site.btaПредвиждаме да се изгради цялостна концепция за дигитализацията на училищното образование, каза образователният министър Галин Цоков

Предвиждаме да се изгради цялостна концепция за дигитализацията на училищното образование, каза образователният министър Галин Цоков
Предвиждаме да се изгради цялостна концепция за дигитализацията на училищното образование, каза образователният министър Галин Цоков
Министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков представи приоритетите на МОН пред образователната парламентарна комисия. Снимки: Асен Тонев/БТА

Предвиждаме да се изгради цялостна концепция за дигитализацията на училищното образование, с акцент за използване на платформата "Дигитална раница", която бе изградена в предходните години, но в посока на учебното съдържание. То ще е изготвено от и за учители, ще е за учениците и ще е насочено към възможности за персонализиране на работата на учителите и на учениците, което е важен елемент от съвременното постковид образование. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, който представи приоритетите в работата на новия ръководен екип и предстоящите задачи пред Министерството на образованието и науката (МОН) на заседанието на образователната парламентарна комисия. 

Много важен проблем и приоритет за нас е ранното детско развитие с всичките негови измерения и най-вече на изготвянето на стандарт за ранно детско развитие, както и на всички дейности, свързани с него. Това ще включва и връзка между различните институции, които в момента полагат грижи за ранното детско развитие, обясни образователният министър. 

"Важен приоритет е свързан със същността на образователния процес и това е учебното съдържание, като ще се опитаме да започнем разговор и промяна в поне две основни посоки. Първата е за намаляване на фактологическото съдържание в учебните програми, което е по-краткосрочен процес. Другият, по-дългосрочен процес, но който може би трябва да започне още сега, е за дискусия за това учебните програми да бъдат структурирани по-рамково, по-интегрално и да бъдат компетентностно ориентирани. Това е една от възможностите, които дава и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие в доклада й за уменията в България, който наскоро беше представен у нас", каза още министър Галин Цоков. 

Той обясни, че промяната в учебното съдържание изисква и промяна в оценяването, като промяната в оценяването трябва да е насочена към възможност за оценка не толкова на знания, а по-скоро на изграждане на умения и на компетентности у учениците. Необходимо е използване на различни инструменти за формиращо оценяване, както и започване на диалог за това как може да се промени формата и форматът на националното външно оценяване и на държавните зрелостни изпити, за да бъдат те по-ориентирани към умения и компетентности, а не само към възпроизвеждане на знания, каза министърът.

Според проф. Цоков важен е и прегледът на различни подзаконови документи, като сред тях са стандартите, свързани с образованието от гледна точка на възможностите за намаляване на административната тежест на училищните директори и на учителите. 

Особено важно също за системата на училищното образование е изработването на един добър, модерен стандарт за качество на образованието, защото без него трудно можем да правим измервания и оценки, свързани с развитието и успехите на учениците, каза министър Цоков. Той добави, че много важно е и личностното развитие на децата в училищното образование. Предвидили сме актуализация на различните механизми, свързани със съвместната работа на институциите за обхвата на децата, с осигуряване на допълнителни средства за приобщаващо образование, с въвеждане на концепция за езикова интеграция на децата и учениците. Тези приоритети изискват определени промени в Закона за предучилищното и училищното образование, уточни министърът.

Според него има предизвикателства и в професионалното образование, като за Плана за възстановяване и устойчивост трябва да се приеме изменение в Закона за професионалното образование и обучение. Основните приоритети в този закон трябва да се дискутират и те са за ранното кариерно развитие, за професиите и за дуалното обучение.

Във висшето образование много важна е подготовката за изменение на Закона за висшето образование, свързано с "въвеждане при възможност и желание от страна на университетите на обучение, което е по посока на тригодишни бакалавърски програми и на двегодишни магистърски, определяне по-точно на статута на различните университети в зависимост от Стратегията за висше образование", каза министър Цоков. Той добави, че ще продължат политиките за качеството на висшето образование и за повишаване на заплатите на академичните длъжности във висшите училища.

В науката и научните изследвания имаме също много сериозно предизвикателство, свързано с допълнително обсъждане на Закона за научните изследвания и иновациите, заяви образователният министър. 
 

/ТС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:02 на 18.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация