site.btaАП: Успешната евакуация на пътниците от горящ самолет в Токио показва непоколебимата отдаденост на "Джапан еърлайнс" на каузата за безопасността

АП: Успешната евакуация на пътниците от горящ самолет в Токио показва непоколебимата отдаденост на "Джапан еърлайнс" на каузата за безопасността
АП: Успешната евакуация на пътниците от горящ самолет в Токио показва непоколебимата отдаденост на "Джапан еърлайнс" на каузата за безопасността
Горящият самолет "Еърбъс А350" на "Джапан еърлайнс" на летище "Ханеда" в Токио, 2 януари 2023 г. Снимка: НТВ чрез АП

Безболезнената и безопасна евакуация на пътниците от запалилия се при кацането си на летище "Ханеда" в Токио самолет на "Джапан еърлайнс" във вторник е отражение на непоколебимата отдаденост на каузата за безопасността на хората, на която се е посветила тази японска авиокомпания, отбелязва Асошиейтед прес.

Агенцията допълва, че зад действията, довели като по чудо до извеждането на всички пътници и екипажа от самолета "Еърбъс А350" след сблъсъка с по-малък самолет на японската брегова охрана и разразилия се пожар, стоят стриктно обучение и горчив опит от предни катастрофи.

През 2006 г. авиокомпанията "Джапан еърлайнс" създава на летище "Ханеда" Център за насърчаване на мерките за безопасност. Трагичният повод е катастрофата от 12 август 1985 г. на самолет от полет 123 в планина северно от Токио. Към онзи момент това е най-тежката катастрофа с един самолет в света, като смъртта си намират 520 души. Оцелелите са само четирима. Персоналът на "Джапан еърлайнс" се грижи за поддържането на мемориал на мястото на трагедията - на рид Оцука, като всеки новоназначен служител е задължен да се изкачи дотам и да отдаде своята почит към паметта на жертвите.

"Изправени пред болката и скръбта на опечалените семейства и недоверието на обществото в безопасността на самолетите, ние обещаваме че няма да допуснем никога отново подобна трагедия", заявява авиокомпанията в своя интернет сайт.

Само 17 души са получили леки контузии при евакуацията на самолета "Еърбъс А350" на летище "Ханеда", докато са се спускали по надуваемите пързалки, или са бягали, за да се спасят във вторник вечерта, докато машината е горяла. Петима души в самолета на японската брегова охрана "Бомбардие-8" са загинали. Пилотът е оцелял, но е с множество травми.

Световни организации за авиобезопасност обикновено поставят норматив от 90 секунди за евакуацията на всички пътници на борда по време на обучението за действия в извънредни ситуации. Такива обучения трябва да се провеждат веднъж в годината и всички членове на екипажа и стюарди трябва да минат изпита, казва за АП говорителят на "Джапан еърлайнс" Кейко Мийоши.

Експертите по авиобезопасност отдадоха бързата евакуация във вторник на стриктното обучение, както и на проявения разум от страна на пътниците, които са се вслушали в указанията на екипажа и са оставили в самолета багажа си.

АП припомня катастрофа на летище "Шереметиево" в руската столица Москва през май 2019 г., която е илюстрация на риска в такъв момент да вземеш багаж със себе си. Става въпрос за евакуацията от запалилия се при аварийно кацане самолет "Сухой суперджет 100", при която смъртта си намират 41 от 78 души на борда. Видеозаписи показват как някои от 37-те оцелели стискат ръчния си багаж, докато се спускат по надуваемите пързалки от предната част на самолета.

Асошиейтед прес обръща внимание на факта, че тези кадри повдигат въпроса дали събирането на багажа в такъв момент не забавя фатално евакуацията, в която всяка една секунда може да раздели живота от смъртта. 

От "Джапан еърлайнс" не са докладвали за сериозни инциденти за миналата година, но, като всяка самолетна компания, и тя е хващана в крачка, посочва АП. Компанията разпространи миналия месец писмено извинение за "някои неприемливи случаи", след като дъщерното ѝ дружество "Джапан еърлайнс енджиниъринг" бе предупредено от японското министерство на транспорта.

Компанията информира, че по време на катастрофата във вторник озвучителната система в салоните на самолета е спряла да работи и стюардите е трябвало да използват мегафони или да крещят, за да бъдат чути от пътниците, за чиято евакуация са били спуснати три надуваеми спасителни пързалки. Видеозаписи показват как пасажери си проправят път към изходите през дима, като държат на устите си носни кърпички. На двадесетата минута от момента на приземяването всички вече са напуснали обхванатата от пламъци машина.

АП отбелязва, че това е упражнение, отработвано от персонала на всички авиокомпании по света, но е станало легендарно в изпълнение на служителите на компанията "Джапан еърлайнс" и на нейния конкурент "Ол Нипон еъруейз". Действията на японските стюарди са увековечени в прочутите комикси манга, в телевизионни сериали и филми като "Внимание, моля" (филм от 70-те години, базиран на комикс, които има най-малко два римейка) и "На добър час" (представящ превратностите, през които преминава млад бъдещ пилот).

Разследването на катастрофата с "Джапан еърлайнс" от 1985 г. открива различни проблеми в самолета, както и как e реагирал екипажът при извънредната ситуация, но в същото време е налице заключението, че моменталната смърт на всички на борда - без възможност за спасение - е била неизбежна предвид обстоятелствата.

В тренировъчния център на "Джапан еърлайнс" са изложени останки от самолета от полет 123. Там всеки може да се запознае с историята на авиационната безопасност, основана на опита от трагични инциденти, а така също и да прочете обещания за съблюдаване на безопасността на пътниците от страна на служители на компанията.

Всеки от персонала на "Джапан еърлайнс" носи със себе си книжката с правилата за безопасност на компанията, която призовава служителите си "никога да не разчитат на предположения" и да приемат сериозно всяко опасение относно сигурността, завършва АП.

/ГГ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:45 на 10.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация