site.btaОБНОВЕНА Първи изображения с новия 1,5-мeтров телескоп на Рожен ще бъдат представени на изложба в БАН днес

Първи изображения с новия 1,5-мeтров телескоп на Рожен се представят на изложба в БАН. Илюстрация: ИА с НАО - БАН

Първите изображения на космически обекти, заснети с новия 1,5-метров телескоп в Националната астрономическа обсерватория (НАО) "Рожен", ще могат да се видят от днес в продължение на седмица на изложба в Централното фоайе на Българската академия на науките (БАН). Това съобщиха от Института по астрономия с НАО-БАН.

Сред тях са снимки на планетата Юпитер и на звезди, мъглявини, галактики, звездни купове и образувания от междузвезден газ и прах, като известните "Стълбове на сътворението" в мъглявината Орел на съзвездието Змия. Автор на фотографиите е астрономът гл. ас. д-р Милен Минев, за обработката им се е погрижил астрономът и оперен изпълнител Емил Иванов.

Чрез десетки други снимки и видеа експозицията разкрива отделните етапи в изграждането на най-новата придобивка на учените от Института по астрономия с НАО - от построяването на съоръжението през изминалите две години, до пускането му в експлоатация на 1 юли тази година.

Телескопът, произведен от австрийската фирма ASA Astrosysteme GmbH, бележи несъмнено най-успешния етап от осъществяването на проекта РАЦИО, финансиран по Националната пътна карта за научна инфраструктура (2020-2027), координирана от Министерството на образованието и науката.

Официалното откриване на телескопа в НАО "Рожен" се състоя в присъствието на министър-председателя акад. Николай Денков, министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков и председателя на БАН акад. Юлиан Ревалски. На този вълнуващ за цялата астрономическа общност в страната момент са посветени няколко кадъра от изложбата. Откриването й ще бъде съпътствано с премиерата на документалния филм "Новият телескоп", с автори журналистът Димитър Сотиров и операторът Валентин Паскалев. Филмът проследява отделните етапи в изграждането, днешният ден и перспективите пред модерното съоръжение, с помощта на което Институтът по астрономия с НАО уверено стои на международната астрономическа сцена и през 21-ви век.

От годината на своето създаване - 1981 г., до днес Националната астрономическа обсерватория в Рожен запазва водещата си позиция на научноизследователски и образователен център в Югоизточна Европа. Очакванията са това развитие да продължи със завършването през 2025 г. на първата българска станция на паневропейския радио телескоп LOFAR. В момента усилено се работи по нейното изграждане и свързване към останалите 53 станции, разположени в различни европейски държави.

/ТС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки