site.btaМузикално-визуален пърформанс на клавирното дуо "Атмосфери" и Венелин Шурелов е първото събитие на Culturama`2023

Музикално-визуален пърформанс на клавирното дуо "Атмосфери" и Венелин Шурелов е първото събитие на Culturama`2023
Музикално-визуален пърформанс на клавирното дуо "Атмосфери" и Венелин Шурелов е първото събитие на Culturama`2023
Музикално-визуален пърформанс на клавирното дуо "Атмосфери" и Венелин Шурелов е първото събитие от фестивала Culturama`2023, снимки - Culturama

Музикално-визуалният пърформанс "Маргинали" на клавирното дуо "Атмосфери" и визуалния артист Венелин Шурелов е първото събитие от фестивала Culturama`2023. Пърформансът е на 18 януари в софийския център за съвременни изкуства "Топлоцентрала", съобщават организаторите.

Творческата идея на проекта е на двете млади пианистки Мила Михова и Александра Дичева, които спечелиха националната стипендия "С усилия към звездите" в област "Музика" за 2021/2022 г. "Маргинали" е резултат от работата на двете стипендиантки през обучителната година и е израз на техните музикални и творчески търсения и вдъхновения. В тази първа изява пред публика с проект, подкрепен от стипендията, те избраха да представят съвместен пърформанс с визуалния артист, сценограф и автор на интерактивни инсталации Венелин Шурелов, разказват от Culturama.

Концертът ще представи естонския композитор Яан Раатс с 24 маргиналии за две пиана oп. 68 (1982) и соната за две пиана oп. 82 (1990). В контекста на музикалната програма, маргиналиите са 24 кратки пиеси без общо драматургично развитие и наратив. Всеки маргиналий въплъщава различно гранично състояние - първична агресия, медитативна съзерцателност, непоклатима решителност, остър сарказъм и др. В маргиналиите липсва кулминационна точка, те са като своеобразен прелюд към сонатата. Нейната по-крупна форма, бидейки една от най-устойчивите музикални форми въобще, контрастира на минималистичните кратки маргиналии. В сонатната форма музиката на Яан Раатс има пространството да претърпи развитие и да акумулира енергия, за да достигне до своя катарзис в последната част, която е и връхната точка в програмата.

"Естонският композитор Яан Раатс култивира свой ярък музикален език, който следва импулсите на неговата интуиция. Самият той казва, че не обича да ограничава композициите си в контекста на конкретна композиционна техника, а да използва средствата на музиката в помощ на своето въображение. Музиката на Раатс е като мозайка от тонална хармония и модернистични клъстери, полифоничен релеф и фолклорна мелодика, непоклатима монотонност и хумористична игривост и самоирония. Абстрактната природа на музиката на Яан Раатс е стимул за асоциативната мисъл. Това позволява широка художествена и мисловна свобода за изпълнителя и слушателя. Така и двамата влизат в ролята на интерпретатор", разказват от "Атмосфери".

"Чуя ли маргинал, откликвам. Привлича ме страничното, граничното, периферното. Мила Михова и Александра Дичева предлагат да се разходим в сложната и асоциативна музика на Яан Раатс. Не очаквайте от мен попътни абстрактни визуализации. Ще ви покажа две тела. Съвсем случайно Таня Неделчева и Ралица Георгиева откриха своите в почти танц. По стечение на обстоятелствата хореографски ги моделира Теодора Попова. А между другото постоянно ми се върти фраза от финалния монолог на бащата във филма "Призови ме с твоето име" - "А що се отнася до тялото ви, идва момент, когато никой не го гледа, още по-малко иска да се доближи до него", казва Венелин Шурелов.

/ДД

/ХК/

В допълнение

news.modal.header

news.modal.text

Към 01:25 на 23.03.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация