site.btaМинистерството на правосъдието да води електронен регистър на актовете, върху които е положен държавният печат, реши правната комисия на първо четене

Министерството на правосъдието да води електронен регистър на актовете, върху които е положен държавният печат, реши правната комисия на първо четене
Министерството на правосъдието да води електронен регистър на актовете, върху които е положен държавният печат, реши правната комисия на първо четене
Снимка: Милена Стойкова/БТА

С  9 гласа „за“, без нито един против и петима въздържали се парламентарната комисия по конституционни и правни въпроси прие на първо четене промени в Закона за държавния печат и националното знаме на Република България, внесени от Министерския съвет.

Те предвиждат Министерството на правосъдието (МП) в електронна форма да води регистър, в който по реда на постъпването им да се вписват всички актове, върху които е положен държавният печат. Регистърът съдържа следните данни: пореден номер; дата на вписване; акт, подлежащ на вписване; вид на акта; брой заверени преписи.

През заключителните разпоредби се изменя и Законът за нотариусите и нотариалната дейност, като предложението е да отпадне изискването кандидатите в конкурсите за нотариуси да прилагат към заявлението документи, които могат да бъдат набавени по служебен път.

Директорът на дирекция „Съвет по законодателство“ към Министерството на правосъдието Любомир Талев обясни, че с представения законопроект се предлагат две групи изменения - насочени към цифровизация и облекчаване на административната тежест за гражданите. В МП се води специален регистър на актовете, върху които е положен държавният печат, досега той беше на хартиен носител, според Закона за електронното управление обаче всички регистри следва вече да бъдат детайлно цифровизирани, посочи той. Затова Министерският съвет предлага промяна, с която изрично се определят обстоятелствата, актовете и фактите, които се вписват в регистъра, разясни Талев. МП ще се възползва от създадената от Министерството на електронното управление информационна система за централизирано изграждане и поддържане на регистри, съобразно приетия с постановление график, заяви той.

Предлагаме и промени в закона за нотариусите, уточни още представителят на правосъдното министерство. В момента той изисква от кандидатите в конкурсите за нотариус да прилагат към заявлението си документи, съдържащи обстоятелства, които могат да бъдат набавени по служебен път. По отношение на помощник-нотариусите законът изисква при всяко следващо тяхно вписване по заместване да се представят документи, които вече са били представени при издаване на първоначалната заповед за вписване, както и самата издадена от министъра заповед. Това е нецелесъобразно, тъй като актът за раждане, за образование не се променят или прекратяват във времето и няма необходимост от ново доказване, разясни Любомир Талев. Затова предлагаме в закона за нотариусите да бъде прието изменение, според което при първоначално кандидатстване за нотариус няма да е нужно българските граждани да представят акт за раждане, а това ще се извършва като служебна справка, каза той. Предлага се да отпадне изискването за представяне на документите, с които МП вече разполага. Така, по думите на Талев, се прилага и планът на правителството за намаляване на административната тежест. 

 

/ЛРМ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 10:49 на 30.10.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация