site.btaВъпросът е кога да се завършва основното образование и сме от страните, в които това става най-рано - в седми клас, каза Красимир Вълчев

Въпросът е кога да се завършва основното образование и сме от страните, в които това става най-рано - в седми клас, каза Красимир Вълчев
Въпросът е кога да се завършва основното образование и сме от страните, в които това става най-рано - в седми клас, каза Красимир Вълчев
Дискусията беше открита от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев. Снимка: Владимир Шоков/БТА (КН)

Минаха девет години от влизането в сила на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), и това е достатъчно време да направим анализ на образователната структура. Основният въпрос е кога да се завършва основно образование. Факт е, че ние сме една от страните в света, в която най-рано се завършва основно образование - след седми клас, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред журналисти на дискусията "Образователната структура в системата на училищното образование", която се организира днес от Министерството на образованието и науката (МОН)

Нашите часове в основен етап на образование са едва 55 процента от средното, което е в другите страни. При нас са 4200 часа, а в други страни са близо 7600. Има предимства и недостатъци всяка една образователна структура, но това, което правим като анализи и виждаме като родители, е, че ранното завършване на основно образование има много повече недостатъци, отколкото предимства. Караме децата да правят важен избор в ранна възраст, когато са по-незрели - социално и емоционално, стесняваме им по-рано алтернативните пътеки. От друга страна профилираната и професионалната подготовка са в 11-и и в 12-и клас, и това поставя въпроса това ли е най-подходящата структура. Има и още много ефекти, които са свързани с мотивацията на учениците, каза министър Вълчев. 

На въпрос кой модел на образователната структура би бил най-подходящ от представените на форума, министър Красимир Вълчев отговори, че в повечето държави основното образование се завършва в осми или в девети клас. "Ние не можем да скочим рязко от едно състояние в друго, защото имаме образователни институции, имаме много гимназии. Ако увеличим от седми на девети клас, това означава на 60 процента да изпразним гимназиите. Традиционно моделът в България беше четири плюс четири плюс четири, с изключение на езиковите гимназии, за които е необходимо един подготвителен клас за интензивно изучаване на език, за да може после всички останали дисциплини да се изучават на чужд език. Този модел е може би най-подходящ, но аз не искам да си казвам мнението в настоящия етап, защото не искам да предопределям дискусията и е добре да се чуят повече мнения", каза образователният министър.   

Още не сме решили за новата образователна структура, важно е да се обсъдят всички въпроси. Но моето категорично мнение е, че имаме добри езикови гимназии и още определен брой училища, които осъществяват обучение на чужд език по всички предмети след осми клас и те трябва да имат тази възможност с подготвителен клас, каза министър Вълчев. 

Попитан докога ще продължат дискусиите за евентуална промяна в основното образование и от коя учебна година би могла да влезе в сила такава промяна, министър Вълчев обясни, че не може да се ангажира със срок, защото образователната система е най-голямата и в нея има 92 000 педагогически специалисти. Има също преподаватели от висшите училища, които са специализирали по темата. Всички родители са засегнати от тази тема и ще дадем достатъчно време в следващите месеци за дискусии. Решението трябва да се вземе от Народното събрание, тъй като образователната структура е регламентирана в ЗПУО. В следващите две години ще работим по тази структура, дори и да се вземе решение за нова образователна структура, тя ще се въвежда поетапно и може би промените няма да са толкова големи, и ще са свързани с това кога да се завършва основно образование. Сега у нас се учи 12 години, започва се училище на 7 години, но по решение на родителите може и на 6 години. Това няма да го обсъждаме и няма да вземаме решение по тази тема, а основното ще бъде кога да се завършва основно образование, обясни министърът.

На въпрос дали може да се удължи общественото обсъждане на промените в ЗПУО, министър Красимир Вълчев припомни, че част от тези промени се обсъждат от поне две години. Има дискусионни въпроси, ние удължихме вече с шест дни общественото обсъждане, следващата седмица продължаваме да работим по ЗПУО. Един месец вече мина в обществено обсъждане преди тези шест дни, но и преди това имаше различни разговори, основно по дискусионната тема за добродетели и религия. Имаме намерение да внесем законопроекта в Народното събрание до средата на юли и продължаваме през следващата седмица с обсъжданията, и с отразяването на корекции. Получили сме голям брой становища и част от тях са с конкретни предложения, но има и други, които не искат да се приема закона. Например, по темата дали да се повтаря първи-четвърти клас, никога няма да се постигне съгласие, но винаги се търси баланс. По темата за санкциите за учениците - учителите са 92 000, а училищните директори са 4000, има различни мнения, но има доминиращи нагласи да направим санкциите да могат да се налагат по-лесно, бързо, без да се свързани с писане. За повтарянето, не е желателно едно дете да повтаря, защото се отдалечава по възраст от връстниците си и е вероятно то да отпадне от образователната система, а това е най-лошото, каза министър Красимир Вълчев.    

/ВБ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 16:41 на 26.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация