ДОПЪЛНЕНА

site.btaМинистерството на икономиката започва инициатива, която цели да направи достъпни за потребителите стоки от първа необходимост

Министерството на икономиката започва инициатива, която цели да направи достъпни за потребителите стоки от първа необходимост
Министерството на икономиката започва инициатива, която цели да направи достъпни за потребителите стоки от първа необходимост
снимка: Минко Чернев/БТА

Министерството на икономиката и индустрията започва инициативата "Достъпно за вас" от началото на ноември, която цели да направи достъпен за потребителите пакет от стоки от първа необходимост, предлагани в търговските вериги, за определен период от време. Хоризонтът на инициативата е осем месеца, каза министър Богдан Богданов по време на първото издание на форума за модерна търговия More than trade, организиран от Сдружението за модерна търговия (СМТ).

Той съобщи, че представителите на търговските вериги вече са получили покана за среща в Министерството утре и в петък и ако желаят, да декларират подкрепата си за инициативата.

Ако успеем да обединим усилия и разчитаме на пазарни механизми, бихме могли да постигнем дори по-добри ефекти от налагането на един таван на надценка, обърна се министърът към представителите на търговските вериги. По думите му по този начин ще се отвори възможността за конкуренция между различните участници на пазара, а потребителите ще бъдат повече информирани за това какво и откъде биха могли да си купят.

Той посочи, че инициативата няма задължителен характер. Става дума основно за няколко групи стоки – хляб и зърнени храни, месо и месни продукти, мляко и млечни продукти, яйца, маслени и растителни мазнини, плодове и зеленчуци, консервирани храни. Целта е да се маркира определен пакет, насочен изцяло към малката потребителска кошница, с фиксирани от веригите цени на продуктите. В тази връзка в магазините ще има информационно табло под логото на кампанията за конкретната седмица с данни за продуктите, които влизат в очертания пакет и за най-добрите цени, на които веригите биха могли да ги предложат за съответния период. Ние не искаме да ви ограничаваме вас или потребителите в два типа варива, три типа зеленчуци или един тип кисело мляко с определена масленост, а отваряме възможно най-много списъка с продукти, за да може потребителите и да се хранят здравословно, каза министърът. Всяка верига ще преценява за съответната седмица кои ще са продуктите, които ще се включат в "кошницата" от определените групи.

Министърът каза, че няма да има ограничение в инициативата да се включат и търговците, които предлагат нехранителни продукти. 

За да бъдат информирани повече потребителите, Министерството предлага продуктовата кошница за съответната седмица да се включи в брошурите на веригите, включително и в дигиталните им издания.

Богданов акцентира, че инициативата не трябва да става за сметка на производители или дистрибутори на по-ниско ниво от веригата за доставки. По тази причина ведомството ще предложи на желаещите да се включат в инициативата да се съобразят с механизма на ЕК за най-добри практики между търговците във веригата на доставките, където основно се визират хранителните продукти.

Желанието на Министерството е информацията за тези продукти да се предава на седмична база към НСИ, каза Богданов. Ефектът от инициативата ще се проследява на седмична база, включително и през Държавната комисия за стоковите борси и тържищата и през Комисията за защита на потребителите, която ще подава информация към ведомството, а няма да контролира цените, каза министърът.

Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия, каза по време на форума, че до 2030 г. големите търговски вериги за хранителни и нехранителни стоки ще трябва да инвестират по консервативни оценки около 1,3 млрд. лева за устойчивост и зелен преход, дигитализация и работна среда.

Той изтъкна, че търговията на дребно в страната има съществен икономически и социален принос, като всяка четвърта компанията от икономиката на България е от този сектор. Всеки десети работещ е нает в "Търговията", каза Вълканов. Браншът през последните десет години е акумулирал 6 на сто от преките чуждестранни инвестиции в страната и създава 4,5 на сто от брутната добавена стойност в икономиката. На модерната търговия се падат между 50 и 68 на сто процента дял от приходите от магазини, в зависимост от това дали се занимават с търговия на храни и напитки, със стоки за дома и бита, парфюмерия, мебели или битова електроника. По думите на Вълканов този дял ще продължи да расте през следващите години.

Допълнителният ефект, който модерната търговия генерира за икономиката на страната, по оценки на Института за пазарна икономика, е около 10 млрд. лева. Членове на Сдружението, в отделни области на страната, дават работа на около 1,3 на сто от заетите в съответната област, каза Вълканов.

За да се справим със задачите и целите пред нас и пред обществото, имаме нужда от среда, която да подкрепя бизнеса. Днес тази среда изглежда така: натиск върху бизнеса, вдигане на данъци и осигуровки, растящо административно бреме, спорни действия на регулаторите, растящи трансакционни разходи, неразбиране ролята ни като партньор в управлението на отпадъците, заяви Вълканов. Той посочи, че секторът се нуждае от това водещи да се принципите на пазарната икономика и конкуренцията, запазване на данъчната тежест за бизнеса, облекчаване на административната тежест, прозрачни регулатори и партньорство в решаването на проблемите, свързани с климата и околната среда.

/ВЙ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 16:39 на 20.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация