site.btaСедмокласниците и десетокласниците подобряват резултатите си на националното външно оценяване по български език и литература
Седмокласниците и десетокласниците подобряват резултатите си на националното външно оценяване по български език и литература (БЕЛ). Средният резултат за 7-и клас е 55,04 точки. 13 ученици са постигнали максимален бал от 100 точки; 15 ученици - 99,5 точки; 34 ученици - 99 точки, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).
По български език и литература седмокласниците се справят успешно със задачите с избираем отговор. Повече от 3000 ученици са получили максимални или много близко до максималния брой точки от работата си върху тези задачи. Умеят да намират и извличат информация от текст. Над 75% от седмокласниците не се затрудняват при определянето на синоними и антоними. Две от задачите с избираем отговор са затруднили учениците: определяне вида на употребено в изречение местоимение и определянето на вида на изречение по състав.
При задачите със свободен отговор най-трудна се е оказала 25-а задача. През тази година учениците трябваше да разтълкуват внушенията на стихове от одата "Опълченците на Шипка" - близо 2/3 от седмокласниците са се затруднили да разтълкуват смисъла на посочените стихове.
През тази година седмокласниците работиха върху разказа "Ева, която расте и се смалява" и по-голямата част от седмокласниците са се справили с преразказа, като средният брой точки на 26-а задача е 17,8 точки от общо 35.
На изпита от националното външно оценяване по български език и литература с 0 точки са 0,3% от явилите се ученици.
Средният резултат, постигнат от седмокласниците на националното външно оценяване по математика през учебната 2022-2023 година, е 35,29 точки. Той е съизмерим с резултата, постигнат през миналата година. Максимален резултат от 100 точки имат 262 ученици, а 180 ученици имат 0 точки. Повече от половината ученици успешно се справят със задачите, свързани с пресмятане на числов рационален израз и с решаване на неравенство. Около 37% от седмокласниците умеят да разграничават простите числа в дадена редица от числа, почти 2/3 от учениците се затрудняват да прилагат свойствата на пропорциите. Почти 40% от седмокласниците демонстрират познания за елементите и свойствата на валчестите тела и се справят успешно с намиране обем на конус. Учениците се затрудняват при определянето и записването на координатите на симетрична на дадена точка в правоъгълна координатна система. Проблеми има и при разчитането, използването и интерпретирането на данни, представени с текст или диаграма, както и при съставянето на математически модел на реални житейски ситуации и преобразуването му с математически методи и алгоритми.
Двама ученици имат по 100 точки и на двата изпита от националното външно оценяване - български език и литература и математика.
По региони най-добре на изпита по БЕЛ се представят седмокласниците от София-град, Смолян и Варна, а най-ниски са резултатите в Сливен, Ямбол и Кърджали.
Регионите, в които учениците имат постижения от изпита по математика над средните за страната, са София-град, Варна и Бургас. С най-ниски резултати са седмокласниците от регионите Видин, Разград и Сливен.
При десетокласниците средният резултат по български език и литература е 49,44 точки, което е с над 6 точки повече в сравнение с предходната година.
51,28% от десетокласниците са получили над 50 точки при работата си върху теста по български език и литература. С максимален брой от 100 точки е един ученик в 10-и клас, а 74 ученици - с 0 точки. Учениците се справят по-успешно със задачите с избираем отговор - 4120 ученици са постигнали максимален брой точки на тези задачи. Значително по-трудни са задачите със свободен отговор. Задачата за създаване на резюме е сред онези, които определено в най-голяма степен са предизвикали затруднения.
По математика десетокласниците са постигнали среден резултат 34,5 точки от максимален брой 100. Резултатът през тази година бележи лек ръст в сравнение с постигнатото през изминалите години. Като цяло учениците в 10-и клас по-успешно се справят със задачите с избираем отговор, изискващи прилагането на заучени алгоритми, модели, процедури в познати типични ситуации. Те се затрудняват при решаването на задачи с разширен свободен отговор и при извличане на информация от източник – текст, чертеж, графика или диаграма.
По региони най-добре на изпита по БЕЛ в 10-и клас са се справили десетокласниците от София-град, Смолян и Варна, а най-слаби са резултатите в Търговище, Разград и Шумен.
Регионите, в които учениците имат постижения по математика в 10-и клас над средните за страната са София-град, Смолян, Кърджали и Варна.
С най-ниски резултати са десетокласниците от регионите Враца, Видин и Перник.
По свое желание седмокласниците можеха да се явят на национално външно оценяване по английски, италиански, немски, руски и френски езици. Най-много (2120) избраха английски език, като постигнаха среден резултат 86,5 точки. Най-много десетокласници са избрали английски език, ниво В1 - 1429. Средният резултат е 63,7 точки.
Учениците от 10-и клас имаха възможност да положат национално външно оценяване по информационни технологии за измерване на дигиталните компетентности. 1905 ученици се явиха на този изпит. 1201 ученици са постигнали резултат равен и по-голям от 50 точки, което е 62,68% от положилите изпита.
Всеки ученик може да се запознае с оценената си изпитна работа на 29, 30 юни и 3 юли 2023 г. Информация за мястото и времето ще да бъде публикувана на сайта на съответното РУО.
/ХК/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text