site.btaСтановище на БАМК, относно казуса с танкер „Кайрос“ аварийно закотвен в непосредствена близост до брега на Ахтопол
Българската Асоциацията на Морските Капитани, като браншова експертна организация, изразява своята загриженост от нуждата от незабавни превантивни институционални мерки по справяне с риска от замърсяване на крайбрежието ни и на околната среда, във връзка с акта на изоставяне в бедстващо състояние и без управление в непосредствена близост до бреговете на Ахтопол в границите на териториалното ни море, с което се застрашава пряко сигурността на корабоплаването, екологичната и морска безопасност на РБ, като черноморска, европейска и международно представена морска страна.
Предвид нарастващия риск от засядане на танкера с напредване във времето, нуждата от адекватни действия по справяне с така създадената ситуация и с цел недопускане на по- сериозни еко-аварии и негативни човешки последствия, БАМК настоява за експедитивно предприемане на следните крайно необходими за провеждане и изпълнение действия:
1. Да се извърши детайлна техническа експертна оценка на текущото състояние и структурната цялост, плавучест и степен на поразеност на танкера „ Кайрос“ - състояние на винто-рулева група, МКО, ЦПУ, главен двигател, товарни танкове, баластни танкове, котвено-вързално устройство, авариен дизел-генератор, щатни дизел-генератори, Cargo room, всички основни и допълнителни системи за вентилация, препълване, инертиране, противопожарна, РНО на мостика и всички поддържащи живучестта на танкера такива; Да бъдат иззети за инспекция всички документални източници на информация - дневници , рекордери , DVR-CCTV записи , VDR-data capsule , ME PC-data и т.н
2. Да бъде разпореден дежурен наблюдаващ буксир 24/7 от аварийния държавен ресурс по изпълнение на конвенционалните задължение на РБ;
3. Да бъде издадено съответното легално административно разпореждане за обезпечение на държавни вземания към собственика, във връзка с възможните последствия (чрез арест на танкера) за предприемане на необходимите превантивни действия и мерки за решаване на надвисналата опасност от щети за РБ;
4. Да се изготви незабавно Авариен План за безопасна буксировка на МТ „Кайрос“ към безопасна зона / район / , с цел недопускане на засядането му, погиването му или екологично замърсяване в следствие на авария / инцидент;
5. Да се осигурят и предоставят надлежни аварийни ресурси за електро - енергийно захранване на кораба в достатъчен обем, необходим за съживяване и поддържане на системи и средства за безопасна буксировка и последващо закотвяне на МТ „Кайрос“ в предварително подбран безопасен район;
6. Да се извърши детайлен „Bunker and Residual cargo tank and Inert Gas tank surveys“ за оценка на съществуващия риск от експлозия и замърсяване;
7. Да се изиска от корабособственика обезпечаване кораба с временен екипаж за поддържка безопасното състояние на танкера за времето до окончателното приключване на казуса с кораба;
8. Да се изиска от кораба и корабособственика CLC-Сертификата на MT ‘ Каирос”.
9. Да се поставят и обезпечат в стационарно положение необходимите превантивни бонови заграждения около танкера преди отвеждането му от района на Ахтопол;
10. Да се окаже нужната медицинска, хуманитарна и професионална помощ на наличните членове на борда, част от първоначалния екипаж.
В предвид на гореизложеното , призоваваме всички отговорни институции, да предприемат адекватни и своевременни действия за отвеждането на МТ „Кайрос“ към район на безопасна акватория в Бургаския залив, с цел недопускане на рискови възможни последици от аварии и инциденти.
БТА публикува този текст съгласно чл. 5, ал. 1, т. 3 и ал. 3 от Закона за Българската телеграфна агенция
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина