site.btaОбединение "Бъдеще за туризма": Лято 2025


Както в началото на всеки активен туристически сезон, Обединение "Бъдеще за туризма" (ОБТ) е с оптимистични очаквания и за това лято, каза в интервю за БТА Павлина Илиева, председател на Обединение "Бъдеще за туризма".
За членовете на ОБТ, които в преобладаващата си част предлагат изходящ туризъм, всеки сезон е такъв. В една отворена икономика като нашата българският туризъм следва световните тенденции, а те са за 14-процентен ръст, според Европейската комисия по пътувания, коментира тя.
Оптимизмът се основава и на двете обстоятелства - влизането ни в Шенгенското пространство и очаквания положителен конвергентен доклад за членството ни в еврозоната. Те определено ни поставят на европейската туристическа карта, допълни Илиева.
По думите й това, което "потопява" бранша, е премахването на диференцираната ставка за ДДС. В туристически ориентирани страни, като Италия и Испания например, хотелското настаняване се облага с 10 на сто, във Франция, Хърватия и Гърция - с 13 на сто. С политиката в тази посока България остава неконкурентна на европейските пазари. Надеждата ни при влизането на България в еврозоната е, че ще стане по-видима за европейския турист, коментира председателят на ОБТ.
Друг проблем за бранша е липсата на функционираща магистрала до Варна и традиционният ремонт на АМ "Тракия" при стартирането на сезона.
Имаме невероятно голям проблем с възможностите да се издават визи на граждани от страни извън Европа. Това е политическо решение, за което до момента не виждаме реални действия, а облекчаването на издаване на визи ще отвори невероятен потенциал за туристи от различни държави, което ще доведе до повишаване на туризма в България и то не само в летния сезон, каза председателят на ОБТ.
Много важен проблем, който по думите на Илиева "удря по джоба" на потребителя, е сивата икономика в туризма, за справянето с която според председателя на ОБТ изпълнителната власт няма твърдо решение. Правят се откъслечни действия на локално ниво, които много често водят до големи разходи и малки резултати, коментира Илиева и посочи наблюденията си, че в началото на всеки летен сезон сивата икономика придобива "пандемични размери". Решението е много просто - в страницата на Министерството на туризма съществува актуален Национален регистър с информация за местата за настаняване, туроператорите, туристическите агенти, заведенията за хранене, екскурзоводите, отбеляза Илиева.
Интересът към България
Илиева не се ангажира с прогнози за очакван брой туристи и приходи това лято, но се позова на проучването на Европейската комисия по пътуванията, според което интересът към страните от бившия Източен блок расте с 3 процента на годишна база. Това е умерено добра новина за входящия туризъм, но изключително слаб резултат. Трябва да се работи много усилено в посока на разширяване на пазарите, допълни председателят на ОБТ.
Моделите на пътуване се променят - туристите търсят атрактивни места и събития, искат да са проактивни, а не обикновени наблюдатели, коментира Илиева въпроса за това кои ще са двигателите на растежа в туризма това лято. Друга тенденция според нея е изместването на сезоните - интересът се насочва на север и към почивки в началото и края на летния сезон. Тези две обстоятелства могат да бъдат двигатели на туризма, в т.ч. и споменатите вече две политически събития - Шенген и еврозоната. Освен това да не забравяме, че културният туризъм в страната има развитие и това ще спомогне за отчитане на по-добър растеж, допълни Илиева.
Основните ни пазари, от които очакваме туристи това лято, за съжаление остават същите - Румъния, Полша, Англия, Германия, отбеляза председателят на ОБТ. "Разговаряйки с някои колеги от морето, вече има доста добра запълняемост от ранни резервации, някои все още очакват да стартират по-масовите резервации. Но това е въпрос на умение и креативност на съответния хотел или туроператор, зависи какви контакти е направил и каква услуга е предоставил", допълни Илиева. Според нея сравненията на резултатите в туризма с 2019 г. вече не са релевантни. "Изключително бързо и в различни посоки се разви туризмът. Можем да се сравним само като брой хора, почивали в страната, но реално морето вече не е единственият начин за почивка, лятно време все повече българи предпочитат и планината, и селския туризъм", каза Илиева.
Предпочитаната ваканция
В българина има култура за почиване и това е факт, който през годините не се променя. Това е много хубава черта. Лятото всеки трябва да е бил на море, каза председателят на ОБТ. Според нея профилът на почивката обаче става различен. Ако едно време беше задължително да бъдеш "една смяна", което за младежта да кажем означава около 10 или 14 дни, то днес наблюдаваме все по-често дългия уикенд или разделянето на две на дните за отпуск и така морето става 5-6 дни в сезона с по-ниските цени, а втората част се ползва за пътуване извън страната, отбеляза Илиева. Тя изтъкна, че се наблюдават и нови тенденции при почиването - къмпинг и глемпинг, като предпочитан начин за почивка и особено по Северното Черноморие, което, по думите й, дава невероятни възможности за този стил ваканция. Разбира се, семейният тип почивка на Южното Черноморие си е традиционен и трудно ще бъде изместен в съзнанието на българския турист, каза председателят на ОБТ.
Илиева съобщи, че в момента не се коментира поскъпване на цените на лятната почивка тази година спрямо предходната, като допълни, че по ранните резервации не се наблюдава драстично увеличение за хотелско настаняване. Може би чисто прогнозно между 5-10 на сто заради енергийните източници, но честно казано не вярвам да стигнат горните нива, заяви тя.
По-дълго лято
Според председателя на ОБТ алтернативните форми на туризъм са сред възможностите за удължаване на летния сезон. Развиването на екотуризъм, планински туризъм в различните сезони, СПА туризъм, винения, кулинарния, поклонническия туризъм и още повече събитийния и фестивалния туризъм дават необятни възможности за развитие. Тези видове туризъм не са свързани с климата и това позволява тяхното практикуване целогодишно, каза Илиева. "Но трябва да отбележим, че докато туризмът не стане национален приоритет и политическата среда не започне да го вижда като отрасъла с най-бързата възвращаемост в икономиката, ще продължим да изпускаме златни възможности като тази - да стъпим на световната карта за културен туризъм, с отказа на България да бъде домакин на сесия на ЮНЕСКО, планирана за юли 2025 г., и не само това, но и да си платим за нашата невъзможност и политическа недалновидност", коментира председателят на ОБТ.
БТА представя поредица от прогнози на браншови организации за предстоящия летен сезон в България в периода до 1 юни, когато в деня след откриването на сезона Агенцията организира седмото издание на форума си "БГ Туризъм" в Поморие. Досега бяха представени прогнозите на Института за анализи и оценки в туризма и на Българската асоциация на туристическите агенции.
/ВЙ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина