site.btaДен на отворените врати в НЗОК
Как се управлява Здравната каса? Защо профилактичните прегледи включват точно тези изследвания, как се осъществява контролът на болниците? Защо е толкова важно да сме здравноосигурени…Само част от въпросите, които учениците от НПМГ и студенти от УНСС попитаха, по време на посещението в сградата на Националната здравноосигурителна каса /НЗОК/ в деня на отворените врати.
Първа на бюрото за най-важни решения седна четвъртокурсничката по „Публична администрация“ Габриева Евтимова. 22-годишната студентка поиска да разбере от управителя на НЗОК доц. Петко Стефановски как гарантира, че парите за здраве се разпределят справедливо.
Доц. Петко Стефановски, управител на НЗОК: „Това са парите на здравноосигурените български граждани. Усилията ни са насочени към разходването на средствата като добри стопани и да подобрим здравето на хората“
Как и какви решения взима Надзорният съвет пък се поинтересуваха студентите, когато влязоха в заседателната зала на институцията – мястото, където се провеждат срещите с Лекарския и Зъболекарския съюз за изготвяне на Националните рамкови договори и, където институцията се среща с медиите.
Проф. Момчил Мавров, подуправител на НЗОК: „Накратко казано: Надзорният съвет взима най-важните решения. Това са решенията с най-голямо значение и с най-широко отражение върху здравноосигурителната система и здравноосигурените лица. Това са онези решения, при обсъждането на които трябва да вземат участие и други институции, като Министерство на здравеопазването, Министерство на финансите, Националната агенция по приходите, Синдикатите и работодателските организации и разбира се - национално представените пациентски организации, които имат своите представители в Надзорния съвет. Понякога спорим много, понякога по-малко, но винаги решенията са в полза на пациента…“
Една от най-горещите точки в НЗОК – така младежите нарекоха дирекцията, където се взимат решения за лечение на деца в чужбина. Тук всеки казус е с приоритет. Защото НОЗК има огромната отговорност да предостави още един шанс, когато възможностите за лечение в България са изчерпани. Или, когато в чужбина се предлагат методи на лечение, които у нас липсват. Студентите разбраха, че тук започва процесът по организация на транспортирането на децата със санитарен транспорт в чужбина (излитането на военновъздушния Спартан), а това предполага спешно съгласуване между институциите и бързи решения, независимо от деня и часа.
Д-р Галя Йорданова, директор на дирекция „Лечение в България и чужбина и трансгранично здравно обслужване“, НЗОК: „Сроковете за одобряване са тези предоставени в плана за лечение и датата за прием на децата от чуждото лечебно заведение , а не административните такива, заложени в нормативните актове“
Обиколката продължи в правната дирекция на Здравната каса. Това е ключово звено в работата на институцията, защото гарантира, че всички действия и договори на НЗОК са в съответствие с българското законодателство. На младежите беше обяснено, че юристите на институцията влизат в съдебни зали, за да защитят интересите на здравноосигурените
Мария Василева – директор дирекция „Правна“, НЗОК : „Дирекция "Правна" в Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) има за основна цел да осигурява законосъобразността на дейността на институцията и да предоставя правна експертиза. Освен това, те представляват НЗОК по различни дела и спорове. С колегите участваме в изготвянето и съгласуването на проекти на вътрешни административни актове, правилници (като Правилника за устройството и дейността на НЗОК) и други документ».
По време на срещата младежите се запознаха и с експертите от дирекция Информационни технологии и системи за здравноосигурителни плащания (ИТСЗОП) – структура с ключова роля в подготовката и успешното преминаване на НЗОК към еврото. Именно те управляват всички бизнес процеси на институцията чрез прилагането на съвременни технологични решения.
Пред участниците беше представен пътят, който НЗОК е извървяла в технологично отношение, както и напредъкът, постигнат в непрекъснатото осигуряване и поддържане на модерни, надеждни, качествени и напълно функционални програмни и технически средства.
По време на проведения състезателен уъркшоп младежите демонстрираха завидни знания и умения в практическото прилагане на ИТ технологиите.
Гергана Ненчовска, директор на дирекция „Информационни технологии и системи за здравноосигурителни плащания“, НЗОК: „Технологиите улесняват живота и подобряват качеството му. Да ги отричаме или да не се възползваме от тях би означавало да изоставаме от бързо развиващия се свят. В същото време технологиите променят начинът по който мислим и действаме. и не бива да губим умението да ги управляваме“
За финал на посещението си студентите избраха да видят пресцентъра на НЗОК – мястото, където всеки ден десетки журналистите задават своите въпроси.
Александра Георгиева – директор дирекция „Връзки с обществеността и протокол“, НЗОК: „Няма значение нито кой ден е, нито колко е часът. Въпросите за здраве са най-важните и ние сме длъжни да отговорим. Няма трудни въпроси, защото отговорите за здраве винаги трябва да са с положителен знак за пациента“.
Тук е и мястото, където се раждат и осъществяват идеите за информационната кампания „НЗОК за теб“. В пресцентъра младите хора разбраха, че Здравната каса е институция, която прави всичко възможно да се доближи до тях, за да им покаже какви са правата им като здравноосигурени. И, съвсем очаквано, най-голям интерес от работата на ПР-те предизвикаха гледанията в социалните мрежи на НЗОК – над 3 000 000 от началото на кампанията. Децата изгледаха с удоволствие информационните видеа с участието на Васил Василев – Зуека, Филип Буков, Алекс Богданска и още десетки български звезди.
Младежите научиха и, че като част от „НЗОК за теб“, Здравната каса от септември провежда информационни срещи в домове за възрастни хора, където експерти от институцията на живо обясняват здравноосигурителните права им права, а представител на информационно обслужване им помага да се сдобият със здравното си досие в телефона. В кампанията участват и районните каси. Така, в голяма част и от домовете в страната, възрастните хора задават своите въпроси лично и получават персонални, експертни отговори. В много от градовете, кампанията се разшири и представителите на Здравната каса организират срещи в младежки домове, пенсионерски клубове, в сградите на общините и читалищата. Със здравноосигурителните си права на място се запознават и ученици от столични училища, както и студенти от няколко висши учебни заведения.
В пресцентъра на Здравната каса младежите разбраха, че и през цялата 2026-а година експертите на институцията отново ще залагат на живия контакт. Срещите по места ще се увеличават, защото всеки здравноосигурен трябва да е наясно с правата си и да възприема грижата за собственото си здравето си като лична отговорност. А НЗОК ще продължи да осигурява всички възможности и за профилактика, и за лечение и гарантира спокойствие през целия път. Защото мисията на институцията е отговорно и стабилно да гарантира здравето на всеки свой потребител.
/МТК/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина