кор. на БТА/ Имало е българин в самолета, който падна в четвъртък в река Хъдсън в Ню Йорк, след като двигателите му бяха аварирали, вследствие на попаднали в тях птици, съобщиха за БТА от Генералното консулство на България. Името на нашия сънародник не бе назовано, поради етични съображения. Известно е само, че той е бизнесмен и има двойно - българско и американско гражданство.
Българинът е пътувал по работа. Единствената последица от аварийното приземяване на самолета за него е настинка, както и закъснял психологически шок от случилото се, казаха от ведомството. 
Не са ясни още възможните юридически последствия от катастрофата. По принцип, ако прегледът на записите в черната кутия докаже известните до момента факти, вина на авиокомпанията за катастрофата не може да бъде търсена. В същото време, обаче, е вероятно да бъдат получени компенсации за загубения багаж и за билетите на пътниците. 
Днес следобед в Ню Йорк районът около река Хъдсън, където завърши предсрочно полетът с номер 1549 на авиокомпания "Ю Ес Еъруейс", беше отцепен за минувачи и коли, за да се извършат дейностите по изваждането на самолета от водата.

***

Черните кутии на самолета, приводнил се в река Хъдсън, потвърждават, че е имало сблъсък с ято птици

Ню Йорк, 19 януари 2009 г. /БТА/ Първите анализи на черните кутии на самолета “Еърбъс А 320”, който извърши в четвъртък принудително приводняване в река Хъдсън в Ню Йорк, потвърждават версията за сблъсък с ято птици, при което се повредили два от двигателите на самолета, съобщи агенция Франс прес.
Специалистите още не са имали достатъчно време за подробен анализ, но първите данни от записите на гласовете в пилотската кабина подкрепят тезата за фатален сблъсък с птици.
"Около 90 секунди след излитането командирът говори за птици. Секунда по-късно се чува звук от удар и бързо стихване на шума на двигателите. Командирът говори за загуба на мощност в двата двигателя и поема командването", каза Кити Хигинс, специалист от Националния съвет за транспортна безопасност, на пресконференция.
Другата черна кутия, която регистрира данните на полета, също показва, че двата двигателя са отказали едновременно.
Самолетът бе успешно приводнен няколко минути след излитането си от летище “Ла Гуардия” и 155-те пътници и екипаж на борда му бяха евакуирани живи и здрави.

*** 

Екипажът на приводнилия се в река Хъдсън самолет е поканен на церемонията по встъпване в длъжност на Барак Обама

Вашингтон, 19 януари 2009 г. /БТА/ Екипажът, който на 15 януари успешно приводни самолет "Еърбъс А 320" в р. Хъдсън в Ню Йорк, е поканен да присъства на церемонията по полагането на клетва на новия президент на САЩ утре във Вашингтон, съобщи говорителят на Барак Обама, цитиран от Франс прес.
Пилотът на полет 1549 на авиокомпания "Ю Ес Еъруейс" Чесли Салънбъргър, който с маневрата си спаси живот на 155 души, се превърна в герой в САЩ.
Джордж Буш, както и Барак Обама, лично поздравиха капитан Салънбъргър по телефона.
"Новоизбраният президент каза на капитан Салънбъргър, че всички се гордеят с героичната му постъпка", посочи на 16 януари говорителят на Обама Робърт Гибс.

***

Намерен е вторият двигател на самолета, който се приводни в река Хъдсън миналата седмица

Ню Йорк, 22 януари 2009 г. /БТА/ Открит е липсващият двигател, който се откъсна от самолета “Еърбъс А 320”, който се приводни в река Хъдсън миналата седмица, предадоха Франс прес и Асошиейтед прес.
Миналата седмица самолетът се приводни в реката след повреда в двата двигателя. Всички 155 души на борда оцеляха.
Полицията на Ню Йорк и Ню Джърси използвала сонарно оборудване за претърсване на реката.  
Вторият двигател е открит на дълбочина 18 метра.  Засега няма информация кога ще бъде изваден от дъното на реката.
При проверка на първия двигател са открити пера и повреди, причинени от сблъсък с тела. Едно от перата е изпратено на експерти-орнитолози от вашингтонския институт Смитсониън, а министерството на земеделието прави анализи на ДНК върху органични останки, взети от двигателя, едно от крилата и корпуса на самолета.
Тези открития, както и записите от черните кутии на самолета, подкрепят тезата за повреда вследствие сблъсък с птици.

/ДС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 06:27 на 20.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация