site.btaНаръчник по проекта „Бъди умен, мисли кръгово“ дава съвети как темата за проблемите пред околната среда да бъде преподавана в клас

Наръчник по проекта „Бъди умен, мисли кръгово“ дава съвети как темата за проблемите пред околната среда да бъде преподавана в клас
Наръчник по проекта „Бъди умен, мисли кръгово“ дава съвети как темата за проблемите пред околната среда да бъде преподавана в клас
Снимка: РИОСВ – Смолян

Безплатен онлайн наръчник дава насоки на учителите как да вмъкнат темата за околната среда в учебния процес. Пет са основните направления, за които преподавателите в различните класове могат да говорят. Това са замърсяване с пластмаса, рециклиране, опазване на биоразнообразието и климатичните промени.  

„Чрез подбраната информация и предложените дейности искаме да създадем условия за ангажиране вниманието на ученици и учители по все по-актуалните въпроси за опазването на околната среда и да ги вдъхновим за нови знания“, казват създателите на наръчника по проект „Бъди умен, мисли кръгово“, изпълняван в партньорство от Българска фондация „Биоразнообразие“, „Темпо“, образователната платформа „Пукльовците“ и организацията Green Business Norway.

Целта на инициативата е да обясним на децата процесите, свързани с природата, каза за БТА координаторът на проекта Катрин Томова. Децата са любопитни и са чувствителни към опазването на околната среда, коментира още тя. И добави, че сред младите се наблюдава т.нар. екотревожност. Затова, по думите ѝ, е важно и да се говори за възможните решения за справяне с предизвикателствата. Наръчникът е подходящ и за родителите, посочи Томова.

Изследователски въпроси

Освен да даде информация за проблемите, в наръчника има и предложения за експерименти и игри, от които учителите да се вдъхновят при представянето на екологичните теми пред учениците. В наръчника има и снимки и видеа, които също могат да бъдат използвани в часовете. 

Изследователски въпроси подтикват децата към повече разсъждения. Пример за такива има след всяка от петте теми, като например: „Можем ли да живеем без пластмаса?“ или „Можем ли да въртим всички материали в кръг и да рециклираме всичко?" Учителят може да попита децата и от колко храна се нуждае човек дневно или къде по света храната не достига. 

В раздела за пластмасата авторите на наръчника дават възможност на учениците да предложат вариант, в който любим техен продукт може да се предлага в друга опаковка, различна от пластмасовата. Децата могат да обсъдят и възможностите да заменят използването на пластмаса в ежедневието си.

Въображението на децата може да бъде използвано в конкретни задачи. Едно от предложенията е за създаването на „етикет за храна, който дава максимално много полезна информация за храната и нейните въздействия върху околната среда“, друга – за компостер в двора на училището.

Животните и растенията могат да бъдат обсъдени в клас по темата за биоразнообразието, като засегнат въпроса какво би станало, ако изчезнат пчелите или ролята на човека в екосистемата.

Томова коментира, че на децата не трябва да се дават готови отговори при дискусиите, а трябва да бъдат стимулирани да мислят сами, да дават идеи, да задават въпроси. 

Работилница и обучение  

Преди началото на новата учебна година на 15 септември, по проекта „Бъди умен, мисли кръгово“ ще бъде организирано събитие за учители. То ще се състои на 30 август в София. В него регистриралите се за участие преподаватели ще могат в две части – работилница и обучение, да получат полезна информация как да преподават уроци по екологични теми, да се запознаят със самия наръчник и да разговарят с природозащитници. Това събитие е продължение на предходни занимания по проекта. 

Миналата учебна година организирахме шест онлайн турнира, които бяха на различни теми. Успяхме да ангажираме около 20 училища от цялата страна, разказа Катрин Томова. Тя добави, че е имало интерес от начални учители до такива по български език и литература.

По думите на Томова учениците са показали заинтересованост към заниманията. Те са представили рисунки и разкази за природата. Четвъртокласник е успял да направи прототип на приложение за телефон, чрез което се разпознават видовите растения. По темата за новия живот на отпадъците в едно от училищата е направен проект стари куфари да се превърнат в дивани.

Колкото повече се интересуват децата от опазването на природата, толкова повече те могат да допринесат за решаването на проблемите, обобщи Томова.

Наръчникът е достъпен тук.

/МК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 11:41 на 01.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация