site.btaАсоциация на инкаминг агенциите: Лято 2025


"Очакваме добър туристически сезон - със сигурност по-добър от този през 2024 г.", каза в интервю за БТА председателят на Управителния съвет на Асоциацията на инкаминг агенциите Иван Грошев. Той изтъкна, че има стабилно търсене от Германия и Обединеното кралство и посочи, че има потенциал за растеж спрямо миналата година на пазарите Полша и Румъния. Иван Грошев изрази очакване резултатите от летния туристически сезон да се доближат до нивата от 2019 г., но каза, че не е сигурен, че ще ги надминем.
Основните пазари, които ще са двигатели за растежа в туризма това лято, ще са Румъния, Полша, Чехия, Обединеното кралство и Германия, допълни той. Като цяло можем да гледаме с оптимизъм към предстоящия сезон, но това не бива да ни кара да се отпускаме или да приемаме успеха за даденост, обобщи председателят на Асоциацията.
Грошев призова институциите, свързани с туризма, да разработят програми за насърчаване на авиокомпаниите и туроператорите, не само да увеличат обема на туристите, но и да удължат периода на активна дейност.
Сред проблемите, пред които и това лято ще се изправи туристическият бизнес, Иван Грошев посочи краткия сезон, както и липсата на работна ръка.
По отношение на цените председателят на Асоциацията на инкаминг агенциите каза, че при офертите към пазарите в Западна Европа увеличението е между 5 и 7 на сто, като отбеляза, че ценовите нива се определят от търсенето и предлагането.
Чуждестранните гости
"Виждаме стабилно търсене от Германия и Обединеното кралство. За съжаление, един от ключовите играчи на британския пазар прекрати дейността си, но се надявам, че останалите ще компенсират", коментира Грошев, визирайки туроператора Balkan Holidays UK, който от края на април е с нов собственик и обяви, че спира програмата за летния сезон в България. По думите му централноевропейските пазари изглеждат достатъчно зрели и се стабилизират около нивата от миналата година.
По отношение на Полша - един от най-големите емитивни пазари за нас - очакваме резултати, близки до тези от миналата година, което означава, че можем да положим допълнителни усилия, за да надградим представянето от 2024 г., каза председателят на Асоциацията и допълни, че румънският пазар също може да отбележи лек ръст, като със сигурност ще бъде улеснен от присъединяването на България към Шенгенското пространство. Според Грошев това ще насърчи спонтанните и краткосрочни пътувания, тъй като психологическата бариера при преминаване на границата вече не съществува.
Недостигът на полети от някои от големите изходни пазари е основната причина за по-резервираните очаквания на председателя на Асоциацията за това лято спрямо същия период на 2019 г. Не бива да забравяме, че една от основните туроператорски групи на европейския пазар вече не оперира, а тази група имаше съществено значение за България по отношение на капацитет, отново изтъкна Грошев.
Председателят на Асоциацията призовава институциите, свързани с туризма, да разработят програми за насърчаване на авиокомпаниите и туроператорите не само да увеличат обема на туристите, но и да удължат периода на активна дейност. По думите му това се прави от конкурентните ни дестинации и им носи добри резултати, респ. приходи както за бизнеса, така и за бюджета. Само тогава ще можем да достигнем резултатите от 2019 г. по отношение на брой пътници и приходи, категоричен беше Иван Грошев.
Според него причините Румъния, Полша, Чехия, Обединеното кралство и Германия да са основните пазари - двигатели на растежа в туризма в България това лято, са в доброто съотношение между цена и качество, обслужването, климата, сигурността и предвидимостта на политическата и социалната обстановка. В днешно време хората обръщат все по-голямо внимание именно на този последен фактор, допълни Грошев.
Той отбеляза, че един от основните двигатели на търсенето вече не е въпросът "къде", а "защо". Хората все по-често избират дестинация въз основа на това какво преживяване могат да получат там. И не на последно място - устойчивото развитие на региона, който ще посетят, също играе важна роля в техния избор, изтъкна председателят на Асоциацията.
Почивката на българите
С уговорката, че не е експерт по местния пазар, председателят на Асоциацията на инкаминг агенциите каза, че общите му наблюдения показват, че българите предпочитат Южното Черноморие. Те харесват малки хотели и по-екологични, приятелски настроени места за настаняване. Смятам, че сънародниците ни обичат къмпингите и караваните, въобще места, където могат да се свържат с природата, допълни Иван Грошев.
Нов сезон със стари проблеми
Най-големият проблем в нашия бранш е краткият сезон, който ни ограничава да реализираме приходи в рамките на четири - пет месеца за летния сезон, вместо през цялата година, както е в други сектори на икономиката. Това ни поставя под огромен натиск - както по отношение на разходите, така и на приходите, каза председателят на Асоциацията и посочи, че затова усилията за удължаване на сезона трябва да бъдат насърчавани.
Темата, която обсъждаме постоянно, е липсата на работна ръка. Надявам се, че съответните министерства ще позволят разработването на гъвкави програми за наемане на чуждестранни служители, коментира Грошев кадровия дефицит. Част от тези хора идват от страни, където отношението към обслужването е на доста високо ниво и вярвам, че те могат да допринесат за повишаване на общото качество на услугите у нас, изтъкна той.
По думите му България е изправена пред намаляващ интерес към работа в туризма, особено след пандемията. Ето защо можем да заимстваме добри практики дори от съседни страни като Гърция - например как да преработим програмите за обезщетения при безработица, така че да мотивираме хората да се включат в сектора, вместо да ги отблъскваме, оставяйки ги без подкрепа в извънсезонния период, каза Грошев.
Председателят на Асоциацията посочи, че има нужда от повече инвестиции в маркетингови и рекламни дейности, насочени към популяризирането на страната, като напомни, че това е пряко свързано с бюджета на Министерството на туризма, който пък е свързан със заложеното в държавния бюджет. България се нуждае от целенасочена и последователна комуникационна политика, която да представя страната с всичките ѝ красоти и предимства - вместо да бъдем оставени на случайния късмет на сензационните заглавия, защото той рядко е добър, категоричен беше председателят на Асоциацията. Ако погледнем последните новини, свързани с България в германските медии, ще видим, че те са всичко друго, но не и положителни - става дума за криминални случаи, свързани с лица от района на Дуисбург, допълни той.
Цените това лято
Не можем да генерализираме - всичко зависи в голяма степен от конкретния пазар и от съответната база за настаняване, както и от ценовото ѝ предложение, коментира Иван Грошев ценовите очаквания за почивката това лято. Що се отнася до офертите към пазарите в Западна Европа, мога да кажа, че увеличението на цените е между 5 и 7 на сто, каза председателят на Асоциацията на инкаминг агенциите, като напомни, че ценовите нива се определят от търсенето и предлагането. Ако заинтересованите страни видят, че търсенето не е достатъчно, цените логично ще спаднат. Обратно, при силно търсене те ще се покачат. В днешно време технологията позволява динамика на цените, следваща интереса на клиентите към конкретен туристически продукт, каза Грошев.
Вярвам, че ценовото ниво само по себе си може да бъде прието от туристите, стига доставчиците да не прилагат съмнителни практики и да не се опитват да "прекарат" клиента. Именно това отблъсква туристите - не толкова цената, колкото усещането, че са били измамени. След това дори и много изгодна оферта не може да убеди туриста да ползва услугата отново, каза Иван Грошев.
Удължаването на сезона
Единственият реален шанс за удължаване на сезона е, когато всички заинтересовани страни седнат на една маса и обсъдят какво всяка от тях може да допринесе и поеме като твърд ангажимент. Досега подходът беше да се гледа към съседа с очакване той да направи нещо и да поеме цялата тежест, каза председателят на Асоциацията. Главният изпълнителен директор на една от най-големите туристически компании в Европа беше много ясен - не само авиокомпаниите или туроператорите трябва да поемат целия риск, свързан с удължаването на сезона. Това трябва да включва и местната власт, която да осигури навременно завършване на инфраструктурните проекти и ремонтите, посочи Грошев. По думите му това включва и търговците, които трябва да отворят обектите си навреме, а не чак в края на май. Включва и собствениците на ресторанти, които трябва да са готови и да работят още преди да пристигне първият клиент, както и хотелите, които трябва да поддържат 100 процента от услугата си с пристигането на първите си гости.
Според председателя на Асоциацията от изключителна важност е курортите да бъдат в перфектно състояние още преди началото на сезона. В момента логиката е обърната - чакаме клиентът да дойде и тогава започваме да оправяме нещата с цел да избегнем загуби. Но не трябва да гледаме на тези разходи като на загуби, а като на инвестиция. И трябва да сме готови да правим тези инвестиции в продължение на 4–5 години, за да започнем да виждаме резултати, каза Иван Грошев. В противен случай, по думите му, винаги в началото на сезона ще се питаме: "Какво можем да направим, за да удължим сезона?", и ще се чудим защо месеците май и октомври не носят туристи.
БТА представя поредица от прогнози на браншови организации за предстоящия летен сезон в България в периода до 1 юни, когато в деня след откриването на сезона Агенцията организира седмото издание на форума си "БГ Туризъм" в Поморие. Досега бяха представени прогнозите на Института за анализи и оценки в туризма, Българската асоциация на туристическите агенции, Обединение "Бъдеще за туризма", Националния борд от туризъм, Сдружението на заведенията в България.
/ВЙ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина