site.btaСрутването на Берлинската стена завършва с опаковането на Райхстага, каза директорът на Българския културен институт в Берлин Борислав Петранов

Срутването на Берлинската стена получава своя край с опаковането на Райхстага, каза директорът на Българския културен институт (БКИ) в Берлин Борислав Петранов. Той разговаря с екип на Българската телеграфна агенция (БТА) пред емблематичната сграда в Берлин, от чието опаковане по проект на Христо Явашев-Кристо и съпругата му Жан-Клод се навършиха 30 години. 

На 8 декември Борислав Петранов бе домакин на събитие, с което бяха 90 години от рождението на Кристо и Жан-Клод и 30-годишнината от опаковането на Райхстага. 

На събитието присъстваха министърът на културата Мариан Бачев, генералният директор на БТА Кирил Вълчев и директорът на Националната художествена галерия (НХГ) Анелия Николаева. В съвместната инициатива на БКИ, БТА и НХГ бе представен немскоезичният превод на списание ЛИК „Кристо и Жан-Клод на 90 във вечността“ и изложбата на НХГ „Опакованият Райхстаг, Берлин (1971-1995)“. Издаването на списание ЛИК на немски език се осъществи с подкрепата на Министерството на културата, ЛИДЛ и Кяшиф ЕООД. 

Пред БТА Борислав Петранов разказа какви са спомените, които берлинчани пазят от опаковането на Райхстага и как в Германия са чествали кръглата годишнина от проекта на Кристо. Директорът на БКИ коментира влиянието, което творческият акт на опаковането на сградата има върху облика на Берлин и спомага за превръщането му в „Града на партитата“. Петранов посочи и какви са инициативите, с които БКИ отбелязва юбилеите на тандема Жан-Клод и Кристо. Той разказа и за оригиналната картина на Кристо, собственост на Българското посолство, на Държавния културен институт към Министъра на външните работи, която публиката на представянето на ЛИК имаше възможност да види на живо. 

Борислав Петранов припомни, че проектът за опаковането на Райхстага от Кристо и неговата съпруга Жан-Клод се развива в продължение на много години и че разрешението, дадено за него, е било нееднозначно. По думите му това се случва във време, в което Германия вече е обединена, но столицата е в Бон. „Градът все още не е бил в това състояние, което в момента виждате. Той не е този парти град, който в момента вече е Берлин“, посочи директорът на БКИ. „Хора, които познавам и които са преживели това опаковане, казват, че този акт е променил въобще града като цяло“, допълни Петранов. По думите му чрез тази промяна градът от една все още неугледна след обединението столица се превръща в град, в който младите хора се завръщат. „И става действително градът на партитата“, каза още той. 

Директорът на БКИ разказа, че на мястото пред Райхстага е имало огромен парк, в който, докато сградата е била опакована, денонощно е имало много и различни хора, дошли от цял свят. „Така че това е един акт, който всъщност е обединил двете части на града. И въобще срутването на Стената получава своя край с опаковането на Райхстага“, каза Борислав Петранов.

Той посочи, че 30-годишнината от опаковането в Германия е отбелязана през юни с мапинг-прожекция върху самия Райхстаг, чрез която той е можело да бъде видян така, както е изглеждал преди три десетилетия. По думите му това събитие е било причина пред сградата отново непрекъснато да има публика и партита. „Много частни галерии направиха изложби с творби на Жан-Клод и на Кристо, свързани с проекти и с други сгради, които са опаковали през годините“, каза директорът на БКИ. 

Той коментира, че и извън годишнината в сградата на Райхстага има пространства, в които се пазят под стъклени похлупаци части от самата материя и въжетата, с които той е бил опакован. В постоянната експозиция, във вид на миниизложба, са включени и проекциите на Кристо и Жан-Клод. „До нея обаче туристите не стигат, тя е по-скоро за хора, които посещават Райхстага с друга цел – за дипломатите, за тези, които идват на различни събития“, посочи Петранов. Той коментира, че в сградата се организират и награждавания например, като това на местната Академия на науките. По думите му така до тези артефакти имат достъп и хора на мисълта. 

Директорът на БКИ разказа, че от института са решили да отбележат годишнините на Кристо и Жан-Клод през ноември, когато се провежда и седмицата на Българското документално кино за изкуство и творци. „Показахме документален филм на режисьора Георги Балабанов, който беше за Кристо“, каза Петранов. Филмът е от 1996 г. и показва първата среща след много години между Кристо и брат му Анани Явашев. „Разказва и за опаковането на Райхстага. Има кадри от пресконференцията по повод одобряването на проекта. Самият документален филм е като исторически факт. Предизвика голям интерес“, каза директорът на БКИ. 

Той допълни, че част от второто събитие, с което отбелязват годишнините, е представянето на немскоезичния брой на списание ЛИК, посветено на двойката Жан-Клод и Кристо. 

„В сегашната изложба, която върви при нас – „Бягащият човек“, има един минидокументален филм на Даниел Ненчев, който пак е едно голямо интервю с Кристо относно неговия живот“, разказа директорът на БКИ. Той посочи, че подкрепя идеята на двамата куратори на изложбата – Даниел Ненчев и Анна Симеонова, а именно, че самият Кристо също е символ на Бягащия човек.

По думите на Борислав Петранов понеже не може да се развива в България, Кристо напуска тогавашната държава, такава, каквато е под политическото ръковоство от онова време. „Намира своята свобода, разбира се, нелесно в демократичния свят – във Франция и след това в Америка“, посочи той. 

Директорът на БКИ разказа за оригиналното произведение на Явашев, показано пред публиката в института при представянето на списание ЛИК. „В кабинета на посланика на България в Германия има картина – това е всъщност част от проекта за опаковането на Райхстага, която обаче е датирана от 1993 година, това е преди самото опаковане“, каза той. Борислав Петранов допълни, че това е подарък от Кристо на посолството и картина е във фонда на Държавния културен институт.  

През 2018 г. Борислав Петранов издържа успешно конкурса, обявен от Министерството на културата, и поема поста на директор на Българския културен институт в Берлин. Преди това е бил директор и на Българския културен институт „Дом Витгенщайн“ във Виена. 

Борислав Петранов е роден е в Плевен. Завършил е театрознание в Националната академия за театрално и филмово изкуство „Кръстьо Сарафов“. Той е режисьор и драматург. Има опит в сферата на театралната критика и културния мениджмънт.

През 2014 г. Петранов получава наградата на Министерството на културата за принос в популяризирането на българо-австрийските културни отношения и за популяризирането на българската култура. Две години по-късно, през 2016 г., е отличен с международната награда „Водно конче“ за принос в развитието на българо-австрийските връзки в областта на театралното изкуство.

/АУ/

Списание ЛИК

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 03:14 на 11.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация